Full version: Vilken blomma
Epona
rolleyes.gif

Jag har sett otroligt söta blommor idag, men vet inte vad det är för några... en liten beskrivning: ca 10-15 cm höga blåa stjärnformade blommor ca 3 cm i diameter, ganska långa, smala, lite ljusare gröna blad, har tydligen blommat för ett par veckor sedan, jag bor i zon 6. Dom kommer varje år och sprider sig tydligen bra. Mannen i huset trodde att dom hette något med Skills/Chills eller liknade. Snälla någon som känner igen beskrivningen hör av dig.

Tack
Ella
Scilla eller vårstjärna heter de! Visst är de underbara!

Här i Lund har vi precis haft aldeles blå gräsmattor av sciller eller vad de heter i pluraL wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara Sibirisk blåstjärna (Scilla siberica), de flesta brukar kalla den Scilla det är sällan man hör folk använda det korrekta svenska namnet.

Kan förväxlas med vårstjärna (Chionodoxa forbesii), den är i ungefär samma storlek som Scillan men blommorna är mera öppna, vilket man ser på denna bild ur virtuella floran.

Bägge 2 sprider sig mycket bra, jag hittade en vårstjärna i rabatten för ca 3år sedan som jag inte planterat nu har jag en ganska många.
Epona
tongue.gif

Tack så hemskt mycket, det är vårstjärna (Chionodoxa forbesii) nu skall jag söka upp någon som säljer dessa, om det nu är frö eller lök eller plantor... Åhh vad vackert det kommer att bli..

Tack igen!
Åsa, mälardalen zon 2
Vårstjärna säljs på hösten och planteras på hösten, det är små lökar. Det finns flera sorters blåstjärna det finns exempelvis Chionodoxa luciliae = stor vårstjärna som jag tycker är lite blekare. Det finns även förädlade sorter ex. en rosa och en vit.

Om det var en mycket trevlig man så kanske du också kan tigga till dig en tuva det brukar gå bra att gräva upp lökväxter efter blomningen och plantera dem direkt på en ny plats.
Epona
wub.gif Måste erkänna att tanken slog mig att fråga om jag fick gräva lite när han ändå hade så mycket, men jag vågade inte. Har tittat runt lite och insåg att jag får vänta till hösten.
Ella
Jahaja där se man. Mina scillor blev Chionodoxa forbesii. men vårstjärna är i alla fall rätt och ska inte förväxlas med blåstjärna som heter scilla siberica på latin wink.gif

Man lär så länge man lever rolleyes.gif

Ella
Cilla
Blåstjärnor, vårstjärnor och scilla - det finns som med det mesta i naturen en mängd varianter på det vi kallar scilla.

Scilla:
Rysk blåstjärna (samma som kallas Sibirisk blåstjärna tror jag), Scilla siberica Haw

Tidig blåstjärna, Scilla bifolia L.

Tuvig blåstjärna, Scilla amoena L.

Italiensk blåstjärna, Hyacinthoides italica (L.) Rothm. Synonym med Scilla italica L.

Scilla Peruviana, ytterligare en variant:

Scilla hispanica (tror jag säljs i Sverige under namnet spansk scilla, eller är det klockscilla?)

Scilla non-scripta

Scilla Nutans

Scilla Campanulata

Scilla Vindobonensis
Cilla
Vårstjärnor, Chionodoxa Boiss.:
- Chionodoxa forbesii Baker

Liten vårstjärna Chionodoxa sardensis (Whittall ex Barr & Sugden)

Stor vårstjärna Chionodoxa luciliae Boiss.

Gigantisk vårstjärna på svenska? Chionodoxa gigantea

Annan vårstjärna? Chionodoxa forbesii

Och sedan har vi då porslinshyacinter Puschkinia scilloides Adams som ofta också förväxlas med de vita, kultiverade vårstjärnorna man kan köpa.

Scilla Sapiens?

Undra på att vi kallar allt för scilla!!!
Betty
CITAT (Cilla @ 23-04-2003, 23:02)
Blåstjärnor, vårstjärnor och scilla - det finns som med det mesta i naturen en mängd varianter på det vi kallar scilla.

Scilla Campanulata

Jag köpte 10 st Hyacintoides hispanica - Spansk klockhyacint i blandade färger förra hösten. Precis den där bilden var det på förpackningen...
Åsa, mälardalen zon 2
Slår man upp Hyacintoides hispanica i kulturväxtlexikonet blir man hänvisad till det nya namnet på spansk klockhyacint, Scilla hispanica.

Slår man upp Scilla campanulata blir man även där hänvisad till det nyare namnet Scilla hispanica.

Så det rätta vetenskapliga namnet på Spansk klockhyacint verkar vara Scilla hispanica numera.

Ganska lättodlad lökväxt mina spanska klockhyacinter kommer upp varje år och de verkar inte minska i antal.
Christoffer
Ja, Scilla är det allt, de är så vackra på avstånd! Finns överallt här
på kyrkogården, vilket är ett bra val av blommor.
Jag såg att de hade större varianter av den här på plantskolan.
katti
Jag tror inte att jag sett såna förr.. men dom är ju underbara smile.gif Är dom lätta att få tag på och köpa på hösten?
Betty
Ja, de är lätta att få tag i på hösten. De säljs överallt där vårlökar säljs.
Har sett dem både på plantskolan, i blomsteraffären, på Konsum och ICA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon