|
Maria i Helsingborg
13-12-2005, 22:35
Jag tror inte min svenska familj någonsin dansat kring granen.......vad jag minns..... men i både den svenska och danska delen brukar det bli lite sällskapsspel vad det lider. En lek som engagerar ALLA är vår smått hysteriska paketutdelning/tärningkastnings-tjossan (vet inte vad man ska kalla den för). Alla tar med sig ett paket (värde 20:-) och lägger i en hög på mitten av bordet. En äggklocka ställs på 5-10 minuter (beroende av hur många som deltar). En tärning+bägare lämnas åt första man/kvinna. Tärningen kastas 1 gång (man behöver en 6:a). OM man får en 6:a så får man ta ett paket från högen. Annan siffra och resultatet blir att man får skicka tärningen vidare till nästa man/kvinna i tur. Tiden går och till slut är högen tömd på paket - DÅ börjar vi norpa från varandra......tills klockan ringer. Ett bra sätt att öva tolerans och medmänsklighet Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"?
*Grodan*
14-12-2005, 09:41
Paketleken låter kul, vi har tänkt prova det i år. Vi vuxna har slutat byta julklappar med varandra så det här är ju ett kul alternativ. Men Maria, jag undrar: Hur lång tid är lagom att ställa klockan på? Vi blir 7 personer runt bordet.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-12-2005, 22:35) Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"? Nääääää... det är nog bara ni...
Maria i Helsingborg
14-12-2005, 10:48
CITAT (Betty @ 14-12-2005, 09:44) CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-12-2005, 22:35) Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"? Nääääää... det är nog bara ni...  Hahaha, nu känner jag mig väääääldigt dansk. Jag vet att de/vi är lite tokiga.........så nu har jag det bekräftat - i allas åseende Ja, du grodan..... 6 minuter, kanske? Jag hoppas att ni får kul Är det verkligen ingen som gör ngt tillsammans längre i familjerna/med vännerna, förutom öppnar klappar, äter och ser på TV?
Vi brukar spela spel, någon brukar alltid få något nytt i julklapp. Allt från Alias och Pratmakarna till NE. Frågespel är ju kul på det sättet att även de äldre som är med på julafton kan hänga med, och glänsa lite med att de kan saker från förr.
Men några egna påhittade lekar har vi inte...
Förr lekte vi Filippin. Om man får en tvillingmandel vid nötknäckandet, så ger man den ena mandeln till den man vill utmana. Och så kommer man överens med den personen att man ska komma ihåg att ropa "Filippin!" vid något speciellt senare tillfälle. Den som kommer ihåg att göra det då, eller hinner ropa först, den personen vinner. Man får komma överens i förväg vad priset ska vara.
astrid.m.s
14-12-2005, 20:28
Alla tar med sig ett paket (värde 20:-) och lägger i en hög på mitten av bordet. En äggklocka ställs på 5-10 minuter (beroende av hur många som deltar). En tärning+bägare lämnas åt första man/kvinna. Tärningen kastas 1 gång (man behöver en 6:a). OM man får en 6:a så får man ta ett paket från högen. Annan siffra och resultatet blir att man får skicka tärningen vidare till nästa man/kvinna i tur. Tiden går och till slut är högen tömd på paket - DÅ börjar vi norpa från varandra......tills klockan ringer. Ett bra sätt att öva tolerans och medmänsklighet Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"?[/QUOTE] Just den leken brukar vi ha på vår jullunch på jobbet då vi även brukar byta julklappar. Jag trodde att det var han som brukar hålla i denna lek, att det var han som hittat på den.
Maria i Helsingborg
14-12-2005, 21:18
CITAT Just den leken brukar vi ha på vår jullunch på jobbet då vi även brukar byta julklappar. Jag trodde att det var han som brukar hålla i denna lek, att det var han som hittat på den. Han kände kanske en Nielsen för många år sedan, som sedan snappade upp idéen?
Snöflinga
14-12-2005, 21:23
Här äts det länge..... Kalle Anka......... Tomten öch sedan brukar hela gänget ta en julaftonskvällspromenad, fast mysfaktorn är faktiskt högre om det är snö  Suck, inte tillstymmelse av flinga än
ingrid fuxwall
14-12-2005, 21:29
Vi spelar alltid spel under julhelgen och även annars om det är fler tvåbeningar än husse och jag. Vad beror på.
ingrid
uanderss
22-12-2008, 19:24
Hej Maria!
Faktum är att något liknande gör holländarna oftast på sin Sinta Klaus, som firas den 5e december, då tar alla med sig ett paket och så lägger man dem i en hög och spelar tärning, men lite mer komplicerat. En etta vänder hela spelet, en två händer ingenting, en tre får man stjäla från någon annan osv, man kan så klart ändra reglerna precis så som man vill ha dem, men det är riktigt roligt! Vi brukar dock köra mkt längre och är oftast runt 20 personer.
Om man inte spelar som ovan så drar man lott om vilken person man ska förbereda present, vers samt ett överaskande paket till! Det är också himla skoj för man får använda fantasin en hel del! :-)
Vi brukar ibland leka "leta fjärrkontrollen". Det har blivit mera komplicerat på senare år då det ju ej räcker med en fjärrkontroll längre för att se på TV.
Aqvakul
23-12-2008, 12:10
Vi brukar alltid spela kort. Mycket uppskattat faktiskt.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-12-2005, 22:35)  Jag tror inte min svenska familj någonsin dansat kring granen.......vad jag minns..... men i både den svenska och danska delen brukar det bli lite sällskapsspel vad det lider. En lek som engagerar ALLA är vår smått hysteriska paketutdelning/tärningkastnings-tjossan (vet inte vad man ska kalla den för). Alla tar med sig ett paket (värde 20:-) och lägger i en hög på mitten av bordet. En äggklocka ställs på 5-10 minuter (beroende av hur många som deltar). En tärning+bägare lämnas åt första man/kvinna. Tärningen kastas 1 gång (man behöver en 6:a). OM man får en 6:a så får man ta ett paket från högen. Annan siffra och resultatet blir att man får skicka tärningen vidare till nästa man/kvinna i tur. Tiden går och till slut är högen tömd på paket - DÅ börjar vi norpa från varandra......tills klockan ringer. Ett bra sätt att öva tolerans och medmänsklighet Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"? Den leken, som vi alltid kallat sex-leken (kan bli kul missförstånd om man säger att man leker sex-leken med familjen), har vi kört med i många år. Dock utan att norpa från varandra sen. Tänkte variera det hela i år, med två tärningar istället, och att man ska få sju. CITAT (Ralf @ 23-12-2008, 12:08)  Vi brukar ibland leka "leta fjärrkontrollen". Det har blivit mera komplicerat på senare år då det ju ej räcker med en fjärrkontroll längre för att se på TV. Låter som en mycket kul idé.
CITAT (Ralf @ 23-12-2008, 12:08)  Vi brukar ibland leka "leta fjärrkontrollen". Det har blivit mera komplicerat på senare år då det ju ej räcker med en fjärrkontroll längre för att se på TV. Den leken leker vi flera gånger om dan eftersom Lilleman älskar "kakkakollerna" och ska vara kung över dem hela tiden. 3 stycken har vi i farten och nu räcker det inte med att leta efter själva fjärrkontrollerna längre utan nu måste vi även leta efter batterierna som han pillat ut och haft bort.
Aqvakul
23-12-2008, 16:54
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|