Karin M i zon 5-6
12-12-2005, 18:33
Hej!
Mina damer och herrar!! Så är det då dags att åter igen fråga er om råd! Min lilla Zilga som står i mitt kalla växthus och väntar på bättre tider har varit med om en liten olycka!!! När jag i dagarna var där för att beskära min lilla älskling, fick jag till min fasa se att det har gått av en gren ganska högt upp. Hon (jo, det är en tjej!) är inne på sin andra vinter i år. Grenen är inte AV, men den är liksom spjälkad/uppsplittrad, ett par, tre meter upp på stammen. Brottet i sig är ca. 1 - 1,5 dm långt.
Alltså, jag undrar: ska jag, eller ska jag inte, knipsa av den skadade grenen strax över "ögonen" som kommer under "avbrottet", eller ska jag helt sonika knipsa av den skadade grenen längst ner??? Jag har klippt resten enligt konstens alla regler....tror jag.... och har f.n. tre huvudgrenar på plantan.
Tack på förhand!
Ha en riktigt skön advent och jultid! Jag hoppas att det blir precis som ni önskar!
Hälsningar från Karin
AndreasBlomquist
13-12-2005, 00:09
Jag skulle nog knipsa den lite längre ner men å andra sidan så är ju Zilgan en staketdruva och ska ju inte beskäras alls de första 5 åren enligt expertisen här på Odla. Enbart sommarpincering ska göras.
Karin M i zon 5-6
13-12-2005, 17:49
Hm...Tack för svaret Andreas! Kanske jag ska ta och "klippa till" som du säger... För nu är det redan "klippt", jag har ju bara följt beskärningsråden jag fick på försäljningsstället, och det var att just klippa nu, andra vintern och bara lämna två-tre stammar kvar. Suck, ja, hur man än vänder sig har man ändan bak..

Men jag tror nog att det här ska gå bra i alla fall, hur det nu än är med klippa eller inte klippa! Jag får se om det är någon annan som har testat något åt det här hållet!
Hälsningar Karin M
kerstin z5-6
14-12-2005, 12:37
Zilga i växthus kan nog ta över och behöver ansas .Annas tar den över hela växthuset- snygga till grenen du .
Den ved som är splittad är död , klipp under den delen med ett par cm ....
Sen kan du släppa plantan till önskad höjd-och ansa bredd o höjd varje dec
Zilga är en staket druva-som växer brett och inte så högt -naturligt -ute behöver man inte klippa så mkt de första åren -men i växthus får de förstås en helt annan fart