|
Alexandra
15-12-2005, 20:06
Vi fick en ny katt i helgen. En rädd liten kisse, ganska nykastrerad, ca 6 mån. gammal, kommer från ett katthem utan närmare kontakt till människor. Han är mycket rädd för ben och fötter - särskilt när man har skor på sig, han gömmer sig hela tiden på de mest otroliga ställen - t ex under bäddmadrassen - bara svanstippen stack fram, tänk om jag hade satt mig på honom  . Han vågar inte gå runt i huset och utforska det på egen hand utan är vettskrämd för alla öppna ytor. Men han går att klappa när man ligger bredvid honom på sängen. Nu till problemet! Han kissar i min säng Hur får vi honom att känna tillit?  Varför gör han så och hur kan jag få honom att sluta med det?
Jonte_rm
15-12-2005, 20:20
Katter brukar vilja gräva igen när dom har kissat, har den ingen kattbalja som du har visat den ? När man väl har gjort det så brukar det aldrig vara några problem. Men det gäller ju han är van sen tidigare..
mvh // Johannes
Alexandra
15-12-2005, 20:25
Jo, vi visade honom blaljan på en gång. Han har både kissat och bajsat på den - så han kan om han vill.... När han kissade på sängen, var jag och dottern i sovrummet. Han hoppade upp på sängen och bara kissade på den, mitt framför ögonen på oss! Undrar om han ville testa oss på något sätt ..... men nej......han är ju bara en litten kisse, eller är han en blivande terrorist  ?
Jag skulle fråga på Svenska katters diskussionsforum om jag var som du. Där finns det många med oerhört stor kunskap om detta problem och andra kattrelaterade frågor. Om du inte haft katten längre än sedan helgen så är det inte konstigt att den är lite rädd och försiktig. Det kan ta 1-2 veckor innan den känner sig hemma i den nya miljön. Troligen kommer den att börja röra sig på nätterna när det är mörkt och stilla. Jag brukar sätta nya katter i det rum (toaletten här) där jag har kattlådan och ge mat och vatten där. När katten sedan känner sig mogen kommer den ut genom dörren som jag lämnar på glänt. Det blir sällan problem med rumsrenhet på det sättet. Om han är ovan vid människor så kan det ta lång tid att få kontakt med honom, lite beroende på vad han varit med om. Jag har en katthona här, som först nu, efter ett år börjar gå att hantera.... hon var uppvuxen på en höskulle.... Ha inte bråttom och tvinga dig inte på honom. Han kommer till dig/er när han är redo. Sitt gärna i samma rum så att han vänjer sig vid röst och rörelser. Lycka till! Fenja
kristerh
16-12-2005, 11:20
CITAT (Alexandra @ 15-12-2005, 20:06) Han kissar i min säng Hur får vi honom att känna tillit?  Varför gör han så och hur kan jag få honom att sluta med det? Det kan inte vara så att han inte är van eller inte gillar kattsanden katter är så olika, en del är jättekinkiga med sand mm. Kolla med katthemmet vilken sand de har använt. krister
Karin i Småland
16-12-2005, 13:41
Är inte 6 månader alldeles för tidigt att kastrera en katt Kan ju ha varit väldigt traumatiskt, och det hämmar även tillväxten har jag fått höra.
mamamaggan
16-12-2005, 14:06
Vår katt gjorde sådär innan han blev kastrerad. Han var också bara 6 mån men redan könsmogen enl veterinären.
Kissandet försvann sedan men vi skaffade också två lådor eftrersom vi inte var hemma hela dagarna och kunde göra rent direkt. Han ville inte gärna gå på den använda lådan mer än 2 ggr.
När ni ser att han vill kissa i sängen så ta honom direkt till lådan.
Hoppas det går över och att mest har med flytten att göra.
Alexandra
17-12-2005, 19:29
Nu har det blivit ännu värre (suck)  ! Det här hände idag..... 1. Kissade på golvet i v-rummet 2. Bajsade bredvid matskålen medan han tittade på oss...stod faktiskt på bakbenen med tassarna mot köksskåpet och bajsade 3. Hoppade på köksbordet och kissade. Däremellan är han närmast apatiskt och sover hela tiden i vår säng. Min man påstår att katten är vaken på natten och att han har hört honom gå runt i huset. Vad ska vi göra? Kan han vara sjuk?
Jag tycker det låter som att katten protesterar hej villt. Eller så är han sjuk. Du borde nog ta kontakt med katthemmet för att få råd om hur du ska göra.
Alexandra
17-12-2005, 19:40
Det som oroar mig att att han bara ligger och sover. Han är alldeles lealös som en trasdocka! Hur mycket ska en katt i den åldern sova egenligen? Det är klart att om han är vaken hela nätterna måste han ju vara trött på dagarna......Jag borde kanske nämna att han är en norsk skogkatt/huskatt mix. Det kanske är normalt för skokgkatter att vara så där mjuka i kroppen - någon sorts försvar?
andersen
17-12-2005, 19:42
Katten är olycklig och talar om det med att göra ifrån sig över allt, har katten några leksaker att aktivera sig med?prova att lek lite med katten typ en leksaks råtta i snöre eller ett garn nystan. När katten är trött sitt och gosa med den så att den känner trygghet.
Zarah P
17-12-2005, 20:03
Jag skulle vilja säga att ni bör ha katten på en mindre yta - men å andra sidan kan det ju bli knasigt att börja stänga om honon, när han redan har sett hela huset. Det bör inte ha med kastrationen att göra, sex månader är en helt okej ålder för kastration - det där är väldigt individuellt, från katt till katt. Jag tror inte heller på teorin att ni gjort något fel, eller att ni inte lekt med honom/kelat med honom som ni borde. (Att kela med en katt som vill sova är förresten inte alls en speciellt bra idé - får den inte vara ifred när den sover eller vill sova, blir den bara mer otrygg, inte mindre.) Att han är rädd kan spela in, men det verkar nästan som om han vore sjuk. Är han veterinärbesiktigad? Med både ständiga olyckor, och apati, låter det inte bra, tycker jag. Om en katt bajsar i närheten av sin matskål, är det definitivt ett tecken på att något är riktigt fel. Min rekommendation är att ni ringer veterinären och frågar. Annars kanske ni kan testa att ha honom på en mindre yta, och öppna upp allteftersom. Är han strykrädd (vilket han verkar vara, om han är rädd för fötter etc) behöver han mycket lugn och ro. Veterinären har en dosa som du pluggar in i väggen, som heter Feliway. Den utsöndrar ett konstgjort hormon och kan lugna en katt som är stressad. Det finns även en "matchande" spray som heter Felifriend. Dessa kan göra skillnad. Dock tycker jag ändå att du bör prata med din veterinär. ...och ta ett snack med "ditt" katthem, också. Är det här något nytt, eller har han gjort såhär tidigare? Rent spontant tycker jag att de verkar ha gjort en tabbe, som låter en barnfamilj ta hand om en så rädd liten katt - det kan ju inte vara så himla roligt för din dotter, som antagligen sett fram emot ett kelet litet nystan! (Inte heller för katten, om det inte är en väldigt klok dotter du har.) Lycka till!
Ps. Apropå ett inlägg ovan; garnnystan är INTE bra kattleksaker.
mitt råd är...lämna tillbaka katten. den mår helt klart inte bra och bör inte vara i en barnfamilj. en katt som beter sig så, är allvarligt psykiskt störd. en katt är av naturen renlig
zaaritha
17-12-2005, 21:34
Finns det ingen annan som kan ta hand om denna stackars katt????
tycker snarare att det mest barmhärtiga vore att avliva den stackaren tror inte den blir hjälpt av att bli en "vandringspokal"
Karin i Småland
17-12-2005, 21:41
Kan det vara så att han har urinvägsinfektion, tycker du ska ta med honom till veterinären för att kolla hans allmäntillstånd...det låter inte bra att han ligger så slapp och sover mycket för det tyder på att något är helt galet
katten är antagligen sjuk gåt till vet
Alexandra
17-12-2005, 22:17
Tänkte skicka en liten lägesrapport: Det verkar inte som om han är fysisk sjuk. Han har faktiskt gått på kattlåda ett lertal gånger. De gånger han har kissat och bajsat på olämpliga ställen har han gjort det mitt framför ögonen på oss. Han kollade väldigt noga på oss när han gjorde så och jag antar att det är en slags protest mot allt som har hänt honom. Jo han är veterinärbesiktigat och vaccinerat och tatuerat (öronmärkt). Han kommer från ett hem där det fanns över 40 katter på ett väldigt litet ytrymme (en liten 2:a) och sökte sin trygghet hos sina syskon. Några av de var lite mer tama och en del väldigt änglliga som han är. De senaste 4 veckorna har han varit i karantän och sattes sedan i en liten bur (1,50 x 1,50) tillsamman med syskoknen inan vi hämtade honom. Kan det inte vara så att vårt hem är för stor för honom - vi bor i en villa på 200 kvm? Han saknar säkert de andra katterna, speciellt sin syster som han sov med  . Någonstans läste jag att en 6-månaders katt kan jämföras med ett 8-årigt barn och man kan ju tänka sig hur ett barn skulle känna sig i en liknande situation.....(om man nu kan jämföra människor med djur  ..... De senast 2 nätterna sov han i vår säng och han verka uppskatta kroppskontakt om man inte gör alltför plötsliga rörelser. Han ligger med huvudet på min mans kudde och trycker sin lilla kropp mot honom. Men han är mycket rädd när han ska lämna sovrummet och vill ligga på sängen. Det har blivit hans lilla revir. Ikväll "glömde" han bort sig och lekte helvild med en leksaksmus i 5 minuter innan han kom ihåg hur läskigt det är hemma hos oss.... Problemet är hans långa sovperioder - hur mycket sover en katt i den åldern? Sedan har jag tänkt på att vårt hus kanske bär doftspår av vår gamla katt som dog för en månad sedan - kan det ligga bakom hans beteende? Sedan vill jag säga att vi naturligtvis går direkt till vår veterinär om han fortsätter vara så hängig! Vi skulle aldrig lämna tillbaka ett djur eller avliva det om det inte är fysiskt sjuk. Våra barn är dessutom rätt stora (snart tonåringar allihopa) och de ser inte katten (eller något annat djur) som en leksak eller ett gosedjur och alla har ett väldigt tålamod med honom och förståelse för vad han troligtvis har utsatts för.
kan det vara så, att han slappnar av nu, när alla "faror" är borta och han sover i kapp sej?
zaaritha
17-12-2005, 22:41
Men; för allt-i-världen: ge den ömhet, omsorg, kärlek... Den ska väl inte avlivas----det är ju skitgrymt!!
kristerh
17-12-2005, 22:57
CITAT (Alexandra @ 17-12-2005, 22:17) Problemet är hans långa sovperioder - hur mycket sover en katt i den åldern? Sedan har jag tänkt på att vårt hus kanske bär doftspår av vår gamla katt som dog för en månad sedan - kan det ligga bakom hans beteende? mycket möjligt att det kan påverka  han känner doften av en främmande katt, klart han blir orolig. en kattunge kan sova väldigt mycket i perioder, speciellt när allt är nytt och det är många saker att ta in. krister
Zarah P
17-12-2005, 23:38
Jag tror att ni kanske ska dela av huset lite... Det låter som VÄLDIGT mycket yta för en liten knating att våga sig ut på... Testa att köpa Feliway. Den täcker 80 kvadrat, har jag för mig, så kanske ena våningen? Det bör lugna honom lite, eftersom det är konstgjort katthormon av den sort som katter själva utsöndrar när de är trygga. Katter sover väldigt mycket, det är bara normalt. 16 timmar om dagen är inget konstiht, och om han är ute och äventyrar på natten, och vågar sig ut på alla de många, många kvadratmetrarna, så kan det nog vara ganska tröttsamt. Han kommer säkert att bli lugn och trygg snart, men jag föreslår ändå Feliway, för ju fortare ni kan få honom att sluta kissa & bajsa utanför lådan, desto mindre risk att problemen kommer att kvarstå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|