Full version: doft på Hyasinter
råse-marie
är det någon som vet vilken färg som doftar mest unsure.gif
Betty
De Blå doftar mest.
Såg i vår handelsträdgård här om dan att de hade både svag- och starkdoftande i både rosa, blått och vitt. Men generellt brukar de blå dofta mest.
Rossi
Ja, hyacinter doftar verkligen starkt .... Många är ju allergiska men även om man inte är det så kan man få huvudvärk av doften. Jag visste inte att de blå hyacinterna doftar mest. Tack för tipset!
Carex
Numera finns det doftkodning, svag, medel, stark.
pejori
vit är den som doftar minst. wub.gif wub.gif
bra att ha om man får huvudvärk av dom andras starka doft smile.gif
Biggan_
Jag köpte röda hyacinter men jag vet varken hur dom ser ut eller doftar ännu ohmy.gif biggrin.gif
Margith
Den här frågan hade jag upp i "min" handelsträdgård förra året. Då hade jag hört att det fanns doftkoder på hyacinter, men hittade inget sånt på de som fanns till salu. De förklarade då att de som doftar mycket är svårare att sälja, pga allergier o dyl vill "man" tydligen inte ha de som doftar starkt wacko.gif
När jag med bestämdhet sa att mina hyacinter SKA dofta mycket rådde de mig att köpa de blå och låta bli de vita.
De berättade även att de som doftar mycket vanligtvis har långa stjälkar och alltså växer "lite fult", det skulle då vara ett skäl till att de var mer svårsålda.. wink.gif
Som jag förstod det går alltså förädlingsarbetet ut på att få kortväxta, knubbiga hyacinter och i jakten på det har förädlarna tappat bort att de flesta av oss nog egentligen köper hyacinter för doftens skull.
Eller är det bara jag som tycker att hyacinter doftar jul och ingen advent utan att doften av hyacinter slår emot mig så fort jag öppnar ytterdörren? biggrin.gif
kerstin z5-6
Utan doft -nää-jag vill att de ska vara doftbomber!
De rödlila och blå jag stoppade i julgrupperna är från handelsträdgård som garanterade stark doft -som tur är
Vi gjorde julgrupper där tillsammans -där hur kul som helst -9 st grupper blev det och tre till att ge bort smile.gif laugh.gif
Dessutom bjöd de på lussekaffe smile.gif
stennie
CITAT (Margith @ 14-12-2005, 17:21)
Eller är det bara jag som tycker att hyacinter doftar jul och ingen advent utan att doften av hyacinter slår emot mig så fort jag öppnar ytterdörren? biggrin.gif

Nääää! det är inte bara du tongue.gif
råse-marie
ja vill oxå att det ska doft mycket .... trots att jag egentligen inte tål det
men man får väl offra sig lite wub.gif

Tyvärr köpte jag vit hade för mig att det var den som doftade mest och tydligen hade jag fel sad.gif men den är ju vacker
Whiskuchi
Ååh, mycket ljuvlig hyacintdoft vill jag ha! Måste bara gömma dem för att inte katterna ska komma åt dem... unsure.gif
olgak
Vilken tur att jag köpte en blå också till min julgrupp, och inte bara två vita! Jag vill att det ska dofta mycket biggrin.gif !
Carex
För ett tag sedan hade jag två vita hyacinter, de doftade väldigt trevligt ioch fyllde hela mitt rum, de som jag köpte hade tydligen inte hört talas om att de ska dofta mindre. När jag var ynge kunde jag lätt ha ca. fem hyacinter i mitt lilla rum.
Zaz
...köpte två blå och en vit o i början doftade de allihop helt gudomligt! wub.gif wub.gif
...men... den ena blå verkar ha missförstått skillnaden mellan doft och odör - den har bytt om till att i det närmaste lukta ruttet! blink.gif ..och det är verkligen själva blommorna som luktar illa, inte löken fast man kunde tro det... någon annan som märkt samma sak?
zaaritha
"Röda hyacinter"--var finns det?? Inte på Blomsterlandet eller ICA--i alla fall!!
Blomsterlandet har sina vanliga skära, vita o ljusblå........
Blir så irriterad; vet ju att det finns så många olika nyanser!!!!
stennie
Skulle vilja"visa doften" också... tongue.gif

pejori
CITAT (stennie @ 17-12-2005, 15:53)
Skulle vilja"visa doften" också... tongue.gif

kan riktigt känna doften. smile.gif smile.gif
yenny
Finns det sånna som inte doftar alls?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon