Full version: *ndra zonen?
Sven Karlsson
Ja, ni vet mina åsikter och bli inte arga för detta är mitt julkort till alla er som läst och på annat sätt haft med mig att göra och än en gång bli inte arg men det är allvar. Växthuset skall bli lagligt med bygglov Men utan solvärme tyvärr pengarna? Kosta högst 7000:- sv. kr. Virket (2x4" 1x4" 1x2"formvirke alltså återvinnigsbart från gutformar)
2,9 brett och 10,3 långt 2,50 lägsta höjd 3,2 högst snetak. Mer mark får jag inte ta i anspråk för frun. Kanon bra för mina träd (Ympade på B491 och mest resistenta sorter men hälvten ute för att se skilnaden 2-2½ m höga kodongträd avstånd 04m och mest y-spalje avstånd 0,60m i 5 sängar eller rader. När de gett äpplen blir bara de som gav goda äpplen enligt min smak kvar de andra bort gäller hela tomten)
Har hittat en pantskola som säljer BRA träd men på fel grundstam de andra resistenta äppleträden kommer inte till sverige om du inte är eko-odlare och kan prata för dig och få licens, troliken köpa färdiga träd i tyskland. Så ni får odla vad ni vill tills andra tycker att vi borde kunna odla Kräftfrit?-Skorvfrit?- Mjölgaggfrit?- samt andra svampsjukdomar?? Sedan om ni hittar träd som olika äpplemaskar undviker Hör av er? Mycket gärna? Min zon är 5 något blåsigt läge där träd från olika plantskolor dör 3-5 år efter planteringen hos andra i min by. Sandås efter Lögdeälven och byn där jag bor är lite av ett köld hål. -30 C vanligt på vintern (Första vintern en hel mån. vad jag längtade härifrån??.) Växthuset skall ha isolirat tak men genomskinligt , Löv och vanlig isolerings matta på tränas fötter tillåtet men grundstammet tål -40 C enligt "forskarna"?? Se internet? I växthuset står nu 20 tal äpplelträd utan tak men det var sista året som det blir så då jag kommer att göra växthuset "bättre" med isolerat växthus??
Allt för att ta bort 1-2 zoner men något längre växttid än zon 5 . Det är minn julbekymmer. Buggmax och en växthusfirma kommer att anlitas och ni får se det på min hemsida i vår om ni vill titta. Ni får komma med alla förslag men bli inte arg att jag är fattig blir pensioner i vår och får ännu mindre pengar att leva på?? Helst Korugerad plast på ut sidan så att folk tycker att de ser något ut.( Bor mitt emot ett hem för gamla, de kommer och tittar i mellan åt. (Persikoträd och massor med vårlökar i söder rabatt när andra har 1-½ m snö ute(jag längtar så efter våren att jag tar bort snön för att den skall komma tidigare) (-25-30 C när lökarna blommar TOKIG? Men V Å R. Men då är jag i källaren med minaYmpar som tokigt blommar äppel blom?? och gröna äppleblad))
God jul och ett nytt äppel år ,utan sjukdomar och "Odjur" på träna (Mina har inga på sig kanske första året som de kan blomma men där tar jag ympris i mars 06?)
Sven på semester i Söderhamn och dalarna och närke.(Kommer hem mitten av jan2006 Bli inte arg del hjälper inte på en Värmlänning som hamnat fel.(Vi har alltid haft tokiga ideer som propelern. telefon och någon politiker samt lustiga äppleodlare.)
Eva 33c
Hej Sven!
Jag tänkte på dig när jag läste senaste numret av tidningen Natur & Trädgård. Men du kanske redan har läst den själv!? I allafall finns det en artikel där om en man, Kjell Bergström i Bureå som odlar och experimenterar med äppelodling i zon 6-7.
Cilla
Lycka till med växthuset! Och god jul på dig också Sven!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon