hav
Jag är skeptisk lagd men ibland händer märkliga saker som jag skulle vilja diskutera med såna som tror sig ha svar. Skeptisk kan jag ju vara själv! rolleyes.gif
mamamaggan
Här kan du hitta några.

http://www.spiritual.se/ramsida.htm

Har träffat Anders Åkesson men är i alla fall skeptisk!
hav
Tack! Ingen i Stockholmsområdet där, men det finns länkar man kan följa. Bara att börja nysta alltså.

Tror nog att jag kommer att förbli skeptisk, men vänner säger att jag är synsk. Och jag medger att det sker fenomen men blir mest generad av förklaringsmodellerna.

Det senaste var att jag var bjuden på middag i en 1500-talsgård och när konjaken till kaffet serverades och jag sträckte mig mot glaset så GLED det över bordet mot mig. Jag fann mig snabbt och sa tack och skål ut i luften men har funderat över det efteråt.
zaaritha
Du är inte ensam!!
hav
Nä, kan tänka mig det. Men man känner sig ju dum. Och hallucinationer existerar ju så hur kan man veta om det inte är en sådan.

Fick ett varsel en gång som gjorde att jag kunde hjälpa en person, men annars har det bara varit märkliga fenomen, ingen mening med dem vad jag förstått.
zaaritha
Är inte hallucinationer!!
hav
Men nån gång kan det väl vara det?

Nåväl, jag har nu en så stor samling händelser så att jag måste gå till botten med detta. Antingen stänga av eller göra nåt vettigt av det. Är i alla fall inte rädd för att vara på väg att bli hispig, kände man så vore det ju obehagligt.

Zaaritha, vad tycker du? Är det en bra idé att träffa ett medium eller kan det vara en person som endast vill tjäna pengar?
Betty
CITAT (hav @ 11-12-2005, 00:05)
Det senaste var att jag var bjuden på middag i en 1500-talsgård och när konjaken till kaffet serverades och jag sträckte mig mot glaset så GLED det över bordet mot mig. Jag fann mig snabbt och sa tack och skål ut i luften men har funderat över det efteråt.

Coolt! biggrin.gif
hav
CITAT (Betty @ 11-12-2005, 00:23)
Coolt! biggrin.gif

Ja, sånt har i alla fall ett underhållningsvärde! tongue.gif
Smedsborg
Hmm

Jag tror inte.... Tror jag unsure.gif blink.gif laugh.gif

Men följde med en vän på en seans och mannen ifråga påstod att jag skulle bo i ett stort hus och ha många barn omkring mig. Bakom huset skulle det finnas en granskog.

Nu var det så att i den trakten där jag bor var det ett hus jag tittat på tidigare. Det var en stor granhäck bakom huset. Vi trodde aldrig att det skulle vara möjligt för oss att få så mycket lån så vi provade aldrig.

När jag varit på seansen så åkte jag hem och talade om för min kära sambo att nu skulle vi försöka få ett lån.Sagt och gjort.
Banken beviljade lånet och nu bor vi i mitt drömhus.

Huset är underbart. Spöket från det förra huset bad jag flytta med och det
har han gjort. Allt är frid och fröjd....

Men tror??????

Det vete tusan laugh.gif biggrin.gif
hav
CITAT (Smedsborg @ 11-12-2005, 00:55)
//Vi trodde aldrig att det skulle vara möjligt för oss att få så mycket lån så vi provade aldrig.

När jag varit på seansen så åkte jag hem och talade om för min kära sambo att nu skulle vi försöka få ett lån.Sagt och gjort.
Banken beviljade lånet och nu bor vi i mitt drömhus.
//

Men tror??????

Det vete tusan laugh.gif biggrin.gif

Nä, du ändrade ju ditt sätt efter seansen, visionen blev självuppfyllande så att säga. Men himla bra att du blev peppad i alla fall, för det blev ju ett bra resultat!
Berith
Jaa jag tror! biggrin.gif wink.gif Händer ju saker nästan varje dag som gör att man helt enkelt måste tro. I alla fall i mitt liv. Vet inte vem som är med mej men nån är det absolut. Min man har försökt lära mej under flera år hur jag ska "agera" och "reagera" inför saker men det är inte förrän på senare tid som jag verkligen lyssnat.

Spännande när man kan säga i förväg vad som ska komma - t.ex. vilken som är final-kategorin i Jeopardy innan dom visat det. Eller nästa siffra i Lotto-raden innan bollen rullat ner...

Eller om man letar som en tok efter nåt som man bara vet ska finnas just där just då! Om man bara går ut en stund eller gör nåt annat och sen kommer tillbaka så har "nån" lagt saken precis där den skulle vara, på köksbänken eller på hyllan i tvättstugan eller i skåpet eller i rätta lådan....

Jaa jag tror! biggrin.gif Och hav, ta tillvara på din förmåga eller vad du nu vill kalla det.
Annlo
Har du sett på det okända? Där är det en man men som heter Terry Evans. Han verkar otroligt duktig... Han har ett hus med någon nära där jag bor, i Guldsmedshyttan, ca 20 mil från Stockholm. vetinte vad han har för slags verksamhet men jag tror att han tar emot folk!
Inga från Närke
Jag skulle vilja träffa en hypnotisör men de är lika svåra att hitta eftersom det inte är riktigt tillåtet tror jag.

Har sett TV-programmen som handlar om medium. Ibland är det svårt att tro på dem men sedan tänker man att något måste det ju vara.

Har en bekant vars son ligger på botten i Estonia. Sonens fru var hos ett medium, där fick hon veta att hennes man finns kvar i sin lastbil (hade åkeri) och att han mår bra. Han talade även via mediet om var hon skulle hitta ett papper i deras hem som hjälper henne med de problem som blev med deras företag nu då han gick bort. När jag hörde detta så ryser man lite.
Kattgräs
Ett tips är att "riktiga" medier nog inte annonserar i kvällstidningarna särskilt mycket.
Berit
Terry Evans.
Annlo
Jag hittade hans sida på Google. Han har tydligen någon slags mottagning.

Terry Evans
Ophelia
Finns mycket i världen vi inte har grepp om.
kristerh
Det finns medier i stockholm, det finns en tjej som har eller har haft mottagning i gamla stan, tror hon kallar sig för Rosie wink.gif
för övrigt är jag definitivt oxså "troende" hos mig händer det saker som inte går att förklara, oftast på nätterna men inte alltid,
krister
Gossen Ruda
Vad bra, 1 miljon dollar väntar på nån av er. Följ bara länken.

James Randi
*Felix matte*
Visst har jag/hela familjen varit med om oförklarligt t.ex "besökarna" som jag berättat om tidigare.. fotsteg i hallen. Till o med så saknar vi dem här sedan flytten (några meter) men när vi pratade som mest om saknaden så hade plötsligt torktumlaren en natt flyttat sig en bra bit... både framåt och sidledes ohmy.gif smile.gif

Jag har haft många sanndrömmar.. t.ex så har jag varje gång döttrar el svärdotter blivit gravid.. drömt om bebisar och berättat om de återkommande drömmarna för dem och frågat om någon väntade smått... svaret har blivit nej... men efter en tid så har de kommit med glatt besked wub.gif

Men att någon skulle kunna prata med de döda... Nej sånt tror jag inte på.
Där tror jag att det enbart handlar om pengar... precis som i falll som TV hade upp.
Min pappa brukade säga att man ska vara tacksam och vårda gåva man fått.
Han kunde stilla blod och gjorde det många ggr... men aldrig tog han betalt. wub.gif
Berith
CITAT (Felix matte @ 11-12-2005, 21:27)
Men att någon skulle kunna prata med de döda... Nej sånt tror jag inte på.

Men det gör jag. smile.gif Följde med spänning serien På andra sidan/Crossing over med John Edward när den gick på Kanal5. Vilken förmåga den killen har!
hav
Tack för tips! Tyckte också Terry Evans verkade rakt på sak och säker när jag såg ett inslag med honom, men när jag läser om hans storseanser ser jag billiga knep. Knep utesluter inte att det även finns verklig kapacitet, men det tär på förtroendet. Att han noga kollar folk innan de går in i seanssalen och sedan använder sig av den informationen som om det är något andarna säger till honom...

Om T Evans
Svante, zon 1
Det var ju intressant läsning. Om du bestämmer dig för att kontakta ett medium föreslår jag att du följer artikelns avslutande råd:
CITAT
And bring your little friend, Mr. MP3. It's worth it.

Jag är övertygad om att du kommer att se en sådan kontakt i ett helt annat ljus om du har möjlighet att gå igenom vad som sägs i detalj efteråt.
Katta
Apropå Terry Evans, jag har haft en sittning med honom, efter det mötet kan jag inte längre helt avfärda det här med "spöken" och att "tala med andar".

Det absolut första han gjorde var att börja tala om min avlidna farmor, MYCKET specifikt detaljerat samt berätta om en väldigt speciell situation som var mellan två av mina familjemedlemmar och jag fick ett råd angående den situationen som var mycket klokt. Han fortsatte med att berätta en hel del saker som är så fullkomligt omöjligt att gripa ur luften, men som beskrev min farmor, mig och mitt liv i detalj.

Och då snackar vi inga: du har barn, du ska flytta, du har haft en jobbig tid , det är något du funderar på eller andra generella saker som passar in på de flesta och som måste antingen bekräftas eller dementeras. Utan verkligen extremt speciella saker och händelser, på pricken exakt.
Jag har mötet inspelat och lyssnar på det kanske en gång om år och blir lika förvånad av den exakthet han hade, varje gång.

Jag som själv då och då vet saker som jag inte borde, har alltid och är till stor del fortfarande, skeptiker.
Men efter mötet med Terry kan jag inte helt avfärda det.

Med det inte påstått att han är felfri (vem är det?), jag ville bara berätta min personliga erfarenhet av honom.

Personligen anser jag att man kan vara både "troende" och skeptiker samtidigt. Varför skulle man inte kunna ha en sund inställning även till detta som med allt annat i livet. De flesta av oss har väl ett visst mått "skepsism" till det mesta här i livet?
KURT
Om man har upplev något "märkligt" så borde man väl inte behöva uppsöka ett medium, de borde väl "uppfatta" att något märkligt upplevts och komma själva?
hav
Tack för erfarenheten av Terry Evans. Tror nog jag ska kontakta honom.

Och Kurt, det fungerar inte så! För ett medium är det inte märkliga saker, det pågår hela tiden ju!
stina
Jag är väldigt ödmjuk i min inställning till oförklarliga saker. Själv skulle jag nog vilja påstå att jag ibland är vad man kallar synsk. Tyvärr kan jag väldigt sällan använda det jag känner på mej till något, det liksom sköljer över mej som en vetskap och oftast precis innan något ska hända.

En gång ganska nyligen kunde jag dock använda det till något positivt. Jag var på väg hem från jobbet med tunnelbanan. Gick på T-banan vid Slussen mot T-centralen. När jag närmade mig T-centralen fick jag en väldigt obehaglig känsla och helt plötsligt visste jag att jag var tvungen att gå av där och gå upp till ingången vid Åhléns. Jag visste att min 14-åriga brorsdotter stod där och behövde hjälp. Jag hade inte pratat med eller om henne på flera dagar så jag hade absolut inte fått någon input om att hon skulle vara i stan (hon bor ganska långt från city). När jag kom till Åhléns gick jag bara rakt fram till henne - hon stod där och var ledsen - och sa: Hej stumpan, vad är det som har hänt? Hon stirrade på mej som om hon såg ett spöke! Jag kände på mej att du behöver hjälp, vad är det? frågade jag. Jag har inga pengar att åka hem för och min mobil har laddat ur var hennes svar. Så jag kunde ringa och lugna hennes mamma och hjälpa henne med respengar. Fiffigt va! rolleyes.gif

En annan gång var det inte fullt så roligt: Jag skulle åka till jobbet och gick ut genom porten hemma för att gå till busshållplatsen som låg väldigt nära huset. När jag kliver ut genom porten ser jag en tjej ganska långt borta och hon sitter på hur och pratar med en katt. Vilken gullig katt tänkte jag - synd att den ska bli påkörd...... Jag blev alldeles iskall inombords när jag insåg vad jag tänkt. Tjejen och katten kom närmare och jag stod som fastfrusen och stirrade på dom. Kunde inte göra någonting, jag var som förstenad. Sedan hör jag en bil närma sig och det ända jag klarade av var att kasta mej om så att jag slapp se olyckan. Däcken skrek och katten vrålade när den träffades av bilen. Den måste ha sprungit rakt ut framför bilen. Gudskelov klarade sig katten med några mindre blessyrer!!! rolleyes.gif

Jag säger inte att det är övernaturligt - men det känns väldigt konstigt (många, många fler upplevelser har jag haft men jag ska inte trötta ut er med dom).
mamamaggan
Spela absolut in det som sägs. Så gjorde jag och lyssnar emellanåt på bandet. Man glömmer så lätt och sedan uppfattar man saker olika vid skilda tidpunkter.

Har också upplevt en del " konstiga" saker precis som min mamma och morfar. Men jag känner mig ändå skeptisk. Kanske inte är mogen för att ta till mig de här sakerna ännu.

Har varit på storseans och privat sittning men tycker att en hel del av vad som sägs kan passa in på vem som helst medan det som är mitt i prick verkligen är mitt i prick.

Har på senare tid börjat " prata" med mina föräldrar . Tackar dem när något går bra. Föreställer mig att de sitter på en molnkant och dinglar med benen och mår bra.
Gossen Ruda
Tyvärr är världen så tråkig som den verkar. Hittills har inget parapsykologiskt fenomen klarat av en närmare granskning. Vem kan veta hur framtiden gestaltar sig? Framtiden är en oändlig mängd av möjliga och omöjliga händelser. Att tro på att framtiden är utstakad brukar kallas fatalism. I sin extremaste form kan en bilförare köra med full fart runt en vägkrök, varför sakta ner när ödet redan har bestämt hur det skall gå?

Dom flesta fenomen av den här typen förklaras med bluff, tillfälligheter, självbedrägeri eller liknande. För att inte tala om mytomani. Som en del skriver har det man tänkt en gång slagit in. Vad man inte beaktar är alla gånger det man tänkt INTE slår in. Om en händelse på tusen slår in är man nära slumpmässighet, men eftersom många så gärna vill tro på det övernaturliga bortser man från detta.
hav
Nja, jag tycker inte världen är tråkig alls. Det är snarare irriterande när logiska jag utsätts för märkliga saker som jag inte har en förklaring till. Det mesta avfärdar jag ändå som slump, inbillning och liknande, sedan finns en hel del irriterande händelser kvar.
Känner absolut inget behov av att tro, men vill inte heller dumt avfärda alla möjliga förklaringar.
kristerh
CITAT (stina @ 12-12-2005, 16:22)
Jag är väldigt ödmjuk i min inställning till oförklarliga saker. Själv skulle jag nog vilja påstå att jag ibland är vad man kallar synsk. Tyvärr kan jag väldigt sällan använda det jag känner på mej till något, det liksom sköljer över mej som en vetskap och oftast precis innan något ska hända.

Jag säger inte att det är övernaturligt - men det känns väldigt konstigt (många, många fler upplevelser har jag haft men jag ska inte trötta ut er med dom).

du har ju en spiritistisk ådra wink.gif kul, det går att träna upp den mer sägs det wink.gif vi är nog fler som vill höra mer av dina upplevelser sleep.gif
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle gärna gå till ett medium. Men inte till en som bara är ut efter snabba pengar.

Fick för några år sedan ett telefonnr till en dam här i Gbg men när jag äntligen kom fram (efter att ha vändtad för länge) så hade hon slutat.

Vet inte vad jag skall tro om det hela, men skulle gärna testa. Kanske någon i Gbg:s området vet någon? Min gubbe tycker ju inte om det men jag vill inte gärna gå ensam heller

Elisabeth
stina
CITAT (kristerh @ 13-12-2005, 11:10)
CITAT (stina @ 12-12-2005, 16:22)

du har ju en spiritistisk ådra wink.gif kul, det går att träna upp den mer sägs det wink.gif vi ät nog fler som vill höra mer av dina upplevelser sleep.gif
krister

Tack Kristerh för att du inte avfärdar mina upplevelser som dravel så där rakt upp och ner! Jag tycker det är lite läbbigt att berätta så där rakt ut till allmänheten om sådana upplevelser. Man blir så lätt stämplad som "konstig" och det kanske jag är - vem vet.... blink.gif wink.gif
kristerh
CITAT (stina @ 13-12-2005, 13:41)
Man blir så lätt stämplad som "konstig" och det kanske jag är - vem vet.... blink.gif wink.gif

absolut inte, tänk vilken gåva, fast det kan nog vara jobbigt oxså i vissa situationer kan jag tänka mig wink.gif
krister
stina
Det är för det mesta plågsamt eftersom det ofta är "elände" och att det absolut inte går att ingripa och förhindra att det händer. En fruktansvärd skräck och vanmakt skulle jag vilja beskriva det som.....

Ska berätta en liten småkulig grej som jag var med om för ett par månader sedan. Jag var på väg hem och gick nerför en gata mot Slussens T-bana. Framför mig gick en riktig nippertippa. Jag måste erkänna att jag har lite svårt för "ladys" som är så kvinnliga så att dom blir fåniga. Jag gick bakom henne när hon trippade fram och jag tänkte en stygg tanke "Vilken j-a fjolla". Sekunden efter tänkte jag "Nåja, strunt samma - hon trillar ju strax". Sekunderna efter ser jag henne flyga i luften - hennes ena enorma klack gick av och "ladyn" satt på backen..... sleep.gif sleep.gif sleep.gif
mamamaggan
Tycker inte att det du berättar stina är dravel.

Hade en mamma och morfar som var så där. Tyckte ibland att det var lite jobbigt , speciellt med mamma. Inte alls kul att ha det så som tonåring.

Själv har jag sett personer från en annan tid ett par gånger men vet ändå inte vad jag ska tro.

Känner att jag kanske ska ta och uppsöka något medium igen

Intressant tråd är det i alla fall.
stina
CITAT (mamamaggan @ 13-12-2005, 15:43)
Hade en mamma och morfar som var så där. Tyckte ibland att det var lite jobbigt , speciellt med mamma. Inte alls kul att ha det så som tonåring.

Min mamma är också "sådan". Ibland som liten tyckte jag det var otäckt när hon blev orolig och förtvivlad i förväg inför något som skulle hända....
*Felix matte*
CITAT (stina @ 13-12-2005, 15:25)
Det är för det mesta plågsamt eftersom det ofta är "elände" och att det absolut inte går att ingripa och förhindra att det händer. En fruktansvärd skräck och vanmakt skulle jag vilja beskriva det som.....

Ska berätta en liten småkulig grej som jag var med om för ett par månader sedan. Jag var på väg hem och gick nerför en gata mot Slussens T-bana. Framför mig gick en riktig nippertippa. Jag måste erkänna att jag har lite svårt för "ladys" som är så kvinnliga så att dom blir fåniga. Jag gick bakom henne när hon trippade fram och jag tänkte en stygg tanke "Vilken j-a fjolla". Sekunden efter tänkte jag "Nåja, strunt samma - hon trillar ju strax". Sekunderna efter ser jag henne flyga i luften - hennes ena enorma klack gick av och "ladyn" satt på backen..... sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Intressant... jag känner till folk som har haft samma förmåga de "såg" också.
Likadant också att de ...vad jag vet... oftast såg "elände".

Tag vara på din förmåga och kanske går den att vidareutveckla smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon