Eva 33c
Jag vet att det finns många rosenodlare här på forumet så jag tänkte be er om hjälp. Jag har ca 40 sorters rosor i min trädgård idag. Mestadels buskrosor. Men jag saknar en riktigt RÖD modell. Alltså en BLODRÖD utan dragning åt cerise. Färgåtergivning på bilder, både här på forumet och i böcker, är ofta missvisande just när det gäller röda nyanser. (Min oxblodsröda pion tex ser ceriseröd ut på de foton jag tagit) Därför vill jag bara ha svar som grundar sig på att ni själva sett den levande rosen! smile.gif

Alltså en RÖD ROS för zon 5(6) Buskros eller rabattros men inte klängros.

Samma fråga har jag när det gäller pioner, jag har ca 20 sorter nu men ingen är sådär riktigt röd.
Margith
Vad du tycker är riktigt rött är ju lite svårt att veta.
Hope of Humanity tror jag är riktigt så där blodröd, men jag har inte lyckats hitta den.
Men vad tror du om Morden Fireglow? Jag har 2 bilder på den i mitt album. Bilden på knoppen tycker jag är OK, bilden på den utslagna blomman är däremot inte helt lyckad, det ser du på färgen på bladen.
Att det ska vara så svårt att få till den rätta röda färgen på bild ... mad.gif
Men Kerstin z 5-6 har säkert en hel famn med röda rosor åt dig biggrin.gif
Pionerna däremot har jag inte ett enda förslag på...
Eva 33c
Ja att beskriva en färg som man har i huvudet är inte så lätt! Men "blodröd" kommer närmast i ord tror jag. Ingen ceris/lila dragning men heller inte orange. Din Morden Fireglow ser ut att dra lite åt orange i blomman, stämmer det? Vad för slags ros är det, är det en rabatt ros som remonterar? Hur hög blir den hos dig, jag ser att du bor i zon 6 vilket låter betryggande!
Margith
Jag tycker inte att den drar åt orange, men den är absolut inte blodröd, den är bara rätt och slätt röd.
Det är en Kanadaros som ska bli 0,7 hög och den remonterar. Min är från i våras så några direkta erfarenheter av den har jag inte ännu.
kerstin z5-6
Den färg du söker -klart röd utan en blåton -Cerise eller en gulröd orange -
Finns hos tex

Henry Kelsey -klätterros- hög buskros, kanske mer det senare i kall zon

Hope for Humanity Låg rabatt ros

samt Champlain ca 1 meter hög buskros
Alla är kanadensiska rosor ur Explorer eller Parkland serien vilket innebär att de är härdiga i minst z5-6
Alla remonterar -blommar kontinuerligt juli till september eller senare beroende på frost -Någon kan starta tidigare ..
Förstod att du ville ha härdiga rosor smile.gif
(Rek alla i serien Parkland och Explorer i så fall )

Morden Fireglow har en gulton utan att vara direkt orange -och lyser som ett stoppljus smile.gif
Men kanske är det denna klarröda - rödfärg på de tre ovan du söker ?
Hälsar K
Hope for Humanity här nedan smile.gif

Betty
Kanadensiska rosen 'Adelaide Hoodless' är en riktigt röd ros, dessutom nästan taggfri.
Den är snabbväxande och extremt rikblommande, blir ca 1 meter hög. Blommar juni - augusti.
Ser kanske lite rosa ut på den här bilden
men den är bara rätt och slätt röd.
kerstin z5-6
Vad gäller Adelaide håller jag med -Tänk även på att många av de Kanadensiska rosorna uppvisar fel" färg år ett -de djupnar och blir sitt riktiga jag först år 2
tex Cutbert Grant -som inte-! är en klarröd ros-utan en underbart vinfärgad ..
Dessutom varierar rosornas färg med jordmån , läge, temperatur, stadium osv
De kan starta i en färg men blekna eller mörkna ....
Här är Cutbert:

år 1

år 2 den riktige Cutbert ! smile.gif

Men hos mej har Adelaide hållit måttet som klarröd smile.gif
Eva 33c
Tack för att ni är så snälla och delar med er av era kunskaper tongue.gif
Var köper ni era Kanadensiska rosor (och andra rosor med för den delen)?
Jag har antecknat era förslag, fler är vällomna!

Har någon här egen erfarenhet av följande två rosor :
Rosa x pruhonica
"Carmen" en rugosa hybrid

( på bild i L-Å Gustavssons "Rosor för nordiska trädgårdar" ser de röda ut. Tyvärr verkar inte några Kanadarosor vara med i denna bok. De är väl relativt nya i Sverige. Finns det kanske någon bra länk på nätet för att se och läsa mer om dessa? Jag köpte en förra året, Lois Bugnet)
Kajsa
Rabattrosor

Allotria, ca 80 cm, zon 5

Europeana, ca 70 cm, blodröd, zon 5
Eller Kirsten Poulsen, Joseph Guy, Nina Weibull, Rödhätte. Röda, zon 5.

Varför inte en Gallica ros, zon 5. Blommar en ggn ca 1. 20 hög

Tuscany, sammetsros
kerstin z5-6
Jag har 30 nånting ..smile.gif sorter i mitt album Kanadensiska rotäkta rosor ...här på odla, om du vill titta

Knappen här under)
Vi längs norrlandskusten har varit så tjatiga att de nu finns på många plantskolor här uppe
Vilken län bor du i -Vi kanske känner till nån plantskola där ? smile.gif
LÅG kommer med en ny upplaga av Rosor i Nordiska .. del 1 nu till Trädgårdsmässan Älvsjö i början april
där finns även Kanadensiska rosor med

När jag skaffade mina tog jag dem härifrån -
Blomkvists plantskola
men nu finns de på närmare håll
Andra rosor köper jag tex här-de har även nån kanadensare -o bra pris
Rosenposten
Välkommen i träsket:)
K
Eva 33c
Jag bor i Falun. Plantskolan här är så där måttligt intresserad om man vill att de ska ta hem något utöver sitt eget sortiment.
Nu när jag fått flera förslag på röda rosor återstår bara att fundera var jag ska gräva ner dem så småningom. smile.gif
Men det brukar lösa sig...
Följande av era förslag har jag antecknat och ska söka efter:
Morden Fireglow
Henry Kelsey
Hope for Humanity
Champlain
'Adelaide Hoodless'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon