Full version: Lejongap som doftar?
Katti med torpet
Har aldrig sått lejongap själv men däremot handlat helt underbart doftande och ståtliga "snitt-lejon" på Hötorget på sommrarna.
Enl AoT nr 1 -06 skall de ju vara lättodlade och där presenterade de också en sort som skall dofta; 'Azalea Flowered White'.
Den kan jag dock inte hitta hos någon av de fröfirmor jag sökt på hittils så min fråga är, vilka lejongap doftar och lämpar sig till snitt?
Dessutom vill jag inte ha blandade färger utan en enhetlig färg, något som verkar smått omöjligt när det gäller frön...?
Är de så lättodlade som AoT påstår? Jag gjorde ett halvhjärtat försök med några pluggplantor förr-förra året men om det var bristande skötsel eller dåligt material vet jag ej men de blev inte mer än 20 cm och definitvt inget för snitt...
Smekajsa
Den lejongaps sorten Anthirrium Azalea Flowered White, har Rockdala med i sin frö katalog, Plants of Distinction.
(finns även i deras webshop)

Rockdala

Här är en som ska testa den till sommaren wub.gif wub.gif
Katti med torpet
Jamen! Den katalogen har jag ju till och med och ändå missade jag den laugh.gif
Får väl åka dit om några månader när de öppnar (bor rätt nära) och hoppas att de har fröpåsen till försäljning över disk också.

Men jag undrar i alla fall hur det är med övriga lejongap, brukar de dofta (jag har inte sett att det står något om det i fröbeskrivningarna på webben) eller är det bara vissa speciella såsom Grekisk Lövkoja och ovan nämda 'Azalea Flowered White'? unsure.gif
Ewa L
Lejongap tillhör mina få "måste-så-ettåringar". Doftar? Har ärligt talat ingen aning. Brukar aldrig plocka utav dem.

Lätta att så? Definitivt!! De återkommer tom ofta året efter. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon