uno
Jag funderar över varför pallkragar har fått en så stor betydelse bland trädgårdsamatörer. Går det inte lika bra att slå ihop fyra brädor 120x80 cm.

Jag kan förstå fördelen som är med pallkragarnas gångjärn, under förutsättning att kragarna slås ihop till vintern.

Eller är det så att det blir billigare att köpa beg. pallkragar än att köpa brädor?

Eller är det så att om man skulle bygga med brädor; då får man inte vara med i pallkrageklubben!!! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Tjaaa-a det är så här att det är enkelt - annars måste man köpa brädor om man itne hade dem innan åsså snickra. Jord måste jag fortfarande köpa också om jag itne har....näää - enkelhet3n smat att det är portabelt = flyttbart.

Och om jag får lov att göra ett litet kvinno-chauvinistiskt inlägg- pallkragar är en självständighetsgrej med ;-)
;-) ;-) ;-)

Glada skratt ifrån Ingrid
Hannele
"ett litet kvinno-chauvinistiskt inlägg"

Själv skulle jag aldrig springa på brädgårdar och lägga tid på att snickra. wink.gif
Skulle i och för sej inte sticka heller...
Men om jag hittar en färdig pallkrage, tar jag givetvis vara på den!
FAst helst planterar jag i flätade tvättkorgar. wub.gif
Eva i Skåne
Nu har du pratat så mycket om flätade tvättkorgar Hannele så det har fastnat i mitt huvud och tänk........... Jag har en gammal mangelkorg med trasiga handtag rolleyes.gif smile.gif Vad ska jag klä den med invändigt så inte jord och vatten rinner ut?
Gunvor Nilsson
CITAT (uno @ 23-04-2003, 10:08)
Jag funderar över varför pallkragar har fått en så stor betydelse bland trädgårdsamatörer. Går det inte lika bra att slå ihop fyra brädor 120x80 cm.

Jag kan förstå fördelen som är med pallkragarnas gångjärn, under förutsättning att kragarna slås ihop till vintern.

Eller är det så att det blir billigare att köpa beg. pallkragar än att köpa brädor?

Pallkragar är en färdig produkt , går att stapla på varandra och fixeras av metalltungor som träs ner i kragen under. Man kan få det djup på jorden som man önskar beroende på hur många kragar man använder.
Priset ca 60:- för en beg. Europapall ( 30:- för en ½-pall) vissa udda storlekar kan man få gratis för de har inget handelsvärde. Lätt att vika ihop och frakta.
Alternativet att köpa bräder och spika ihop, fixera kragarna med hörnstolpar förutsätter också att man har en bra såg, hammare och spik - jag ifrågasätter om man vinner något på det - i så fall marginellt.
Cilla
Absolut, att pallkragar redan finns och ligger och skräpar lite varstans lockar helt klart till fantasier om hur man kan använda dem i odlingen. Dessutom är de lätta att bära och frakta oavsett var man hittar dem (nästan).

Det finns något lockande i att återanvända sådant som använts till något annat. Medan jag gärna bygger eget och nytt i andra sammanhang (till båt, hus mm) så gillar jag när trädgårdsodlingen görs med gamla bruksföremål. Jag skulle inte använda ett bildäck som toastol i huset även om det skulle fungera - men i trädgården kan ett bildäck gärna få vara planteringsplats.

Men givetvis kan varje vanlig trädgårdsamatör också spika samman en låda av brädor som man hittar lite varstans. Det går att tillverka sina egna pallkragar alltså! tongue.gif
Hannele
Eva, snål som jag är, klipper jag upp 50 liters jordsäckar och klär tvättkorgar innuti. De flesta jordsäckar är svarta på insidan, perfekt. Botten lämnar jag utan plast.
Just nu börjar det poppa upp massa vårlök ur en fyrkantig flätad korg! Jag planterade i höstas och korgen har stått ute hela vintern.

I botten på pallkragar använder jag gamla dagstidningar - om de står på gräsmattan.
Hannele
Ja, varför köpa, när jag igår hittade två helt nya pallkragar vid en sopkonteiner utanför en affär!! tongue.gif De var lite längre och smalare, inte kvadratiska, som de tidigare jag hittat... i skogen.
Hannele
"Du är lat, mamma! tongue.gif

sa ungarna för att jag använder pallkragar - och inte orkar gräva bland stenarna!
Gôrlätt att gräva - tycker de stora starka sönerna...
wub.gif
Eva i Skåne
Jag har planterat i mangelkorgen i helgen smile.gif Tack för idén Hannele. Jag tror det blir jättefint när de växer upp.
Mannen tror förstås att jag har en skruv lös, men det får jag stå ut med. Jag har förresten märkt att han har resignerat en del vad det gäller växtinköp och plantering. Numera nöjer han sig oftast med en suck wub.gif
Hannele
Jag ska också ha sommarblommor i en stor låg korg.
Nu väntar jag på vårlökarna som jag planterade i höstas, kommer med full fart - jag använde en stor fyrkantig flätad tvättkorg. Jag har ganska många korgar nu... tongue.gif
Hannele
Maken har nästan slutat att sucka - ibland gillar han mina galna idéer. wub.gif
VUB
......jag har plockat fram min gamla tvättkorg (som jag fyndat för ett antal år sedan på myrorna biggrin.gif ) detta tack vare den planteringsinspiration jag fick av er "tvättkorgsfantaster" här i forumet... så här ska det planteras.. jag har dessutom fyndat sälgkvistar av rensat sly i skogen så jag kan få till fina växtstöd! /Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon