man blir så lycklig då man får se dom söta varelserna
vårtecken
Åååh, jag vill också har igelkottar på tomten, blir lite avundsjuk faktiskt... jag får nog nöja mig med fladdermössen
Roligt att se, det värmer i hjärtat med de där taggiga varelserna. Jag fotade som en galning förra våren då en igelkott för första gången på 20 år visade sig på ön.
Fialotta
23-04-2003, 21:03
Åhh...vilken sötnos....här ute har jag inte heller
stött på någon igelkott, men däremot hade jag ekorrar förra året
och det va flera år sedan vi hade någon...det gjorde mig glad att se
Grävlingar har vi sett flera stycken...men jag tycker dom är lite läskiga...
två som slogs häromkvällen och det lät värre än värst ...inte
värt att va ivägen för dom inte
Ann i Göteborg
23-04-2003, 21:31
Tack för de söta bilderna!!!!
Hur gör du för att få igelkottarna att trivas?
Själv försökte jag med lite rishögar och vildväxande buskage förra sommaren vilket resulterade i en solande orm vid entrén - inte riktigt vad jag tänkt mig...
*Felix matte*
23-04-2003, 21:51
Tack för att du delar med dej Oldwolfie!
De taggiga små kottarna har jag sett i verkliga livet blott en gång
och det var nere i Västergötland för elva år sedan.
De finns inte hos oss här i norr
Älgar, Renar, Hermeliner, Ekorrar, Harar och Minkar har vi däremot i vår närhet.

PS. Ikväll har vi fått ett vitt puder på marken!DS.
Fantastiskt fina bilder. Den som ändå hade igelkottar. Jag får nöja med alla grodor som har vaknat till liv. Det måste ändå vara ett vårtecken om något.
Här i Luleå har igelkottarna inte vaknat ännu efter sin vintersömn.
Just nu har vi - 0,8 grader, men tack och lov inget snöfall!
Tänk att det bara är ett par dagar sen jag stod och målade pallkragar utan ytterkläder på mej...
Tack för de underbara bilderna!! Vi har en hel del igelkottar i vår närhet dock inte i min trädgård. Hundarna skrämmer nog bort dem, tyvärr. Å andra sidan skrämmer de ju bort de ovälkomna gästerna oxå.
Vi hade en igelkotthona där jag bodde innan som kom med sina ungar varje år. Hon var så söt.

Precis innan jag flyttade så fick jag plocka upp en överkörd igelkott frångatan undrar så om det var hon...

Jag läste nånstans att man skulle locka dem med strömming, undrar var det var.
Lövhögar och grenhögar tycker de om men jag vet inte hur man får bort ormarna...
Det första vi såg när vi flyttade hit var en igelkott, hoppas den kryper fram från buskarna snart
CITAT (Ella @ 24-04-2003, 07:58)
Precis innan jag flyttade så fick jag plocka upp en överkörd igelkott frångatan undrar så om det var hon...

Tänk vad bra det vore för igelkottarnas överlevandefrekvens och artens fortbestånd om de började utveckla så starka taggar att fordon riskerade punktering om de körde på dem....
Jag tror faktiskt att igelkottarna äter upp ormarna....
Kerstin i Malmö
24-04-2003, 10:41
MHmm, jag längtar också tills vi får besök! Vi brukar ha igelkottar i trädgården men jag har nog inte varit ute tillräckligt sent för att träffa på dem.
Kerstin
Eva i Skåne
24-04-2003, 21:50
CITAT (Wargen @ 24-04-2003, 10:50)
Jag tror faktiskt att igelkottarna äter upp ormarna....

Om ni minns de gamla sagorna av Elsa Beskow så var det så i Tomtebobarnen
Tomtefar har dödat den stora ormen och..
"så går de bort med ormen till farbror Ingelkott
Kom ut nu farbror rivjärn, så får du något gott"
---------
Jag tror också att igelkottar äter ormar, men kanske är det något jag "lärt" mig i sagan
Igelkottar gillar att äta t ex sniglar, insekter, grodor, ödlor, skalbaggar, musungar och t.o.m. ormar.
De äter också ollon, svamp och bär.
jo dom små taggbollarna är ju allätare
men varför är alla så emot ormen
dom äter upp en hel del av skadedjuren ni inte vill ha
råttor o sorkar o sånt,,,,så låt naturen ha sin gång
en orm anfaller inte om den inte blir trängd så e de me de flesta djur
eller hur....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.