pa kalmar
23-04-2003, 17:50
Jag drar upp ganska många fröplantor av diverse slag och undrar vad ni använder för brickor att ställa under de små krukorna. Det jag tänker på är brickor i storlek runt 50x50 cm ca. Vet att Willab med flera har underbevattningsbrickor men är mera intresserad av om nån har nåt bra och enkelt hemgjort förslag istället.
Gunvor Nilsson
25-04-2003, 09:28
Jag skulle tro att jag har den mest orginella bevattningsbrickan.
När jag fick hem Willabs stora bev.bricka fick man en extra matta med i sändningen. Funderade en del - vad skulle jag lägga den i? Jovisst, jag hade haft två kaniner för några år sen och den stora buren fanns kvar! Buren är en meter lång och 45 cm hög. I källarförrådet hittade jag en beg. lysrörsarmatur 120 cm med jordad stickkontakt (som jag tiggt till mej och helt glömt bort!). Lade in mattan i buren, köpte fullfärgslysrör till armaturen och lade uppepå buren. Huxflux en ny odlingsplats!
En bit matta blev över och den passade precis i en stor kattkisslåda (som inte använts) och belysning till den en skrivbordsarmatur med lysrörslampa.
Ser man sej omkring så kan man hitta hemgjorda lösningar!
/Gunvor
Hej!
Jag har använt några av mina stora ugnsformar. Det är ju sällan man använder allihopa på en gång!?
Ett annat tips är dom svarta små "formarna" som pålägg och diverse kött eller mat ligger på i affären. Det får plats några små, eller en stor kruka på varje.
Ha en trevlig helg!
vanliga brickor o ungsfat o jättestora krukfat använder jag under mina småkrukor då dom e nysådda
Gunvor kaninburen va ju ett lysande exempel på återvinning
min mamma använder gamla burar i trädgården för att skydda sina blommor från rådjuren
Hej!
Jag har tiggt massor av "öllådor" på Systemet! Sådana som burkarna kommer i. Sedan klär jag in dem med en vanlig plastpåse från Vivo och vips en - nästan - gratis underbevattningsbricka. Två "brickor" passar på bredden utmärkt in i IKEA:s Ivar-lagerhylla, som jag använder till mina frösådder, jag tror nästan att ölfabrikanterna och Kamprad har kommit överens om dessa mått...
Hälsningar Sanna
Järfälla
25-04-2003, 19:17
Och är man gottegris så har man ju ätit kokosbollar.... Såna fyrkantiga i vit plast, med lock som är delat/ledat. Helt perfekt för att starta sådd i, lätt att lufta genom att öppna halva locket.
Sen visade det sig nu när jag skolade om att de gröna fyrkantiga plast-såkrukorna passade helt perfekt. 6 st i varje cocoslåda.
Nytta med nöje... Nu har ni dubbel anledning att köpa nåt till kaffet...
/Cajsa
...eller börja dricka en väldig massa burköl...
nytta med nöje, var det!
*fialotta*
26-04-2003, 11:30
GB:s glass Carte d'or säljs i genomskinliga plastlådor. Man kan använda både burk och lock för fröodlingar.
Tack för tipset med ölkartonger med plastpåse runt. Jag har använt lock till skokartonger, men det har inte känts som en fullödig lösning eftersom vattnet läcker igenom. Ska prova att vira en plastpåse runt.
F.ö. borde ju förpackningar till landgångar o.dyl. fungera bra. Där har man både botten och drivhuslock..
Ja, man börjar verkligen granska sin omgivning med nya ögon när man är på jakt efter bra bäddar till sina små babyplantor, eller hur? Själv blev jag inspirerad av Cajsas tips om de "ledade" locklådorna till kokosbollar och dylikt. De är ju verkligen genialiska små drivhus.
Men sedan när plantorna ska omplanteras vill jag verkligen rekommendera mjölkkartonger! De passar dessutom så bra in måttmässigt i ölkartonger...
Man vinner en väldig massa plats när man kör med fyrkantiga planteringskärl, det behöver ju inte ens påpekas...
Kom gärna med fler tips om vad ni använder för gratismaterial till odlingarna!
Hyperintresserad Sanna
pa kalmar
26-04-2003, 20:10
Att jag inte tänkt på GB:s Carte dÓr tidigare..... Jag jobbar ju på GB-GLACE....
Nja, min tanke var att få tips om lite större modeller av hemmagjorda brickor eller större modeller som är avsedda att användas till annat men som passar bra som brickor.
eva-louise, S-Halland
27-04-2003, 21:23
JAG HAR PLASTLÅDOR SOM KÖPTS PÅ LOPPIS.HAR VARIT LÅDOR I GARDORPER. PROVA LOPPISAFFÄRER HAR MYCKET PLAST GREJOR.. EVA-LOUISE
malinkamalej
01-05-2003, 21:23
Jag använder mest före detta kak-, glass- och godisburkar av plast. Det känns som en viss botgöring att det numera förodlas svartkål och tomater där...
Min mamma använder såna där plasttråg som djupfrysta kräftor brukar säljas i. Det får det bli nästa vår (hur jag nu ska komma ihåg det i augusti...)
Malin
Har fått 50 plastbrickor från min mamma som jobbar i skola, när de skulle byta brickor till matsalen skulle de gamla fula ksatas... Inte så höga men bra ändå
Snusdosor är bra till pytteplantor men framförallt bra att förvara fröer i. Man kan också använda dem till blomfat för småkrukor. Och snusar man en dosa om dan så blir det ju en hel hög...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.