Katti med torpet
Eftersom marknaden för krukväxter hela tiden förändras tycker jag att det är svårt att ha en heltäckande bok om krukväxter. Böckerna blir ju snabbt inaktuella. Skulle därför helst vilja hitta en bra, heltäckande site på webben med odlingsanvisningar för olika krukväxter.
Blev så glad när jag upptäckte Blomsterfrämjandet på webben, trodde givetvis att de skulle vara någorlunda heltäckande men långt i från. Av de få växter jag har sökt efter så har de varken haft med Azalea eller Peperomia och de är ju varken nya eller konstiga.

Det tar ju en evinterlig tid om man skall googla på varenda växt man söker info om, så har ni några tips?
niklaswik
GardenWeb tycker jag är bra. Dom har inte alla växter i sin databas men många.

Man slipper ju i alla fall alla sökresultat som inte har nåt att göra med den växt man söker efter.
Katti med torpet
CITAT (niklaswik @ 15-12-2005, 17:01)
GardenWeb tycker jag är bra. Dom har inte alla växter i sin databas men många.

Man slipper ju i alla fall alla sökresultat som inte har nåt att göra med den växt man söker efter.

Hm, databas över krukväxter?? Var då?
Du måste nog hjälpa mig lite på traven... sad.gif
niklaswik
Inte bara krukväxter, alla möjliga växter.

Du skriver bara in namnet (EDIT: vetenskapliga namnet eller det amerikanska/engelska vardagsnamnet.) i rutan "PLANT NAME" mitt på sidan, under "botany from A-Z", sen klickar du på "go" och får fram en lista med resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Katti med torpet @ 15-12-2005, 16:51)
Eftersom marknaden för krukväxter hela tiden förändras tycker jag att det är svårt att ha en heltäckande bok om krukväxter. Böckerna blir ju snabbt inaktuella. Skulle därför helst vilja hitta en bra, heltäckande site på webben med odlingsanvisningar för olika krukväxter.
Blev så glad när jag upptäckte Blomsterfrämjandet på webben, trodde givetvis att de skulle vara någorlunda heltäckande men långt i från. Av de få växter jag har sökt efter så har de varken haft med Azalea eller Peperomia och de är ju varken nya eller konstiga.

Det tar ju en evinterlig tid om man skall googla på varenda växt man söker info om, så har ni några tips?

Jodå visst har blomsterfrämjandet de växter du sökt på i sin databas men du kanske inte har specifierat om det är svenskt namn eller vetenskapligt namn du söker på, Peperomia är ett vetenskapligt namn (de heter inte peperomia på svenska)så då får du inga träffar ifall du söker på svenskt namn i databasen.

Azalea heter egentligen rumsazalea på svenska eller Rhododendron på vetenskapligt namn så därför får du inga träffar när du söker på azalea.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon