Full version: Medelhavsvxtproblem
Evin
Jag har en mimosatrd(akacia, ca 1,5 m hg), som ska tillbringa sin frsta vinter i Sverige.
Problemet r att vissa blad och grenar torkar och trillar av.
Jag hade den i ett vanligt rum innan d den brjade tappa blad, med mycket ljus, sen flyttade jag in den till badrummet, fr att f det kallare samt att fukten i badrummet skulle gra att den mr bttre.
Den vattnas normalt s den r inte blt och inte snustorr.

Hur hade ni vinterfrvarat den?
Vi har ju + grader i Skne vissa dagar, ska den st ute dessa och sttas in under frosten, eller ska jag kanske helt kl in den i jutevv eller frigolit kanske och lta den st ute hela tiden?

Jag har ett oisolerat frrd utan fnster.

Vad tror ni r bst fr att f den att verleva?

/Eva
lissa
Om det r en Albizia Julibrissin ( mimosa med rda blommor) s r det normalt att den tappar lv och ven grenar p vintern, speciellt nr den r ung. Den tycker inte om kyla , s du ska nog stta den p ett stlle dr den fr ljus och helst lite vrme. Lt den vila lite, det behver den ju eftersom den har tappat lv och grenar, men lt den inte torka ut helt.
Jag bor i Barcelona och har mina frsta Albizias som jag har dragit upp frn fr, och den jag fick frna av har sagt att jag ska ha dom inomhus minst frsta vintern. Det betyder att den INTE vill ha kyla, och att den inte tl kyla. Den kommer tillbaka p vren. Eftersom mina just har tappat blad och grenar ( utom en liten )knner jag mig lite orolig. Det r ju bara som en liten pinne i en kruka just nu unsure.gif

Jag tycker nog att det inte lter bra att ha den i ett frrd som inte r isolerat...med tanke p vad jag just har skrivit, men det finns nog ngon i forumet som vet hur den ska ha det i Sverige...Men att den inte vill ha kallt r helt klart..det r ju ett trd som vill st i full sol...
Om du har tnkt plantera ut den nr den blir ldre ska du tnka p att den har rtter som invaderar och r jttestarka, dom kan lyfta upp cement !!!och br allts inte st fr nra hus eller murar, och den r snabbvxande....Men den r jttevacker och doftar underbart ...vet inte om andra mimosor gr samma sak, men den hr stnger bladen nr man tar p dom och nr det blir mrkt:D biggrin.gif biggrin.gif
Har ett par kort p min lilla mini Albizia i mitt album...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon