Killensomvillhagrönafingrar
Vi har en bit tomt till övers och vill ha något lätt skött så när jag hittade dessa buskar slog jag till trots den konstiga årstiden.

Så här har jag planerat att göra om åkersmark till mer hanterbar/vacker mark:
Harva två gånger och plocka ogräs.
Gräva rejäla hål och fylla med bok/eklöv och rhoderdendon jord
Lägga dubbel geotextil
5-10 cm med träflis som jag får hämta för en billig peng

Efter detta skall jag komma på vilka andra sorters buskar och träd jag vill ha där.
Det lutar åt två träd som gärna får bli stora (över 15 meter) och någon buske som blommar senare på året. Dessutom vill jag ha någon marktäckare.

Denna yta kommer vara runt 10x20 meter och ligga ungefär där jag stod för att fotografera och till höger

Det kommer dessutom bli en berså med altan till höger om de upphöjda bäddarna.

Vad tycker ni att jag skall komplittera mina 6 buskar med?
De plantorna jag köpt kommer jag jordslå tillfälligt tills tid jag harvat klart. Är det något jag måste tänka på eller är det bara att gräva en grop och sätta dem?
woodcreature
hej

vad har du för zon o läge där??
Danne_77
Lägg ej flis den kommer bra att ta näring från det du setter där. Men du kan lägga på det senare när dom har tagit sig och etablerat sig.
Det är zon 2 och soligt öppet läge.

I princip är det mitt på en åker, inte mycket till vindfån och ingen skugga.

Dock så blir det lite bättre om några år då vår berså kommer ge lite vindskydd.

Så flis drar ur näringen ur marken? Jag som trodde jag var smart och gjorde marken surare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon