Margith
Jag har en skogsbacke beväxt med gammal skog, med lingonris som marktäckare och en och annan enbuske som sticker upp här och var biggrin.gif
Om jag nu har fått för mig att jag vill plantera rosor här, ska jag titta på Rugosor eller vildrosor?
Hemma hos oss är det jag som gräver rabatter (och vi har ingen grävmaskin i garaget) så jordmånen blir nog inte den bästa laugh.gif
Vilken av sorterna har bäst möjlighet att överleva?
Taggiga monster som sprider sig hej vilt är alltså helt OK!! Ja, det är nog egentligen det jag är ute efter.
Exakt vilken är alltså inte min fråga, jag köper rosor med öga, hjärta och magkänsla wub.gif men jag vill inte blanda, antingen blir det 10 olika Rugosor eller så blir det 10 olika vildrosor.
Vad tycker du?
Kajsa
Ser att du bor i zon 6, kanske några kanadensare, många är rugosa rosor

Louis Bugnet, ca 1.5 m kanske mer, zon 6. Blommar i perioder hela sommaren och hösten.
Annars Therese Bugnet, Jens Munk finns i mitt album / Kanadensare.
Och Kerstin har också album med många Kanadensare.

Hansa, en rugosa kan bli 1.5 - 2 m, och lika bred, zon 8.
Stark doft och klarar mager jord.

Fördelen med Rugosa rosor är att dom blommar hela sommaren/höst.
Skulle valt rugosa rosorna, men många är taggiga bara man inte
behöver komma för nära inpå buskarna.
Det finns många rugosa rosor för zon 6.

Pink Grootendorst, så söta rosor, nejlikros zon 7
1.5 - 2 m, doftar inget och ger inga nypon. Men en favoritros.
Denna ros finns i både vitt och rött.
Gåsis
Jag gillar Finlands vita ros. Det sprider sig glatt och blir jättestor. Tyvärr är blomningen ganska kort men det kanske går att kombinera med något annat. Kanske ska jag säga att rosor inte riktigt är min bag, men jag har några få kanadensare och jag tycker dom blir ganska små och inte har riktigt rossnårskänsla. Fast jag kanske har fel sorter för det.

/Åsa
kerstin z5-6
satsa på rugosorna tex Rosa paulii Rugosa repens, wasagaming
-fast varför >EN sort .. jag skulle lägga till några pimpineller jag -för vår blommning
Som persiana , Foetida eller andra laugh.gif
Margith
OK, tack för hjälpen smile.gif I vår blir det fritt köp av samtliga Rugosor jag råkar ramla över och som jag tycker om laugh.gif
Men ni tror väl inget annat än att det kommer att bli några andra också? Finlands vita ros t ex, hur har jag kunnat glömma bort den? Det är en riktig favoritros, men nu har jag den inte.... det är det första som ska åtgärdas till våren!
Carex
Välj vita rosor och kombinera med lite hosta av olika slag och sätt lite vitsippor som du kan njuta av på våren innan rosorna tar över.
Sommartorparn
CITAT (Margith @ 13-12-2005, 22:15)
Finlands vita ros t ex, hur har jag kunnat glömma bort den? Det är en riktig favoritros, men nu har jag den inte.... det är det första som ska åtgärdas till våren!

Och dom andra pimpinellerna, hur har du kunnat glömma dom? rolleyes.gif

För att inte tala om äppelrosorna. Vidlyftiga taggmonster ville du ju ha. wink.gif

Personligen tycker jag att många av rugosahybriderna ser lite för "förnäma" ut för den miljö du beskriver, men det är ju en smaksak. Jag skulle satsa på rosor med lite mera "vilt" utseende, exempelvis pimpineller och äppelros. Finns ju både fyllda och enkla varianter. Elller varför inte någon klängros som vidlyftigt får breda ut sig i marknivå? Multiflora till exempel. Eller honungsros.... wink.gif
mamamaggan
Och vad är det för fel på vildrosor då tongue.gif ?

Har delvis skogstomt vid sommarstugan och där har vi satt några vildrosor. Har några olika sorter som växer på bra . Just nu kommer jag bara ihåg mumieros och stanwell perpertuell men har två moyesi också.

Varför inte blanda lite ? Vi har vildrosorna ute i " vildmarken" och andra rosor i kanten mot gräsmattan.
Kakaduan
Vad det är för fel med vildrosor???

Det är väl inget fel med dem... Det beror ju på vad man vill ha ut av sina rosor. Har själv en mumieros som är underbar - men den blommar ju över direkt och sedan har man bara en massa blad att titta på. Det tycker JAG är nackdelen med vildrosor (om jag inte missförstår vad "vildrosor" står för).

Kakaduan
stina
Nevada? Ser lite "vildtypsaktig" ut tycker jag....

Själv ska jag plantera Seagull (bland mycket annat) i min "vildskogsavdelning" och som ska få svinga sig i det den får tag i.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon