Full version: Hyacinter
forget-me-not
Tidigare år har jag alltid lagt ett täcke med vitmossa i mina hyacint-krukor. Men sedan har jag för mig att jag läste här någonstans att vitmossa inte var bra att lägga i blomkrukor, men mitt minne är dåligt.

I färdiga arrangemang är det väl grönmossa, finns detta att köpa i blomsteraffärer?

Så nu undrar jag lite hur ni gör för att göra era hyacint-krukor lite finare att titta på. Berätta gärna och visa gärna även bilder om ni vill. smile.gif
Anki V
Jag har aldrig sett några negativa effekterav "vit mossa" i hyacintkrukorna varken på julgrupperna eller på några andra växter.

Det vi till jul kallar "vitmossa" är ju inte den riktiga Vitmossan. Jag tror att den vi dekorerar med heter fönsterlav.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Den enda "vitmossa" som jag ev. kan tänka inte är så bra att lägga på blommorna är den där vitmossan(laven) som är impregnerad med kemikalier så att den inte ska brinna så lätt när man har den i adventsljusstaken. Men vanlig grön mossa eller renlav/fönsterlav(kallas vitmossa i handeln) utan kemikalier på, funkar utmärkt i julgrupper mm.

Mindre mängder mossa/lav brukar man nog ofta säga är OK att ta i skogen (med mindre mängder brukar man ofta mena till en adventsljusstaket och dyl.), men egentligen hör det nog inte till allemansrätten att plocka mossa. Ska man ha större mängder måste man ha markägarens tillstånd + ja ofta kan man köpa grön mossa nu runt jul i blomsteraffären ifall det är en blomsteraffär som gör egna julgrupper i butiken, då brukar det bara vara för någon i kassan att gå och hämta en bit grönmossa hos dem som står och tillverkar dem.
forget-me-not
Tack för era svar. Var i en blomsteraffär och köpte mossa idag. Det var sådan där ljus mossa (vitmossa) men den skulle vara okej att använda sa de. Grönmossa hade de inte till försäljning. Köpte också lite nya dekorationer! smile.gif
zaaritha
Grönmossa är enkelt att få tag i!
Har du trädgård, så finns det nog där!!
Annars finns det ju i parker, skog, träddungar.........
Jag sätter mina hyacinter i "skål", med grön mossa o vad som finns till hands att pryda med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon