noora
Det sägs ju att "mitt hem är min borg". Nu ser i alla fall vår trädgård ut som om det utkämpats ett medeltida slag där. Vallgrav runt huset, höga "vallar" av jord och halva gräsmattan ser ut som ett lerigt slagfält.

Det visade sig att ytterligare en rabatt var i vägen, så den blev dom tvungna att köra över med grävmaskinen wacko.gif Hoppas att spireorna klarar sig unsure.gif

Jag får trösta mig med att tänka på hur kul det ska bli att planera nya fina rabatter när det hela är färdigt wub.gif

För övrigt var det förvånande hur lätt det var för grävskopan att flytta på stora rhododendronbuskar. Rotsystemet var ju inte speciellt djupt alls! Den ena busken blev av med ett par större rötter och en stor gren, den andra verkar ganska oskadd. De står nu i en varsin tillfällig grop i kanten av trädgården.
Katti med torpet
Stackare! Antar att det är dränering på gång?
Försök härda ut och var glad åt att det görs nu och inte mitt i sommaren. Nu hinner du ju göra allt fint igen innan sommaren är här. Ett bra tillfälle (om än påtvingat) att göra om och jordförbättra.
noora
Japp, det är dränering och isolering av källaren på gång. Allt regnandet i somras var inte bra för källaren, det blev en pöl på golvet och putsen på väggarna släppte upp till knähöjd på sina ställen. Det har fortfarande inte torkat helt sad.gif Tur att vi inte hann måla om i källaren i våras när vi flyttade in så som vi hade tänkt göra, det hade ju varit förgäves.

Så det blir både nya rabatter och omputsning och målning av ett par rum källaren när det här är klart. En fördel är att nu när rabatterna är pajade i alla fall vågar jag göra om dem helt utan att behöva fundera på eller mer eller mindre medvetet försöka respektera vad förra ägaren hade tänkt när dom anlade rabatterna. Så nu blir det bl.a. ett helt nytt stenparti :-)
Ophelia
Men vad roligt när det blir fint sedan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
noora
Nu är dom färdiga med dräneringen och diket är fyllt igen. Det ligger fortfarande två stora jordhögar som inte gick ner i diket eftersom jorden frös till klumpar innan dom hann stoppa tillbaka den. Resten av jorden ska fyllas på i vår nån gång. Rhododendronen gick inte heller att flytta tillbaka eftersom marken frusit. Vi får väl se om de ens ska tillbaka eller om de ska få ett nytt hem på något annat ställe i trädgården.

Nu gäller det bara att bestämma sig för vad man ska göra med trädgården i vår och i sommar. Helst ska man ju inte anlägga rabatter intill huset igen, men det blir väldigt tomt och tråkigt utan något alls och det skulle vara väldigt kul att kunna utnyttja söderväggen på något vis. Rabatten på södersidan låg ju ett par-tre veckor före de andra på våren.

Är det någon som har lite tips och idéer på hur man kan göra kring huset om man inte har rabatter där?
Caiza
CITAT (noora @ 20-12-2005, 11:01)
Nu är dom färdiga med dräneringen och diket är fyllt igen. Det ligger fortfarande två stora jordhögar som inte gick ner i diket eftersom jorden frös till klumpar innan dom hann stoppa tillbaka den. Resten av jorden ska fyllas på i vår nån gång. Rhododendronen gick inte heller att flytta tillbaka eftersom marken frusit. Vi får väl se om de ens ska tillbaka eller om de ska få ett nytt hem på något annat ställe i trädgården.

Nu gäller det bara att bestämma sig för vad man ska göra med trädgården i vår och i sommar. Helst ska man ju inte anlägga rabatter intill huset igen, men det blir väldigt tomt och tråkigt utan något alls och det skulle vara väldigt kul att kunna utnyttja söderväggen på något vis. Rabatten på södersidan låg ju ett par-tre veckor före de andra på våren.

Är det någon som har lite tips och idéer på hur man kan göra kring huset om man inte har rabatter där?

Jag har inte några rabatter runt huset utan har satt dit grus istället, som kant har jag satt träkant som finns att köpa på bl a Granngården. På gruset har jag placerat stora fyrkantiga krukor med blommor i istället, det blev jättefint. Ska utöka lite till sommaren med klätterväxter på några ställen.

Hälsn Catta
Katti med torpet
Ett sätt att få lite växter runt huset utan att för den delen ha rabatterna dikt an är ju att närmast väggen ha en gång, grusad eller stenlagd och sen placera rabatterna utanför gången.
Gången får lite regnskydd av takfoten och blir dessutom ganska ombonad samtidigt som rabatterna kommer ut från väggen.
Gör man gången lite oregelbunden och kanske med en sittplats någonstans så blir det inte så stelt.
Caizas förslag med växter i krukor var ju utmärkt men det krävs ganska många krukor om man vill få samma frodighet som en rabatt ger.
Varför inte kombinera, krukor på vissa ställen och rabatt på andra. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon