|
netaave
15-12-2005, 19:17
Sett på en restaurang:
Fis- klåda
Andra ex: ????? Jag har en,
plåtter- mos
mamamaggan
15-12-2005, 19:19
boy- ta
råse-marie
15-12-2005, 19:35
 haha... Med- lem
mamamaggan
15-12-2005, 19:39
ans- ökning
råse-marie
15-12-2005, 19:40
o-rolig.......
mamamaggan
15-12-2005, 19:44
för- kyld
Lady Hamilton
15-12-2005, 20:25
på- hittad
sjuk- sköterska
Avstavning i all ära men jag tycker att särskrivningar smäller ännu högre : hugg orm kyckling lever skum tomte kassa skåp skygg lapp sjuk gymnast mer finns att läsa på : http://skrivihop.nu/exempel/roliga.php
Hittade ett bra exempel. Jämför två kontaktannonser : "Kort hårig sjuk sköterska söker .... " "Korthårig sjuksköterska söker ... " Vilken skulle man svara på ???
AndreasBlomquist
21-12-2005, 04:40
Jag håller med Gurkan. Särskrivningssjukan härjar. Tidigare trodde man att sjukdomen endast existerade hos icke utbildade, påverkade och analfabeter med en riktigt taskig förkylning, men en nyligen genomförd forskning visar att sjukdomen frodas ända uppe i samhällets övre skikt.
Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.
När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".
På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten.
mamamaggan
21-12-2005, 06:17
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-12-2005, 04:40) Jag håller med Gurkan. Särskrivningssjukan härjar. Ja, tragedi, och du visar på goda exempel. Beklagligt att en sådan styggelse kan sprida sig obehindrat. Men frågan är vad man kan göra, inte ens ursprunget till språkdefekten är hittat, hur ska man då sätta in åtgärder? Synd att http://www.skrivihop.nu/ gav upp, men, de insåg väl att det var lönlöst att ens försöka. Vad gäller avstavningar så brukade Word ge en del kul förut. Kommer ju inte på någon nu...och antar att Word blivit bättre...Hm. Får dra till med exemplet från definitionstråden, myskläder som avstavas mysk- läder blir ju rätt fel. Tror inte marknaden för läder från myskoxar är speciellt stor.
Biggan_
21-12-2005, 09:46
Lite fel, och det blir humor av det hela Det skadar inte att få dra på smilbanden emellanåt
Zarah P
21-12-2005, 09:51
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-12-2005, 04:40) Jag håller med Gurkan. Särskrivningssjukan härjar. Tidigare trodde man att sjukdomen endast existerade hos icke utbildade, påverkade och analfabeter med en riktigt taskig förkylning, men en nyligen genomförd forskning visar att sjukdomen frodas ända uppe i samhällets övre skikt.
Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.
När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".
På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten. *asgarvar* UNDERBART!
morgonens första skratt den var kul AndreasBlomquist
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-12-2005, 04:40) Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.
På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten. Jag tycker att du ska berätta att det inte är du som har skrivit detta, utan hämtat det från nätet.. Lite petig kanske..
andersen
21-12-2005, 16:24
Skratta på ni, men ni kanske skall tänka på att det är många som har samma problem som mej, och då är det lätt att skrivspråket inte stämmer så som jag ser det som så handlar det om ett handikapp att inte kunna skriva korekt, visst är det viktigt med skriftspråket men om man förstår innebörden av ett ord eller mening så varför skall man skoja till det? sedan är det väll så att det kommer nya sätt att skriva och utrycka sig på så vem vet om tio år så kanske det heter kassa apparater.
Idag så kommer det in nya ord och utryck som dom äldre inte förstår tex "grym" som ungdomarna säjer, språket är förändligt.
Ja jag skrattar... fast kanske mest för att jag känner igen mej själv... jag skriver garanterat en massa särskrivningar o stavningsfel med mellan varven.
Zarah P
21-12-2005, 18:37
CITAT (andersen @ 21-12-2005, 16:24) Skratta på ni, men ni kanske skall tänka på att det är många som har samma problem som mej, och då är det lätt att skrivspråket inte stämmer så som jag ser det som så handlar det om ett handikapp att inte kunna skriva korekt, visst är det viktigt med skriftspråket men om man förstår innebörden av ett ord eller mening så varför skall man skoja till det? sedan är det väll så att det kommer nya sätt att skriva och utrycka sig på så vem vet om tio år så kanske det heter kassa apparater.
Idag så kommer det in nya ord och utryck som dom äldre inte förstår tex "grym" som ungdomarna säjer, språket är förändligt. Det är skillnad på att inte bry sig, och att inte kunna se skillnaden. Ingen gör narr av dyslektiker - det är en hel annan sak. Det som är irriterande, är den otroliga nonchalans vissa individer visar inför språket - inte att det finns människor som inte kan skriva - trots att de försöker. På samma sätt kan det vara roligt att skratta åt någon som slarvar så att de misslyckas med någonting, men om någon kämpar och gör sitt bästa, och det ändå inte fungerar, då skrattar man inte åt dem - då tycker man bara att det var bra jobbat - för INGEN kan göra bättre än sitt bästa. Därför skrattar jag åt språkmisshandeln i tidningar och på websidor mm idag.
AndreasBlomquist
21-12-2005, 22:52
CITAT (cic @ 21-12-2005, 13:44) CITAT (AndreasBlomquist @ 21-12-2005, 04:40) Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.
På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten. Jag tycker att du ska berätta att det inte är du som har skrivit detta, utan hämtat det från nätet.. Lite petig kanske.. Cic, lite petig får du gärna vara men du kan ju kolla fakta innan du klämmer ut dig att det inte är jag som har skrivit det hela. Visst cirkulerar den på nätet men den är författad av nämnd person och var inledningen på en rapport om särskrivning som jag skrev i Svenska A-kurs på Karlstads universitet, numera Högskolan i Karlstad 1996. Om jag citerar något som jag inte själv har skrivit så anger jag det med källförteckning så du vet till nästa gång.
Skrattar så jag får tårar i ögonen, oavsett textens ursprung. Vill hålla med om att ingen vill göra sig lustig över folk med läs-och skrivsvårigheter eller liknande. Kan berätta en lite rolig episod, en av mina närmsta vänner har läs-och skrivsvårigheter, själv är jag ibland otroligt petig när det gäller stavning och språk i allmänhet, vilket ledde till att jag alltid fick korrekturläsa hennes skolsaker innan de lämnades in. Vid ett tillfälle hade vi fått i uppgift i svenskan att skriva en berättelse och jag korrekturläser som vanligt hennes alster, en mkt trevlig saga om en prins som drar ut i strid, vilket leder till att den arme gossen får en ovanlig åkomma: allvarliga skator. Undras hur det ser ut;) Vi hade många gånger lustigt åt hennes stavningar utan att det någonsin blev nedvärderande eller otrevligt.
Lars-Olof Arvids
22-12-2005, 09:01
Andreas, jag skrattar på mig också! Min arbetsledare lär en gång ha råkat byta ut ä mot ö i "Rävhåleviken" på en karta. Själv korrekturläser jag ofta arbetskompisarnas rapporter och hittar då ett och annat roligt emellanåt. T ex att "strandskadorna ska mineras" (eller var det minimeras?), "vis röjning på några av holmarna" (dum röjning på de andra?) o s v. Olle
*Felix matte*
22-12-2005, 09:13
Här fick man sig dagens första
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|