Full version: Rådjur - Julros?
Eva St
Är det rådjuren eller haren som tror att min julros är ett buffe´bord???
Vad kan jag göra för att stoppa frosseriet. Vill ha min Julros ifred!!!!!
Eva St
Ewa L
Vet ej vem det är som mumsar, men har du prövat de klassiska alternativen?

CD-skivor, blodmjöl... Kommer inte ihåg fler. Jag har inte så stora problem med odjuren tack och lov. Brukar bara eventuellt skydda en Azalea och då med hängande, glittrande CD-skivor.
Lars-Olof Arvids
Äter djuren verkligen julrosor som är så giftiga? ohmy.gif

Olle
Eva St
Ja någon är det i alla fall som äter både blad och knoppar så det står härliga till.
Ska genast åka ut till stugan och hänga upp CD-skivor
Eva St
Powerowic
de verkar inte bry sig i år trodde att murgrönan inte lockade men den har någon varit på
guns
Rådjuren gillar julrosor och denna vinter äter de det mesta. Lägg på ett nät om du vill ha dem i fred.
Elisabeth P
Jag kan inte ens se min julros sad.gif för snön är i vägen sad.gif .
Kan den blomma senare när snön har smält tro?

Lisa
Eva St
Ja det gör den med all säkerhet bara du kan hålla de eländiga rådjuren borta (får man säga så)
Eva St
Elisabeth P
Hjälper medlet Rå odör mot råddjur?
Det sägs vara väldigt effektivt men dyrt. Tror man ska kleta det på pinnar och sticka ner i rabatten, hur tätt har jag ingen aning om. Någon som provat detta?

Lisa
guns
Har provat det mesta - det finns egentligen inget som hjäper, förutom stängsel. Rå Odör på pinnar bekommer dem inte. Offra istället lite av busken och kleta på några av de yttersta grenarna. Får de det i munnen håller det dem borta ett tag.
MB1965
Så lång och kall som vintern varit i södra/mellersta sverige innebär mindre mat till rådjuren, de försvagas och blir lätt byte för räv och lodjur. Det innebär också att de kommer att komma närmre inpå oss människor och äta sådant som de inte brukar äta. Om du jagar eller är med i ett viltvårdsområde är det hög tid att lägga ut foder,

Det enda som garanterat fungerar är staket. Ett friskt rådjur hoppar högt så minst 180cm. De olika dofterna balndingar man kan använda fungerar sådär- man märker effekt av dom ungeför samtidigt som allt knoppas och slår ut i naturen ...
Caprice
CITAT (Lisa:) @ 16-03-2006, 08:26)
Hjälper medlet Rå odör mot råddjur?
Det sägs vara väldigt effektivt men dyrt. Tror man ska kleta det på pinnar och sticka ner i rabatten, hur tätt har jag ingen aning om. Någon som provat detta?

Lisa

Rå Odör funkar iaf mycket effektivt här..!
Och jag har rådjur som tom sover på tomten...

Visst är det dyrt... men en liten burk, som kostar ca 100:- räcker minst en säsong... jag har själv sett hur rådjuren vänder när de närmar sig en härlig rosenbuske, just pga Rå Odör... jag smetar små klickar på grenarna en bit in i busken....

Jar rekommenderar det verkligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon