Svante, zon 1
12-12-2005, 09:36
Nu har jag slutligen fått till det! I lördags (10 december!) lyckades jag till sist plantera vitlök (Cledor) och jordärtskocka (Bianca). Skockan klarar sig säkert men vitlöksklyftorna är jag lite bekymrade för.
Vad tror ni odlaiter, klarar sig vitlöken trots denna sena plantering?
Japp, vitlöken klarar sig!
Susanne i Linköping
12-12-2005, 11:05
I fjol satte jag vitlök vid ungefär den tiden, inga problem. Zon 2 ungefär. Enligt våra forumgurus är det bättre att sätta lite sent än för tidigt, och i år har det ju varit en varm och konstig höst.
Huvudsaken är att jordvärmen inte överstiger 8 plusgrader.
Svante, zon 1
12-12-2005, 14:39
Det låter ju betryggande. Jag ser fram emot skörden nästa sommar-höst.
Det går nog bra - hålla tummarna.
OT - Förra året sådde jag kronärtsskocka på lucia.
Idag har jag fått mina vitlökar och jordärtskockor planterade. Äntligen.
Lite tjäle var det allt men inte värre än att jag kunde gräva. Hällde på en säck jord som legat inne (inte frusen alltså), planterade och täckte med ett tjockt lager löv och sedan massa ris från några thujabuskar som strök med förra helgen.
Ska bli intressant att se om det funkar eller om jag var aldeles för sent ute.
Skåneland här så vintern blir väl som vanligt, växlande tö och frost.
Svante, zon 1
19-12-2005, 16:38
Ja, men nu är det kallt i Skåne. Hur är med vitlöken, tål den att frysa innan den hunnit rota sig (det verkar ju som om den tål det mesta, så svaret är antagligen ja).
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 17:17
Jag har planterat vitlök här när ytan varit frusen på marken, och det har inte varit några problem, de har kommit upp snällt till våren trots att de blivit satta sent på säsongen.
Även om det är kallt ute tar det tid innan det fryser i marken en bit ner.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-12-2005, 17:17)
.....
Även om det är kallt ute tar det tid innan det fryser i marken en bit ner.
Speciellt om det ösregnar som det gör nu !
Jag får nog åka skridskor till jobbet imorrn ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.