Full version: Leverpastej
pimpim
Jag undrar om det finns någon som har ett bra recept på leverpastej? Den leverpastejen vi gjorde här hemma blev så smulig, skulle vilja ha den mer krämig.
LadyG
Det här tycker jag om, snodde det från en site men mins inte länken nu.

Ingredienser
Portioner: Ca 1 kg

500 g grislever
200 g tunna späckskivor
1 gul lök
smör (till stekning)
1 burk ansjovisfilé (à ca 50 g)
200 g benfri karré eller bogfläsk
3 ägg
2½ dl vispgrädde
1 dl vetemjöl
1½ tsk mejram
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar

Gör så här
Putsa levern, lägg den i kallt vatten 2-3 timmar.

Sätt ugnen på 175°C. Klä en avlång form på ca 2 liter med späckskivor.

Skala och skiva löken, fräs den mjuk i lite smör.
Skär lever, ansjovis, fläsk, och lök i bitar.

Mixa alla ingredienser utom grädden i matberedare. Tillsätt grädden i omgångar tills smeten är helt slät. Prova smaksättningen genom att steka en klick smet i panna. Krydda ev ytterligare.

Häll smeten i formen. Täck med aluminiumfolie. Grädda i vattenbad ca 1 1/2 timme i nedre delen av ugnen. Låt kallna

Lycka till!
pimpim
Tack Lady G, det ska testas.
Eva i Skåne
Åh, vad sugen jag blev på hemmagjord leverpastej. Det har jag inte gjort på många år. Kanske det är dags igen i år biggrin.gif

Jag funderar bara på en sak Lady G.
Mixa i matberedare. Blir det helt sönderhackat då eller blir det en "grov" pastej?
När jag gjort pastej förr så malde jag i köttkvarnen, som hör till den stora hushållssassistenten. 2 eller 3 gånger har jag för mig det skulle igenom. Det blir en jäkla massa disk att använda köttkvarnen, så det låter smidigt att bara använda matberedaren.
LadyG
Det beror lite på vilken maskin man har (eller knivarna kanske det är som skiljer sig?) och hur länge man kör. Jag vill ha den utan "klumpar" så jag låter den snurra på länge, tills jag är nöjd. Jag har inte provat, men man kan säkert ha andra smaksättningar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon