Full version: samodla?
Lorangafilm
+ Det sägs vara bra att odla lök brevid morötter för att morotsflugan inte gillar lök.
+ Hägg är värdväxt (övervintringsställe) för havrebladlusen som kan ge stora skador på gräs och stråsäd.

Har ni mer knep?
Nu när det är vinter kan man ju lära sig en massa knep å knåp...
Betty
Hittade detta i en artikel av Sylvia S här på Odla: Plantera några tagetesplantor i grönsakslandet mellan nyttoväxterna, de kan förvilla både lök- och morotsflugan!
Eva i Västerås
Jag har också läst om någon som odlade kål och tomater...
Just tagetes och kryddväxter ska visst vara bra för doften.
Lorangafilm
Just ja, tagetes..
Dess rötter är ju giftiga för nematoder, de e ju en välkänd nematodbekämpning att odla tagetes. Det sägs att de små rundmaskarna blir förlamade när dom stoppar in sin tagg i en tagetesrot.

Kom på ett till husmorstips:
Lägga ut kaffesumpen runt de surälskande växterna, typ rhododendron. Någonting i kaffet binder kalken så att pH sänks. Jag har hört att det ska funka med tesump också.
Gurkan
Eftersom jag varit på kurs och allt så måste jag bara passa på att slänga in lite detaljer för att försöka imponera. smile.gif

Tagetes motverkar som tidigare sagt nematoder men inte alla tagetessorter är lika verksamma, leta efter såna som har de vetenskapliga namnen Tagetes erecta eller Tagetes patula.

Gå till t.ex. Impecta och sök på tagetes så får du se hur de olika sorterna ser ut och vilka namn dom säljs under.

Nog om tagetes ...

Jag vill också gärna ha tips på växter som mår bra av att växa tillsammans.

Har sett en bok som handlar om detta ... heter nåt i stil med "lök gillar morötter" som nämndes i första inlägget.
BoS
CITAT (Eva i Västerås @ 14-12-2005, 12:53)

Jag odlade kål ihop med tomater och fick kålmask på båda. Nu odlar jag mangold mellan tomaterna och får ibland kålmask på båda.

Lök skyddar inte morötter mot fluglarver men det gör odlingsväv. Min kålodling har jag också under väv.

Köp den som man täcker byggnadsställningar med. Den håller 15 år och kanske mer.
grycken
Gurkan!

Louise Riotte: Morötter älskar tomater. Trevlig bok!
biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (BoS @ 15-12-2005, 07:16)
CITAT (Eva i Västerås @ 14-12-2005, 12:53)

Jag odlade kål ihop med tomater och fick kålmask på båda. Nu odlar jag mangold mellan tomaterna och får ibland kålmask på båda.

Lök skyddar inte morötter mot fluglarver men det gör odlingsväv. Min kålodling har jag också under väv.

Köp den som man täcker byggnadsställningar med. Den håller 15 år och kanske mer.

Tror inte du fick kålmask på tomaterna med tanke på att kållarver mm. bara går på kål, istället gissar jag att det var grönsaksflyet som var framme den kan gå på flertalet grönsaksväxter så där hjälper inte samodling det minsta de gillar ju t.o.m tagetes.

Med många av de här teorierna om växter man ska samodla måste man få proportionerna rätt enligt den undersökning som var ursprunget till de här talesätten att morot och lök ska odlas tillsammans så måste man odla 5ggr så mycket lök som morot för att det ska funka alltså 5 rader lök, 1 rad morot, 5 rader lök, 1 rad morot etc. så det blir snarare en lökodling med några inslag av morot.
Nina H
Har läst ngnstans att vitlök skyddar mot ohyra - petar ner klyftor lite här och var, bl a mellan rosorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon