Lorangafilm
13-12-2005, 23:12
Jag & en kompis tänkte dra igång en frilandsodling i Malmö/Alnarp trakten.
Hur mkt är det rimligt att betala för att hyra 1 ha åkermark?
Kan vara intressant att veta vad det kostar på andra ställen i Sverige.
solkatten
14-12-2005, 11:43
Jag har inget pris men blev nyfiken på vad ni ska odla? Är det för eget bruk?
Lorangafilm
14-12-2005, 17:02
Vi tänkte dra igång en multifunktionell odling, våra kolonilotter känns begränsande så nu ska vi slå på större. Tanken är att vi ska odla allt ifrån "egen-ockulerade" äppelträd till perenner till grönsaksland och en hel del träd/buskar.
Visionen är att så småningom använda våra egna odlade växter till vår firmas trädgårdsuppdrag och att vi givetvis fyller våra skafferier med grönsaker.
Arrendet för jordbruksmark i södra skåne ligger nog mellan 3500 och 5500 kr per hektar. Beror lite på stödrätter och sockerbetskvoter m.m. Priserna går nog ner lite till 2006 då jordbruksstöden minskar. Man bör tänka på om det finns vatten eller inte. Det kan nog kosta en del.
Som kuriosa kan man ju tänka på att en hektar är ca 10.000 kvadratmeter. dvs enligt ovanstående ca 50 öre per kvadratmeter. Min kolonilott i Malmö betalar jag 650 kr för 145 kvadratmeter vilket blir ca 4,50 kr per kvadratmeter (men med vatten).
/LJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.