Full version: Word gör mig tokig!
Annlo
Håller på att skriva ett PM till skolan.

Ska göra några enkla uträkningar och skriver i Word. Vill få heldragen linje vilket jag gör genom att skriva------------ och sedan trycka enter.

Det funkar i övre delen av dokumentet men när jag ska göra det igen så blir det dubbelt understruket!!!! mad.gif

AAAhhhh jag blir galen på sådant här..... wacko.gif

Har kollat alla autoinställningar och det verkar stämma....
bikiv
CITAT (Annlo @ 13-12-2005, 21:11)
Håller på att skriva ett PM till skolan.

Ska göra några enkla uträkningar och skriver i Word. Vill få heldragen linje vilket jag gör genom att skriva------------ och sedan trycka enter.

Det funkar i övre delen av dokumentet men när jag ska göra det igen så blir det dubbelt understruket!!!! mad.gif  

AAAhhhh jag blir galen på sådant här..... wacko.gif

Har kollat alla autoinställningar och det verkar stämma....

Klicka på Visa i huvudmenyn Välj vertygsfältet Rita.

Klicka på Ikonen Linje och dra ut en linje med vä musknapp intryckt.Detta sker inom en streckad ruta: "Skapa din teckning här" Tryck på Shifttangenten samtidig för att få den rak.

Klicka på linjen så att du får en pil med "fyra hörn" ta tag i den, med vä musknapp nedtryckt och flytta dit du vill ha den. Markera rutan för "Skapa din teckning här" och deleta den.

Nej fy vad svårt det var att beskriva, hoppas du förstår!
Annlo
Hmm... har inte tänkt på det. Ska prova får vi se. Tack!
Yin o Yang
När Word ändrar något "av sig själv" kan man få det att återgå till det ursprungliga genom att trycka Ctrl + z smile.gif
Annlo
CITAT (Yin o Yang @ 14-12-2005, 11:06)
När Word ändrar något "av sig själv" kan man få det att återgå till det ursprungliga genom att trycka Ctrl + z smile.gif

Fast problemet är inte att ta bort den dubbla linjen utan att få enkel heldragen linje.

Som jag faktiskt fått till tidigare i samma dokument wacko.gif
ÅsaF
Ok. Om du fått till det tidigare i ditt dokument så gör du helt enkelt så att du markerar den tidigare linjen och kopierar och klistrar in den där du vill ha den. smile.gif
Annlo
CITAT (ÅsaF @ 14-12-2005, 22:33)
Ok. Om du fått till det tidigare i ditt dokument så gör du helt enkelt så att du markerar den tidigare linjen och kopierar och klistrar in den där du vill ha den. smile.gif

Mmmm, jag har prövat den varianten också... mad.gif Då blev det jättebrett mellan linjen och texten!

Detta problem har jag aldrig haft förr, jag misstänker att det beror på att jag fått ursprungsdokumentet från en klasskompis. Han har fömodligen några konstiga inställningar som finns kvar i dokumentet. Har prövat att kopiera hela dokumentet till ett nytt men icke! huh.gif

Blir GALEN på sånt här! Det ska bara funka NUUUU! wacko.gif
LadyG
Klicka där du vill infoga linjen.
Klicka på "Kantlinjer och fyllning" på "Format"-menyn.
Klicka på "Vågrät" linje.
Klicka på linjen du vill infoga. Eventuellt kanske du vill redigera egenskaperna innan du fortsätter med nästa steg.
Markera linjen i dokumentet.
Gå till menyn Infoga och välj "autotext", välj menyvalet "autotext".
Klicka på fliken "Autokorrigering".
Skriv de tecken i fältet "Ersätt "du vill ska bytas ut mot den heldragna linjen (Som nu ska synas under "Med").

Lycka till.
Annlo
CITAT (LadyG @ 15-12-2005, 13:30)
Klicka där du vill infoga linjen.
Klicka på "Kantlinjer och fyllning" på "Format"-menyn.
Klicka på "Vågrät" linje.
Klicka på linjen du vill infoga. Eventuellt kanske du vill redigera egenskaperna innan du fortsätter med nästa steg.
Markera linjen i dokumentet.
Gå till menyn Infoga och välj "autotext", välj menyvalet "autotext".
Klicka på fliken "Autokorrigering".
Skriv de tecken i fältet "Ersätt "du vill ska bytas ut mot den heldragna linjen (Som nu ska synas under "Med").

Lycka till.

Det har jag inte prövat! rolleyes.gif

Men det borde väl funka ändå eftersom jag tidigare i dokumentet skrivit
"-------------" och därefter klickar enter(är väl detsamma som autokorrigering?). Det har då alltid förr blivit en enkel heldragen linje... blink.gif
LadyG
Det är inte säkert att de inställningarna du är van vid gäller i just det dokumentet. smile.gif
anna_rispan
En annan undran! Hur lyckas man få till ett index i ett word-dokument. Jag har nog aldrig fått lära mig det, så nu tänkte jag prova mig fram. Jag msåte missförstå hjälp-avsnittets text totalt för det blir bara blaj av alltihopa.

Någon som har någon bra förklaring att bidra med??
Kakaduan
Att få ett index att fungera förutsätter att man har använt sig av rubiker som word känner igen som rubrik - alltså, det räcker inte med att man gjort en textrad fet eller understruken. Börja alltså med att sätta rubriker - i en eller flera nivåer.

På INFOGA-menyn väljer man REFERENS och INDEX och FÖRTECKNINGAR. Välj fliken INNEHÅLLSFÖRTECKNING. I rutan VISA NIVÅER väljer man vilka av rubrikerna man vill ha med och sedan väljer man rent kosmetiska saker som om man vill ha punkter fram till stället där sidnumret står, etc.

Det där kan bli lite olika beroende på hur dokumentet ser ut, men man kan ju prova sig fram. Vet inte riktigt var det "skiter sig" för dig, så det är svårt att veta vilket moment man ska förklara.

Kakaduan
anna_rispan
Tack för svar, men innehållsförteckning är inte det jag menar utan ett index, så att man kan läsa tex längst bak,

Ros se sid, 3, 5, 7, 81
Tegel, se sid, 54, 76, 83
Kakaduan
Aha!

Du börjar med att markera de ord du vill indexera. Ställ dig på ordet och tryck ALT+SKIFT+X - det ser lite skumt ut för det lägger sig koder runt ordet, men det ska vara så. Gör så med alla ord du vill ha med. Om du markerar samma ord på flera sidor - tex "ros" så känner den av själv att det finns flera gånger och lägger in ordet ros EN gång med TVÅ sidhänvisningar.

Ställ dig i slutet av dokumentet där du vill ha indexet. På INFOGA-menyn väljer du REFERENS och INDEX OCH FÖRTECKNINGAR. Välj fliken INDEX och välj att det skall vara EN spalt (tror det står 2 som standard annars).

Det fungerar för mig.

Kakaduan
anna_rispan
Jaaaa, tack så mycket. Nu fungerade det så bra så!! Nu kan jag sätta i gångmed mina idéer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon