Hej, är det ngn som vet vad som hänt med mina lindar och lönnar?
Förra året satte jag ett antal stora lindar och lönnar (>3 m höga). De fick ordentligt vatten under den torra sommaren (tankbil!). Nu i vår har de flesta fått knoppar men ett par lindar och en lönn har ännu inte fått knoppar.
Är de döda, eller kan dessa träd "översomra", dvs hoppa över en sommar och sedan komma igen? Ellr, är det så att en del kan vara mycket senare än andra i knoppningen pga av tex vattenbrist? Finns det hopp?
Vet ngn ngt om detta?
Hälsningar Richard, Dalby
Det kan definitivt finnas individer som är mycket senare än andra (midsommar?), men att så nyplaterade träd skulle klara sig utan blad en hel sommar tror jag inte fungerar. För mera etablerade träd så kan många tex klara mätarlarvsangrepp som kaläter dem, men då brukar de i alla fall hinna få några blad under säsongen.
Det är inte ovanligt att man misslyckas med etableringen av större träd, och orsakerna kan vara fler än vattenbrist.
Men samma art och lika gamla träd kan också få lövsprickning olika veckor och dessutom växa betydligt olika fort.
Om träden dött under vintern eller tidiga våren brukar man se det genom att skrapa lätt med nageln på en gren. Ser man ingen friskt grön och gul hinna där är grenen död.
Vänta med att fatta beslut åtminstone en månad till (lite beroende på var du bor), men larma den du beställde träden av och låt denne vara med och ta ansvar för det som görs (så att du kan få ersättningsträd om dessa inte klarar sig elelr inte utvecklas som de ska).
Om träden utvecklas normalt fast senare än de andra, försök utreda orsaken och åtgärda. Ofta innebär det att jordförbättra. Mest sannolikt är att dessa träd annars kommer att utvecklas sämre även i framtiden.
Om unga träd inte utvecklar blad sin första säsong på nya platsen kommer de inte att klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.