Katti med torpet
Jag skulle väldigt gärna läsa om och ev. titta på era doftande favoriter. Perenner och buskar, såväl som ett- och tvååringar, även sådana odlade för snitt snarare än i rabatten.
I det här fallet är ju doften det primära men är de fina så är det ju naturligtvis ett plus. Skriv gärna lite omdömen också.

Väntar förhoppningsfullt på vad ni har för favoriter, här har det varit lite dåligt på den fronten hittils vilket jag tänkte ändra på med er hjälp.
Men några har jag i alla fall:
- Trädgårdsnattviol är svår att motstå, försöker alltid ha en rugge i snittblomslandet.
- Syrenbudleja, doften är underbar även om min planta inte är så kraftig att den pryder sin plats än.
- Lejongap. Dem har jag bara köpt som snittblommor på Hötorget, skulle gärna odla dem själv men vet inte vilka sorter som doftar... sad.gif (se annat inlägg i samma kategori)
Ewa L
Hmm, svårt!

Fjädernejlika (Dianthus plumarius) tycker jag doftar ljuvligt. Sprider sig flera kvadratmeter. Doften alltså. Trots att växten är liten. Tyvärr gillar harar den. Har fått en st uppäten, och det är nog det enda i hela trädgården!

Har en ljuvlig Narciss. Kritvit, dubbel, gammal. Dessvärre ingen aning om vad den heter, men doftar... wub.gif

Rosorna! Westerland, Iceberg, Flora Danica, Karen Blixen är valda med tanke på doft.

- - -

Dessutom tycker jag att Stinknäva luktar gott så de så!
Ingrid på Västkusten
Heliotrop - mmmmmmmmMMMMMMMMMmmmmmmm ibland de ettåriga.

Citrusblomst mmmmmMMMMMmm som kommer när man precis behöver dte nämligen i februari brukar jag ha massiv blomning iofs har nån enstaka redan nu ;-)

Arabisk jasmin - ahhhhh - tejasminen. För uterum och kan med fördel stå ute på sommaren. Älskar att stå ute.

Rosor - bourbon rosor luktar godast tillsammans med damascenerrosor anser min snok (ok pimpineller med)

Buddleia är int etokig alls, luktärtor med, ahh. Lavendel!!!!!

Sedan satsar jag på en hel del växter med aromatiskt bladverk så man snuddar vid dem när man är ute å går i trädgården, pss kan man få väldoft även när de inte blommar. Lavendel är också en sådan :-)

Hälsar Ingrid som drabbades av vårlängtan!
mamamaggan
Vildkaprifolen kommer först på min lista. Minner mig om min barndom på västkusten.

Syren blir nästa. Har en häck som avskärmning vid uteplatsen och att sitta där och fika när de blommar går utanpå det mesta.

Hägg får bli trea. Har några buskar på tillväxt vid tomtgränsen.
Betty
Svårt att hålla sig till att ta med bara tre doftande favoriter... men jag gör ett försök:
Rosa pimpinellifolia alba 'Plena' - Finlands vita ros - måste vara med bland favoriterna för den blommar först av mina rosor och så intensivt och den doftar ju bara så ljuvligt.

Nästa favorit är luktärt, här en sort för ampelodling.

Tredje och sista favoriten... blev en liten kamp mellan änglatrumpeten och doftlupinen, doftlupinen vann efter målfoto. rolleyes.gif
Boxer
Bara tre! ohmy.gif

schersmin luktärt liljekonvalj lavendel höstsilverax vildkaprifol syren

1, 2............3 rolleyes.gif
Kajsa

Myskrosen, Ghislaine de Féligonde som har en mycket stark och underbar doft.

Myskrosen, Trier sägs dofta malört, marsipan och mysk.

Rugosan, Hansa har en stark doft, och en vacker mustig färg.
Katti med torpet
CITAT (Betty @ 14-12-2005, 09:39)
Svårt att hålla sig till att ta med bara tre  doftande favoriter... men jag gör ett försök:

Nämen ta inte det där med tre så alvarligt, jag skrev så bara för att tidigare trådar hade det upplägget. tongue.gif
När jag var med i fotoklubben hette det "kill your darlings" alltså rensa bland bilderna för att få fram bara de allra bästa men det tycker jag inte vi behöver ägna oss åt här, så ös på ni biggrin.gif
Betty
OK, då kommer några fler doftande favoriter: smile.gif
Lilium 'Pink Mystery', doftar ljuvligt...

Rosa pimpinellifolia 'Stanwell Perpetual'

Rosa 'Westerland'

P.sidoides - ljuvligt doftande nästan svart sydafrikansk pelargon
Alexandra
1. Persikoblom *ljuvligt

2. Rosen Frühlingsduft - en oförglömlig upplevelse

3. citrusblom *aaaah
krukan
Hos mig tänker jag aldrig ge upp blomstertobaken. Den jag odlar heter Nikotiania aleata "grandiflora" vit. Den är storvuxen, blommar hela sommaren till och med efter första frosten och sprider sin doft när skymningen faller och hela natten igenom. Grannarna har till och med kommit och frågat vad det är som doftar så underbart i min trädgård!

Smultronschersmin, vars doft ger intrycket av en massiv invation av solmogna smultron i trädgården. Den ger mig en underbar känsla av sommar!

Som tredje kandidat väljer jag en doft/vild pelargon: P. tomentosum, som växer kraftigt med mjuka, ludna blad (man vill bara klappa den) och doftar som pepparmynta när man vidrör plantan. Perfekt som marktäckare i trädgården under sommaren, nära en gång där man ofta snuddar vid bladen.
wub.gif
kerstin z5-6

Fruktig persika, med ros och mysk
Pat Austin
Austin ros

Starkt och tydlig äkta rosdoft , ädel lätt och blommig
Osiria tehybrid stamros

Fullmatat rosdoft -riktig gammeldagsrosenolja -eller badsalt, med ett mild och söt styrka som fylla trädgården stilla kvällar
Duchesse de Buccleaugh-Gallica ros
Gåsis
Å jag är inte så avancerad, men Grekisk lövkoja på kvällen - åhhhh wub.gif

/Åsa
Anki på Öland
CITAT (Gåsis @ 15-12-2005, 21:50)
Å jag är inte så avancerad, men Grekisk lövkoja på kvällen - åhhhh wub.gif

/Åsa

Hmm, det var precis vad jag tänkte skriva också!!!
Anki
Zazu
kom bara på två, menmen....
cosmos atrosanguineus, chokladblomma, den lever upp till namnet både färg och doft...

katsura, jag har ingen men vill haaa..., när den fällt alla löv så sprider den en söt doft som påminner om pepparkakor/brända mandlar. MUMS!

sedan alla dessa rosor....

mvh zazu
zaaritha
Vildkaprifol, syre´n o schersmin!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon