Lady Hamilton
Jag har problem med att säkringarna i huset inte håller när det är kallt ute. Och det har inneburit att jag bl.a. stängt värmen i uterummet medans jag lagat mat, för har jag otur så går värmefläkten i gång samtidigt som el- pannan också startar precis när jag står vid spisen,och då blr halva huset svart sad.gif
Tog hit en elekriker som konstaterade att jag körde "i taket av vad säkringarna tålde" så han rekommenderade mig att säkra upp.
Men det måste man ansöka om så det tar ett tag............
I allafall så har det nu hänt 2ggr att jag GLÖMT att sätta på värmen igen och då har tempen hunnit sjunka till 2-3 +!! Tror inte att bl.a. min banan tycker om det sad.gif Men så såg jag att det fanns en termometer med larm smile.gif (Tror nog att jag läst om att någon här på odla har något liknande?unsure.gif ) Så en sådan har jag köpt! Temp mätaren är nu i uterummet och "mottagaren" har jag placerat i sovrummet, så nu SKALL jag inte kunna glömma värmen igen.
kerstin z5-6
ja jag har tre smile.gif En för sådderna ute i mars -i det lilla , en i det stora nya -och en i Vinterträdgården -alla fungerar utmärkt !
Katti med torpet
Var köper ni dem? Hur funkar de? Larmar de som em väckarklocka i en timme innan den ger upp eller har man en chans att upptäcka det när man kommer hem efter en dags jobb också?
Skulle behöva en som kunde larma på distans... (sommarstugan)
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-12-2005, 13:11)
ja jag har tre smile.gif

laugh.gif Ja då mindes jag rätt, trodde att det var du kerstin

Kattis, jag köpte min på coop forum förra veckan (Väderstation infra)
kristerh
CITAT (Hamilton @ 12-12-2005, 15:06)
Kattis, jag köpte min på coop forum förra veckan (Väderstation infra)

Jag fick min när jag prenumererade på någon tidning wink.gif
kommer inte ihåg vilken, men den har larm och allt som kan tänkas, den tom visar månens/tidvattnets gång, luftfuktighet mm
krister
kerstin z5-6
Min piper länge när tempen går under viss nivå-eftersom det är morgon och kväll samt nattetid ,jag vill ha larmet -dagtid håller värmen i golvet länge i uterummet , och perennasådderna får inte frostskador dagtid ens i slutet feb /början mars -så är de perfekta för mina behov smile.gif
Susanne i Linköping
Vill man ha något som slår på och av värmen automatiskt kan man köpa en frostvakt, t ex denna.
Just denna är dock bara för inomhusbruk, ni kanske behöver nåt som får användas utomhus.
Lady Hamilton
En sådan har jag och den fungerar bra (bara den får ström wub.gif ) Men exaktheten på termometern är + - 3*inte 0,5* som det står i reklamen
gammelnalle
ursäkta mitt sena inlägg...

Att ändra tariff anser jag (som trots allt är elektriker) är att börja i fel ända.

DELS att det kostar mer. Att höja från 20A-25A kostar ca 600:- mer per år+ elektrikerns arbete (som dels består i att byta bottenkontakter och huvudsäkringar- dels att för och slutanmäla)
Men den stora kostnaden blir att man ökar sin elförbrukning.

Min rekommendation är att se över sitt boende:

Var förbrukas- hur förbrukas- måste förbrukas?

Att "tänka till" när man kan är inte svårt och kan ge stora besparingar.

Man kan givetvis "säkra upp" och bara köra på.... bekvämt, men DYRT och slösaktigt.
Man kan även installera intelligenta styrenheter som kopplar in och ur div eneheter. Mycket bekvämt, dyrt, men sparar ilska och pengar på sikt, samt miljön.

Att "lära sig" sin anläggning är , fortfarande enligt mig, det bästa, enklaste och klart mest ekonomiska och miljöväliga.

VAD är det då man skall lära sig?

NÄR VAR HUR

använder jag min el och hur kan jag omfördela.

Vilka är de stora strömförbrukarna?
Vilka är de stora energiförbrukarna?

ALLTSÅ INTE SAMMA SAK även om det KAN vara så att de sammanfaller.

Mikron , vattenkokaren, SPIS och ugnen (samt även EL-bastu) är STORA STRÖMFÖRBRUKARE men SMÅ ENERGIFÖRBRUKARE.... De används under korta stunder.

Belysning är OFTAST helt av underordnad betydelse... men se upp!! Speciellt i juletid när man har massor av extra ljus (adventsstakar, julgransbelysning etc) som ofta står på dygnet runt .... (Vofför det?) En vanlig adventsstake med 7 ljus drar ca 21W *24h och har man då MÅNGA.......
Om vi har 3 stakar i varje hem i Sverige och vi har 3 miljoner hem......

Man måste lära sig att INTE SAMTIDIGT köra : SPIS, MIKRO, TVÄTTMASKIN, torktumlare , som man har elvärmen igång. Dessa apparater producerar VÄRME..... som man kan utnjyttja.

Vissa elbolag , har iallafall haft, TIDSTARIFFER, dvs att elen varit billigare på natten...
då kan man tex köra tvättmaskin, torktumlare...

Din kommunala energirådgivaren kan säkert hjälpa dig att planera din energikonsumtion.

Börja i den ändan i stället så tjänar vi alla på det!!

b
MB1965
om propparna går pga det är för stort effektuttag per propp så är det enda man kan göra att öppna nya proppar. Max per vanlig säkring är ström * spänning

Om husets effektuttag ibland är större än huvudsäkringen hjälper det med en effektvakt.
gammelnalle
CITAT (MB1965 @ 27-12-2005, 13:07)
Max per vanlig säkring är ström * spänning

Om husets effektuttag ibland är större än huvudsäkringen hjälper det med en effektvakt.

inte så lätt för en "amatör" att veta hur mycket ström det ligger på respektive säkring... speciellt inte om inte belastningen är resistiv... för då måste vi räkna med cos fi...

och en säkring TÅL ca 50% överlast UNDER ung en timma... DVS med en 16A säkring kan man "ta ut" kortvarigt ca 25A...

Jag anser att man istället skall OMFÖRDELA sin belastning så att man undviker TOPPAR av denna kaliber (dvs över märkström).. och väldigt få hushåll måste ha så höga toppar som ett abonnemang på 25A egentligen innebär.

genom att använda sig av den fantastiska DATAMASKIN som kallas den mänskliga hjärnan, smile.gif kan man TÄNKA.... och när man hart tänkt , kan man även agera...

DET ÄR obekvämt, tills man har inprogramerat hur man skall göra (och HUR man skall göra är helt individuellt för varje hushåll) men sedan är det inte värre än att låsa ytterdörren eller borsta tänderna....

Effektvakt ÄR BRA!!! men kostar tyvärr en del i inköp och gör egentligen bara det man själv kan göra gratis..... (i plånboken är vi alla Smålänningar... sleep.gif )

b
Lady Hamilton
Tack för era svar men i mitt fall så är det enda alternativet att säkra upp till 20A. Jag ligger i topp på mina 16A
Och jag är beroende av att kunna använda min spis, tvättmaskin, motorvärmare, värmefläkt, värmepanna m.m. utan att för den delen springa runt o koppla ut annat (Naturligtvis använder jag inta ALLTING samtidigt blink.gif )
Men om det är 20grader kallt måste jag ha på motorvärmaren på bilen o samtidigt kunna laga mat eller ibland måste jag kunna köra tvättmaskinen samtidigt som jag lagar mat. Och vi har elpanna som drar även den ström hela vintern o den kan jag inte hålla på att stänga o sedan sätta igång. Vi gör av med 24000kw i ett gamalt timmerhus på 150kvadrat.
Min elektiker sa att antingen fick jag säkra upp eller byta uppvärmnings system för huset.

Sedan så håller jag med om att visst skall vi alla hjälpas åt att spara ström o jag brukar faktiskt tänka mig för så att jag inte använder allt för energikrävande "apparater" samtidigt. Tilläggas kan att mitt "säkringsproblem" uppstår endast vintertid inte på sommaren, därav att jag "skyller" på värmepannan. Och jag har inte råd att byta värmesystem efter min byggnation av "uterummet" som kostade en bra bit över 100000 kr
MB1965
Byta uppvärmning- delvis är inte en dum idé. En luft/luftvärmepump eller pelletskamin kan göra susen fär elförbrukningne i huset, eller ett styrsystem till värmen.

Vi använder knappt 14000Kwh i ett 1,5 planshus på 183kvm + garage på 4 personer - men då har vi luft/luftvärmepump och styrsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon