Full version: Myrr
Kicki
Är det någon som kan svara på om myrr är skadligt för växterna?
Mina rosor är invaderade med myror!

mad.gif
KURT
Nej jag har aldrig hör att det skulle vara skadligt för växter. Men det är inte heller så effektivt, myrorna flyttar tillfälligt undan. Men är förhållandena lämpliga (och det brukar de vara i rosenrabatter!) så kommer de snart tillbaka.
Berith
Jag fick rådet i fjol att sprida ut kaffesump för att hålla myrorna borta. Det hjälpte iaf då men om myrorna gav sej av för alltid vet jag inte, det visar sej väl snart... smile.gif wink.gif
Eva St
Tack för det Berith nu vet jag i alla fall vart min kaffesump ska ta vägen.
Eva St
Ella
Här har du en länk med gamla husmorsknep bl.a. mot myror!

http://hem.passagen.se/lilltuff/karring1.htm

Jag har inte provat dem!

Ett som vi däremot har provat är att lägga rabarberblad där de går in. De går inte nära rabarberblad som förvisso inte är snygga i rosenrabatten. Länken har nog bättre knep biggrin.gif

Ella
Eva St
Mysig läsning Ella. Där fanns en hel del matnyttigt vill jag lova.
Eva St
Berith
I den länken fanns ju kaffesump mot myror med! Då kanske det är en gammal beprövad metod ändå. Och om man kan hålla myrorna borta borde ju bladlössen också minska. smile.gif

Nu ska mina kaffedrickande vänner få bidra med ännu mera sump i år! Jag får väl ge dom ett paket som tack för hjälpen. biggrin.gif
Ella
är det inte bladlössen som gör något sött som lockar dit myrorna???

Ella
Berith
Myrorna håller bladlössen som sin boskap, pysslar om dom och ser till att dom har det bra.
Bl.a. i våra rosor!! mad.gif
Sen mjölkas bladlössen på sina söta exkrementer - som så vackert kallas honungsdagg!
Kicki
Oj vad många svar jag fick!
biggrin.gif

Jag har också läst om kaffesump. Har börjat strö ut det också, men
vet inte än om det funkar.
Myrorna kanske kommer tillbaka ... mad.gif
Eva St
Kan man strö kaffesump runt vilka växter som helst eller finns det några växter som är mindre intresserade av kaffekalas.
Eva St
Berith
Jag har för mej att det diskuterades olika växters kaffedrickande på gamla forumet. Men jag tror inte det räknades upp några växter som inte gillade kaffe, bara dom som hade nytta av sumpen.
Eva St
Fint då tror vi att de flesta tycker om att få en kaffepaus.
Eva St
Eva St
Hur mycket kaffesump lägger man ut och sprider man det ovanpå jorden eller myllar ner det.
Eva St
Kicki
Jag myllade ner kaffesumpen i höstas, men upptäckte nu att myrorna är tillbaka sad.gif
Berith
Jag la kaffesumpen ovanpå jorden. Än har det inte kommit några myror, men det beror kanske mest på att det varit så kallt. Det blir väl annat när tempen går upp några grader. wink.gif
Eva St
Vore toppen om det kunde hjälpa med något så enkelt som kaffesump. Tar gärna några extra kaffepauser i vårsolens glans för att få ihop lite mera sump.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon