|
Vad brukar ni göra för julgodis? Har gjort mintkyssar och chokladtomtar, och gör knäck någon dag innan jul... Chokladtomtarna blev jättesöta. Jag rullade mandelmassa till små bollar. Doppade dom i smält blockchoklad. Lät dem torka och satte på godissilverkulor som ögon. Färgade marsipan röd och gjorde liten näsa och tomteluva av det. spritsade vit lasyr runt tomteluvan och liten tofs. Pudrade lite florsocker på som snö.... Klart! Men jag har marsipan och mandelmassa kvar och kan inte hitta på något mer roligt att baka!
Ophelia
10-12-2005, 14:41
Jepp...knäck med rostade hasselnätter och strykande åtgång med skållad mandel. Har funderat på att göra fransk nougat i år.
Kan du inte göra goda praliner som du smaksätter eller pillar in något smaskigt i och doppar i choklad? Det kan du ju ge bort om du vill.
CITAT (Ophelia @ 10-12-2005, 14:41) Jepp...knäck med rostade hasselnätter och strykande åtgång med skållad mandel. Har funderat på att göra fransk nougat i år.
Kan du inte göra goda praliner som du smaksätter eller pillar in något smaskigt i och doppar i choklad? Det kan du ju ge bort om du vill. Ja undra om det blir gott med mint smak på mandelmassa eller vad kan man hitta på?
Inga från Närke
10-12-2005, 16:44
Nej jag har aldrig gjort det. Är inte uppvuxen med detta så därför har det aldrig blivit av. Vi har inte så mycket godis p.g.a. mitt barnbarn har diabetes. Köper lite för vår egen skull men mest olika frukter färska som torkade.
Alla jular sen jag själv va´liten grabb och alla jular sen barna föddes så har vi som tradition bakat julgodis kvällen före jul, samtidigt som skinkan gjorts iordning. Det kommer att kännas tomt i år, men det är en tradition som ska hållas vid liv, om inget annat så för barna.
Snöflinga
10-12-2005, 17:46
Reserv, tror det är viktigt för barna att ni gör julgodis, även om det känns tungt.......... Du verkar vara en fantastisk pappa
Jepp Har gjort lite knäck och snickers godis. (tips! Jag testade för första gången att göra en sats knäck med kokos istället för mandel i. Blev riktigt gott faktiskt.) Brukar även göra choklad- och nougatgodis i olika former, men tror jag hoppar över det i år.
Ophelia
10-12-2005, 17:56
CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 16:39) CITAT (Ophelia @ 10-12-2005, 14:41) Jepp...knäck med rostade hasselnätter och strykande åtgång med skållad mandel. Har funderat på att göra fransk nougat i år.
Kan du inte göra goda praliner som du smaksätter eller pillar in något smaskigt i och doppar i choklad? Det kan du ju ge bort om du vill. Ja undra om det blir gott med mint smak på mandelmassa eller vad kan man hitta på? Testa du med mintsmak coh se vad du tycker. Jag själv har funderat på att lägga russin i rom och lägga dem sedan i marsipan/mandelmassa och rulla in och sedan dippa i choklad. Eller varför inte lägga cocktailbär i marsipan/mandelmassa och doppa i choklad. Går ju bra med vad som helst, typ torkad frukt. Du kan ju även smaksätta marsipan/mandelmassan lite försiktigt med likörer/kaffe/och rulla ihop och doppa i choklad. Eller varför inte bara smaksätta med kakaopulver. Om du kanske har någon riktigt hård marmelad så skulle det oxå fungera att peta in i marsipan/madelmassa, greja i hop och doppa i choklad. Men du, du har ju gjort tomtar. De kanske behöver lite sällskap av grisar
CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 14:31) Men jag har marsipan och mandelmassa kvar och kan inte hitta på något mer roligt att baka! Här får du ett recept som innehåller mandelmassa. Latmajas bjudkakor 300 gr Mandelmassa 100 gr Mörk blockchoklad 2 äggvitor Hacka mandelmassa och choklad till ojämna gryn i matberedare. Häll i äggvitorna och kör med impulsknappen tills det blivit som en smet. Klicka ut på bakpåtspapper och grädda i 150 gr. i c:a 15 - 20 min. Vill du ha dem riktigt sega, så ta den kortare tiden. Går alldeles utmärkt att frysa, och är nästan godast när de är halvfrusna. Goda och lättbakade. Mellanting mellan godis och kakor. MUMS.
kerstin z5-6
10-12-2005, 18:52
Chokladkola gör jag alltid och marcipan med punch , lite tomtar o grisar med..och knäck -Mintkyssar var länge sen -det ska jag ha i år
Knäck är det enda jag gör eftersom jag inte är så förtjust i hemmagjort godis.
zaaritha
10-12-2005, 19:43
Numera; gör jag inget så´nt!!
Maria i Helsingborg
10-12-2005, 20:35
Kanderade mandlar är det som uppskattas mest hos oss
Chokladfudge
4 dl socker 2 dl vispgrädde 100g smör 25 stora marshmallows (sega sockerbitar) klippta i bitar 200 g mörk choklad i bitar
Blanda socker, grädde, smör och marshmallows, i en kastrull Koka under omrörning tills alla marshmallows har smält, ca 10 minuter Tillsätt blockchokladen och låt den smälta under omrörning Häll smeten i en smord liten långpanna, ca 35x23 cm Låt stå kallt så det stelnar och skär sedan i bitar.
CITAT (Gertie @ 10-12-2005, 17:57) CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 14:31) Men jag har marsipan och mandelmassa kvar och kan inte hitta på något mer roligt att baka!
Här får du ett recept som innehåller mandelmassa. Latmajas bjudkakor 300 gr Mandelmassa 100 gr Mörk blockchoklad 2 äggvitor Hacka mandelmassa och choklad till ojämna gryn i matberedare. Häll i äggvitorna och kör med impulsknappen tills det blivit som en smet. Klicka ut på bakpåtspapper och grädda i 150 gr. i c:a 15 - 20 min. Vill du ha dem riktigt sega, så ta den kortare tiden. Går alldeles utmärkt att frysa, och är nästan godast när de är halvfrusna. Goda och lättbakade. Mellanting mellan godis och kakor. MUMS.  Det lät gott! Ska jag nog prova...
Chokladkola..."Tant Ellens"..(recept i KP nån gång på 70-talet) Knäck..och inte minst...diverse olika varianter av mandelmassa... mest enkla rullade och helt doppade i blockchoklad med olika smak... Cappucinoblockchoklad är helt klart favoriten...snabb,enkelt och går att göra i massor..
I år har det blivit citronkola, men jag ska även göra mina gamla vanliga skumkuddar.
Nutten, jag vill ha receptet på din citronkola!:wub: Chokladkola, sk 7-minuters, gör jag varje år.
Ophelia
11-12-2005, 11:15
CITAT (CarMa @ 10-12-2005, 21:31) Chokladfudge
4 dl socker 2 dl vispgrädde 100g smör 25 stora marshmallows (sega sockerbitar) klippta i bitar 200 g mörk choklad i bitar
Blanda socker, grädde, smör och marshmallows, i en kastrull Koka under omrörning tills alla marshmallows har smält, ca 10 minuter Tillsätt blockchokladen och låt den smälta under omrörning Häll smeten i en smord liten långpanna, ca 35x23 cm Låt stå kallt så det stelnar och skär sedan i bitar. Låter ungefär som strykande åtgång. Jag brukar blanda i skållade grovhackade mandelbitar. Har dock aldrig testat med att blanda i mashmallows, låter gott. Låter som om dom smälter himmelskt i munnen
Nu har jag smetat i hop lite mer gottigott... Det blev godisbollar av mandelmassa med hasselnötter och amaretto likör i och cappuchinosmaksatt blockchoklad runt! Samt några mandelmassabollar med fransk nougat i och blockchoklad runt... har inte provsmakat ännu men det blev nog smarrigt!
Ophelia
11-12-2005, 12:43
CITAT (Annlo @ 11-12-2005, 12:19) Nu har jag smetat i hop lite mer gottigott... Det blev godisbollar av mandelmassa med hasselnötter och amaretto likör i och cappuchinosmaksatt blockchoklad runt! Samt några mandelmassabollar med fransk nougat i och blockchoklad runt... har inte provsmakat ännu men det blev nog smarrigt!  MUMS!!!!!!!!
Swingtime
11-12-2005, 17:33
Finns det någon som har recept på sockerfri godis så skulle jag bli glad
netaave
11-12-2005, 21:03
Dottern gjorde supergod chokladknäck idag som lite luciagodis. Till jul brukar vi göra knäck, ischoklsd, tryffel, wienernougat och lite med mandelmassa som jag blandar in rommarinerade russin i, och doppar i mörk choklad.
CITAT (Betty @ 10-12-2005, 23:42) Nutten, jag vill ha receptet på din citronkola!:wub: Chokladkola, sk 7-minuters, gör jag varje år.  Jag körde på det här receptet (där kolan först nästan smakar som vanligt och sedan kommer citronsmaken pang bom - rätt märklig sensation): *Citronkola* 3 dl socker 3 dl grädde 2 dl ljus sirap 30 g smör 1 citron rivet skal samt saften Smält smöret. Häll i återstående ingridienser och koka tills det håller kulprovet. Tar mellan 30-60 minuter beroende på om du använder en kastrull med bred botten eller en med mindre bred botten. Häll sedan "smeten" i knäckformar och låt stelna i kylen. Jag har sett att det finns ett annat recept ute på nätet som tycks vara väldigt vanligt, där det är mindre grädde, ingen citronsaft och betydligt mer smör! Å där själva citronskalet hälls i först när allt annat har kokat klart. Vet dock inte om den varianten är godare.
mamamaggan
12-12-2005, 18:37
CITAT (Swingtime @ 11-12-2005, 17:33) Finns det någon som har recept på sockerfri godis så skulle jag bli glad Har du provat att doppa olika frukter i mörk choklad? Eller mörk choklad blandad med någon sockerfri musli? Går det inte att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel i en del recept? Själv bakar jag sockerkaka med sötningsmedel eller hälften av det och hälften fruktos. Rostade nötter och mandlar doppade i mörk choklad är väl också ett alternativ. Förstår att det inte kan vara roligt att inte kunna äta vad man vill .
Ophelia
12-12-2005, 19:40
CITAT (mamamaggan @ 12-12-2005, 18:37) CITAT (Swingtime @ 11-12-2005, 17:33) Finns det någon som har recept på sockerfri godis så skulle jag bli glad Har du provat att doppa olika frukter i mörk choklad? Eller mörk choklad blandad med någon sockerfri musli? Går det inte att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel i en del recept? Själv bakar jag sockerkaka med sötningsmedel eller hälften av det och hälften fruktos. Rostade nötter och mandlar doppade i mörk choklad är väl också ett alternativ. Förstår att det inte kan vara roligt att inte kunna äta vad man vill . Kanonbra tips!! Jag kom på att man kan baka en jättegod saffranskaka (som sockerkaka med saffran i). Den är jättegod men jag har inget recept Annars såg jag på Tasteline att de hade chokladbakelser och sånt med väldigt lite socker. Kanske testa och greja till lite själv med sötningsmedel.
*Felix matte*
12-12-2005, 20:13
CITAT (Ophelia @ 12-12-2005, 19:40) Jag kom på att man kan baka en jättegod saffranskaka (som sockerkaka med saffran i). Den är jättegod men jag har inget recept :unsure: Betty har lagt in recept på en sådan kaka HÄR hittar du receptet.
Gunvor Nilsson
12-12-2005, 20:34
I den här sajten kan man sitta och gotta sej  /Gunvor
Ophelia
12-12-2005, 20:42
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-12-2005, 20:34) I den här sajten kan man sitta och gotta sej  /Gunvor *Dog och kom direkt till himmelriket*
Anki på Öland
12-12-2005, 22:48
CITAT (mamamaggan @ 12-12-2005, 18:37) CITAT (Swingtime @ 11-12-2005, 17:33) Finns det någon som har recept på sockerfri godis så skulle jag bli glad Har du provat att doppa olika frukter i mörk choklad? Finns det sockerfri mörk choklad? I sådana fall är det busgott att smälta chokladen i vattenbad och blanda i russin och hasselnötskärnor och sen bara lägga upp på ett smörpapper i lagom stora kluttar och låta det stelna. Anki
Skrev av ett recept från Året Runt som måste provas!
"Mariannebräck" 200 g vit blockchoklad 1 dl krossade Mariannekarameller 1 tsk rivet citronskal
Smält chokladen och blanda ned krossade karameller och citronskal. Bred ut på bakplåtspapper och låt stelna. Bryt i bitar när det stelnat.
Snabbt och lätt!
elleave
13-12-2005, 23:12
Nya recept från en tidning som nog ska provas;
Chokladknäck 2 msk kakao 2 dl ljus sirap 2 dl grädde 2 dl socker 30 g smör. 1 dl hackad rostad mandel
Blanda grädde, sirap, socker och kakao i en gryta. koka utan lock till 112 grader. Ha i mandel och smör. Häll i formar och låt stelna.
Dajmtryffel 1 dl grädde 50 g smör 300 g mörk choklad, min 50 % kakaohalt 1 dl kesella 100 g dajm kakao
Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Ta av från värmen och rör ner chokladen i bitar. låt smälta. Rör i kesella. Låt smeten kallna i kylen ca 1/2 tim. Hacka dajm och rör ner. Häll smeten i en form, 10*15 cm och låt stelna i kylen ca 1 tim. Skär i bitar ller forma tryffeln till runda kulor. Pudra över kakao och förvara kallt.
Limekola 100 g smör 2 dl vispgrädde 3 dl socker 1 dl ljus sirap 1 tsk vaniljsocker rivet skal av 2 lime
Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten håller ett kulprov: häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och ganska fast kula. Koktid ca 15 min i en vid kastrull eller ca 30 min i en kastrull med mindre botten. Smaksätt med lime. Häll upp smeten på en oljad plåt. Låt svalna och skär eller klipp i bitar. Slå in i papper och förvara kallt. Tips: Skal från en citron istället för två lime är också gott.
CITAT (estet @ 12-12-2005, 23:55) Skrev av ett recept från Året Runt som måste provas!
"Mariannebräck" 200 g vit blockchoklad 1 dl krossade Mariannekarameller 1 tsk rivet citronskal
Smält chokladen och blanda ned krossade karameller och citronskal. Bred ut på bakplåtspapper och låt stelna. Bryt i bitar när det stelnat.
Snabbt och lätt! ÅÅh, va gott det blev, men alldelens för lite...! Rena chokladporren! Måste göra om det och minst dubbla receptet.  Rekomenderar att ha det i frysen innan det ska avnjutas.
Ophelia
17-12-2005, 07:41
CITAT (netaave @ 11-12-2005, 21:03) Dottern gjorde supergod chokladknäck idag som lite luciagodis. Till jul brukar vi göra knäck, ischoklsd, tryffel, wienernougat och lite med mandelmassa som jag blandar in rommarinerade russin i, och doppar i mörk choklad. Chokladknäck?? Du har möjligtvis inte receptet? Hur gör du wienernougat? Det lät intressant
elleave
20-12-2005, 13:06
CITAT (Ophelia @ 17-12-2005, 07:41) CITAT (netaave @ 11-12-2005, 21:03) Dottern gjorde supergod chokladknäck idag som lite luciagodis. Till jul brukar vi göra knäck, ischoklsd, tryffel, wienernougat och lite med mandelmassa som jag blandar in rommarinerade russin i, och doppar i mörk choklad. Chokladknäck?? Du har möjligtvis inte receptet? Se två inlägg upp!  (okej, 3 med ditt egna)
netaave
20-12-2005, 18:32
CITAT (Ophelia @ 17-12-2005, 07:41) Chokladknäck?? Du har möjligtvis inte receptet? Hur gör du wienernougat? Det lät intressant  Chokladknäcken är här ovanför någonstans! Wienernougat: 250 gr nougat 125 gr mörk choklad 100 gr flagad och rostad mandel Smält nougat och choklad i vattenbad, blanda ordentligt. Tillsätt mandeln. Häll upp i en bakplåtspappersklädd avlång form. Skaka formen så det blir jämnt. Vik över pappret ovanpå och ställ kallt till nästa dag. Skär i bitar.
Eva i Skåne
20-12-2005, 20:59
Julgodis gör vi alltid kvällen före julafton (enda chansen för att det ska vara över helgen  ) Då blir det chokladdoppat marsipangodis, en del med nougat också i, russinbräck, rischoklad, knäck. Dessa är klassiker som alltid upprepas, men så provar vi alltid något nytt också. Efter att ha läst ovan känns det som det skulle kunna bli vienernougat i år  . Ett år gjorde vi eget marmeladgodis av bl a koncentrerad apelsinjuice och certo. Tyvärr har jag slarvat bort receptet. Men oj, vad det finns mycket gott att frossa i för oss gottegrisar
elleave
21-12-2005, 08:53
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2005, 20:59) Ett år gjorde vi eget marmeladgodis av bl a koncentrerad apelsinjuice och certo. Tyvärr har jag slarvat bort receptet. Jag gör mermeladgodis (ca 80 st) så här: 2 dl outspädd fruktjuice 1½ dl vatten 5 dl strösocker 1 tsk citronsyra 1 flaska Certo Klä en form, 15x25 cm, med folie. Häll alla ingredienser utom Certo i en tjockbottnad kastrull. Rör om och låt det koka upp, koka sedan i ca 2 minuter. Ta kastrullen från värmen och rör i Certo, rör om väl. Häll upp massan i formen och låt torka i rumstemperatur i 2 dygn. Stjälp upp geléet på galler och låt det torka ett dygn, på den andra sidan denna gång. Skär i bitar och vänd dem i strösocker. Jag brukar färga in en del av massan med karamellfärg. (Jag lägger även in receptet på Receptavdelningen.)
CITAT (CarMa @ 10-12-2005, 21:31) Chokladfudge
Blanda socker, grädde, smör och marshmallows, i en kastrull Koka under omrörning tills alla marshmallows har smält, ca 10 minuter Tillsätt blockchokladen och låt den smälta under omrörning Häll smeten i en smord liten långpanna, ca 35x23 cm Låt stå kallt så det stelnar och skär sedan i bitar. Jag gjorde denna, men måste ha gjort något fel för den vill inte stelna. Har försökt att skära men det är inte lätt. Kan man ställa fram formen som den är och X antal skedar?
CITAT (Ewa L @ 21-12-2005, 12:51) CITAT (CarMa @ 10-12-2005, 21:31) Chokladfudge
Blanda socker, grädde, smör och marshmallows, i en kastrull Koka under omrörning tills alla marshmallows har smält, ca 10 minuter Tillsätt blockchokladen och låt den smälta under omrörning Häll smeten i en smord liten långpanna, ca 35x23 cm Låt stå kallt så det stelnar och skär sedan i bitar. Jag gjorde denna, men måste ha gjort något fel för den vill inte stelna. Har försökt att skära men det är inte lätt. Kan man ställa fram formen som den är och X antal skedar?   Hallå där Carma! Den står juh högst upp på gottelistan tills godisbaket på fredag, support vill vi nog ha dessförinnan.  Om ni bara visste va´vi har snott recept från den här tråden lillan och jag, vi kan svulla hela julen och nyår med för den delen
netaave
21-12-2005, 14:26
Kanske du ska ge lillan och dig själv nya tandborstar i julklapp då Reserv! (skojar)
*Felix matte*
21-12-2005, 15:11
Inget godisbak i år men måååååånga chokladaskar har vi köpt...ett par har vi redan hunnit avverka
CITAT (Felix matte @ 21-12-2005, 15:11) Inget godisbak i år men måååååånga chokladaskar har vi köpt...ett par har vi redan hunnit avverka  Men du har juh bakat bullar, det har inte jag gjort........ännu, men hoppas slippa
CITAT (Reserv @ 21-12-2005, 15:33) CITAT (Felix matte @ 21-12-2005, 15:11) Inget godisbak i år men måååååånga chokladaskar har vi köpt...ett par har vi redan hunnit avverka  Men du har juh bakat bullar, det har inte jag gjort........ännu, men hoppas slippa  Inte behöver du väl baka bullar, det finns ju både bullar och wienerbröd i frysdisken på affär'n! Eller ge kidsen (du har väl några stycken) i uppgift att baka, sånt är bara bra för självförtroendet!
Eva i Skåne
21-12-2005, 17:38
Tack Betty, för marmeladreceptet Jag minns inte att mina skulle torka så pass länge, men däremot minns jag att de blev "blöta" när de låg i en burk, så det låter som ditt recept ska vara bättre. Bråttom blir det förstås om de ska ätas på julafton
*Felix matte*
21-12-2005, 22:33
CITAT (Reserv @ 21-12-2005, 15:33) CITAT (Felix matte @ 21-12-2005, 15:11) Inget godisbak i år men måååååånga chokladaskar har vi köpt...ett par har vi redan hunnit avverka  Men du har juh bakat bullar, det har inte jag gjort........ännu, men hoppas slippa  Litet tips... gör några Rulltårtor istf kanelbullar... de tar bara några minuter att göra och alla brukar gilla "doppat" Sedan så får jag erkänna att här alltid finns Findus Kanelbullar och Kardemummabullar i frysen... ibland också Wienerbröd... jätteenkelt att ta fram några st när man får besök, men alldeles för dyrt att ha till vardags i storfamilj. PS. bullbaket var mitt första sen dec 2004
Ophelia
21-12-2005, 22:38
Jag har gjort knäck med rostade hasselnötter
jag gjorde limekola igår... den är farligt god
Är det nån mer än CarMa som försökt sig på Chokladfudge? Annars så måste jag juh stryka den från gottelistan  Den lät juh så himla god
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|