Full version: Julskinka
forget-me-not
Hej!

Jag har aldrig gjort julskinka förut (firar inte julafton hemma) men blir lite sugen på att göra en själv i år. Gott som pålägg om inte annat. Det får självklart bli en 'färdig' från affären. Men nu till min fråga, hur tar jag hand om den?

Är det bara griljering som krävs när man köper 'färdig' skinka i affären?

Hur griljerar jag? Jag kommer att köpa an liten skinka, så liten som finns, då jag är ensam.

Tänk på att förklara tydligt för jag är verkligen inte 'hemma' i köket...

mamamaggan
Smidigast är att köpa en färdigkokt skinka. Står på om den är kokt annars står det nog bara rimmad skinka. Men se till att det står att den är kokt då kommer du lindrigt undan.

Griljering är inte så svårt. Ta av plasten på skinkan. Skär bort svål och om du tycker att det är mycker fett så skär bort det också.

Lägg skinkan på ett ungssäkert fat eller plåt med fett-sidan uppåt. Vispa upp ett ägg och tillsätt ett par matskedar senap. Det får inte bli så tjockt att det inte går att pensla blandningen på skinkans ovansida.

När du penslat skinkan, strö över ströbröd. In i ugnen på c:a 175 grader tills griljeringen fått lite färg. Klart!

Måste bara berätta vad jag gjorde när jag skulle griljera min första skinka. Visste att man skulle ha ägg, senap och ströbröd. Jag blandade ihop allt i en skål. Gissa om ströbrödet svällde!!!!!!!!!! laugh.gif
Inte gick det att pensla på den smeten inte!
Berith
Hallå! Hallå! ohmy.gif *hoppar upp och ner!*

Missa inte Willes fenomenalt smarriga skinka! wub.gif

Det verkar som om vi är några stycken som har den som tradition numera biggrin.gif - Willes honungsgriljerade julskinka.
forget-me-not
Tack! smile.gif
Eva St
CITAT (Berith @ 15-12-2005, 06:57)
Hallå! Hallå!  :o  *hoppar upp och ner!*

Missa inte Willes fenomenalt smarriga skinka!  :wub:

Det verkar som om vi är några stycken som har den som tradition numera biggrin.gif - Willes honungsgriljerade julskinka.

Den griljeringen är den enda som gäller här hemma sedan vi fick detta suuupergoda recept av Virgo. Tusen Tack Virgo i år igen!!!!!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon