Har aldrig hört att man ska odla rädisor med tomat, däremot vet jag att planterar man tagetes nära tomaterna så ska man slippa vita flygare. Jag har alltid tagetes vid tomaterna och än så länge har jag inte haft några vita flygare.
Såhär står det i Runåbergs frökatalog: Tomat trivs med lökfamiljen, persilja, basilika, krasse och morot men vill helst slippa ha potatis, majs, kålfamiljen, gurka eller fänkål i närheten.
När det gäller samodling av olika grönsaker brukar man lätt kunna hitta olika information i olika böcker. Själv vet jag att tomat och gurka går utmärkt att odla i samma växthus. Tesen att de inte trivs tillsammans kommer nog ifrån att de vill ha lite olika odlingsförhållanden men i ett hobbyväxthus brukar man inte kunna styra klimatet så mycket så det brukar aldrig bli perfekt vare sig till tomat eller gurka.
Rädisor hör till familjen kålväxter så ska man tro på Runåbergs så ska det inte vara gynnsamt att samodla tomater och rädisor.
I texten på denna sida kan du också hitta info om vad man kan odla ihop med tomat:
http://www.smabrukaren.o.se/samodling.htm