|
Jag skalade färska räkor i lördags och stack mig på ett av spröten - hur märkligt det än låter  - det blödde pyttepyttelite och jag tänkte inte mer på det. Förräns tills igår. Det har nu svullnat upp kring det stället på fingret och är ömt. Det känns som om det är något under huden, men det går inte att se riktigt. Inte sjutton kan jag ringa vårdcentralen och berätta min historia......det känns liksom en aning överdrivet..... Min allt-i-allo läkare/kirurg är ju bortrest, så jag får fråga er istället.
Eftersom du kan drabbas av blodförgiftning tycker jag att du ska åka in till vårdcentralen och förklara ditt dilemma. Det kan sitta en bit räka kvar i fingret, och det måste plockas ut. Förmodligen lokalbedövar de fingret (efter att ha tagit en rejäl närbildstitt med förstoringsglas) så de kan öppna såret med ett litet snitt och sen skölja rent med antiseptisk vätska. Men du måste åtminstone ringa till dem och berätta vad som hänt. De kanske har något tips på hur du kan rensa fingret själv?
Christer i Falköping
13-12-2005, 22:15
Inte alls konstigt, de där spröten kan bli hur vassa som helst. Det sitter säkert kvar en liten bit och irriterar. Troligen blir det en liten varbula och då kan man lätt pressa ut både varet och den lilla biten. Fast det kan ju bli en ful infektion också. Ring till din vårdcentral och hör efter hur du bör göra. Sedan kan du ju göra som jag brukar, svärta en nål och gräva upp den lilla biten. Kan vara direkt smärtsamt, men ger alltid resultat Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 13-12-2005, 22:15) Inte alls konstigt, de där spröten kan bli hur vassa som helst. Det sitter säkert kvar en liten bit och irriterar. Troligen blir det en liten varbula och då kan man lätt pressa ut både varet och den lilla biten. Fast det kan ju bli en ful infektion också. Ring till din vårdcentral och hör efter hur du bör göra. Sedan kan du ju göra som jag brukar, svärta en nål och gräva upp den lilla biten. Kan vara direkt smärtsamt, men ger alltid resultat Christer. Åh...det var ungefär det här svaret jag behövde. Jag avvaktar med vårdcentralen ändå, tror jag.... (känns överdrivet att ringa dit)
Jag skulle ta en knappnål och pilla och kolla OM det finns något där... Om det inte går med en knappnål kan ett rakblad eller en liten skalpell vara till hjälp. Sedan tvätta med tvål och vatten och låta det läka. Men det är jag det.... Mvh Fenja
CITAT (LadyG @ 13-12-2005, 22:14) Det kan sitta en bit räka kvar i fingret, och det måste plockas ut. Njaaa......nu tror jag inte det sitter nån bit räka kvar..... SÅ stort blev aldrig såret. Men tack ändå, för din omtanke.
CITAT (Fenja @ 13-12-2005, 22:19) Jag skulle ta en knappnål och pilla och kolla OM det finns något där... Om det inte går med en knappnål kan ett rakblad eller en liten skalpell vara till hjälp. Sedan tvätta med tvål och vatten och låta det läka. Men det är jag det.... Mvh Fenja Jo, det är ju ett gångbart alternativ, så gör man ju om man ftt glas eller stickor i någon kroppsdel  Men bara vänta skulle nog inte jag göra. Infektioner är inte att leka med.
CITAT (Fenja @ 13-12-2005, 22:19) ...kan ett rakblad eller en liten skalpell vara till hjälp. ...........ähum...........nu är vi på områden som jag tycker börjar bli en aning läskigt. Hade mannen varit hemma, så hade han fått snittat....
CITAT (LadyG @ 13-12-2005, 22:21) Infektioner är inte att leka med. Nej, det är sant.
CITAT (Scrollan @ 13-12-2005, 22:20) CITAT (LadyG @ 13-12-2005, 22:14) Det kan sitta en bit räka kvar i fingret, och det måste plockas ut. Njaaa......nu tror jag inte det sitter nån bit räka kvar..... SÅ stort blev aldrig såret. Men tack ändå, för din omtanke.  Om du är helt säker så, men varför skulle det svullna och värka om det vore rent? (Jag litar inte på räkor)  Å andra sidan, om det blir värre imorgon eller imorgon kväll kan du ju ringa på torsdag. Jag är nog lite hönsig?
CITAT (LadyG @ 13-12-2005, 22:26) Om du är helt säker så, men varför skulle det svullna och värka om det vore rent? (Jag litar inte på räkor)  Å andra sidan, om det blir värre imorgon eller imorgon kväll kan du ju ringa på torsdag. Jag är nog lite hönsig?  Nääää...jag litar inte heller på räkor längre......osympatiska små filurer som sticks. Neejdå, du är inte alls hönsig. ...men nu börjar jag bli osäker.... ....ska kanske ringa imorgon i alla fall?
Om det blir svart och luktar ruttet ska du nog åka in... Mvh Fenja
*Felix matte*
13-12-2005, 22:41
Faktiskt så tror jag att du klarar dig utan blodförgiftning och andra hemskheter. Stick av fiskfenor och liknande brukar oftast ge liten svullnad och ömhet.. som dock ger med sig efter ett par -tre dagar. Testa med att sätta på en bit Leukoplast... sån där brun .. den suger ut ev småbitar. Men.. om du känner att det är riktigt allvarligt så ska du så klart kontakta sjukvården.
Nu kommer en till med åsikter Jag skulle peta lite försiktigt i såret å se om jag hittar nått. Sen rengöra ordentligt med tvål o vatten. så hittade jag lite råd på sjukvårdrådgivningen: Man bör söka vård om man har sår som är längre än en centimeter och skärsår som glipar bitsår från djur djupa sticksår som är mer än ett par centimeter djupa svårare krossår som gör mycket ont, är stora eller svullna smutsiga sår tecken på sårinfektion – att huden runt såret blir allt rödare, svullnar, det bildas var, gör mer ont eller man får feber områden runt såret som känns avdomnade sår som inte slutar blöda efter en halvtimme sår i ansiktet som kan behöva sys för att man inte ska få missprydande ärr. och så stog det så här: Sticksår kan vara djupa Ett sticksår kan vara ganska djupt även om det ser litet ut. Om det är svårt att rengöra eller om man misstänker att något främmande föremål finns kvar i såret, till exempel en tagg, ska man kontakta vårdcentralen. I vissa fall behöver man få antibiotika. I annat fall spolar man rent och lägger ett förband. Oftast ska öppningen inte sys eftersom eventuella bakterier i botten av såret kan stängas inne.
ingrid fuxwall
13-12-2005, 23:08
Man kan alltid göra sig ett spritförband. Dränk in en tuss bommul med tex. A-sprit (den man köper på apoteket men i frånvaro av denna går det säkert lika bra med renat) sedan håller man denna tussen på den ömmande punkten, fast glömde ju säga att först är det bra om man sticker ett litet hål på "bölden", om såret inte är helt nytt. Spriten får då möjlighet att tränga in och hjälpa till att hålla rent och har man tur så fixar sig saken helt av sig själv.
En gång var jag på VC med en hand som var dubbelt så stor som normalt men efter en timme orkade jag inte vänta utan gick hem och gjorde så här och enligt en sköterska skulle de gjort ungefär på samma sätt om jag stannat kvar och väntat.
ingrid
CITAT (Fenja @ 13-12-2005, 22:32) Om det blir svart och luktar ruttet ska du nog åka in... Mvh Fenja Jaa...tack för den! Jag är inte helt avhängd vad gäller sjukvård kan jag säga.
kerstin z5-6
13-12-2005, 23:29
Nej -det finns ingen anledning att söka vårdcentral för ett räkstrå i fingret  Gör rent och peta ut det du ser-som sagt , -vått förband med alsollösning drar ut resten.. Du behöver ingen doktor, såvida du kan röra fingert obehindrat -även om det ömmar lite -och så länge leden inte är stel -av svullnad, vätskefylld och starkt ömmande Inom tre dygn ska det kännas bättre Hälsar syster K
Jag har också stuckit mig på räkspröt, så du är inte ensam. Fick också ont och lite svullnad, men jag tog för givet att det var någon reaktion på den främmande saften som kom in i såret. Gjorde ingenting bortsett från tvättning och det gick över på någon dag.
Latmask
14-12-2005, 09:26
Annars är sjukvårdsupplysningen bra att ringa till om såna här saker, då får man telefonrådgivning och slipper besvära vårdcentralen. Tycker de att man bör åka in så känns det lite bättre att kontakta vårdcentralen i så fall. Kan inte numret på rak arm, men det kan du säkert hitta nånstans.
Rå lök är bra att sätta på infekterade ställen.
netaave
15-12-2005, 19:28
Lyssna du på syster K hon är ju just det. Jag skulle inte gjort någonting utom hållt det rent och satt på plåster, är det nåt litet strå kvar kommer det ut av sig självt så småningom, inkapslas i lite var först. Jag har aldrig någonsin tagit bort stickor vare sig på oss vuxna eller barnen, de kommer den naturliga vägen, ut genom samma hål dom kom.  det tar lite olika tid men det försvinner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|