Full version: Stockrosfrö
Alexandra
"Hittade" stockrosfrö på en kvällspromenad rolleyes.gif . Går de att spara över vintern? När ska jag så dem i så fall?
kerstin z5-6
Ja de kan sparas till i vår, och det räcker att så dem i april maj -de är varmgroende o blommar år två smile.gif
Alexandra
Ingen förodling alltså. Köpte flerårig stockros på impecta förra året, det blev fina småplantor under sommaren - hoppas att de blommar redan nästa år! Är det sant att vanlig stockros kan bli perenn om man tar bort stjälken efter blommning...någon som har testat?
lilla mamma
Min återkommer utan att ta bort stjälken och det är inte fröplantor för i så fall skulle den ju bara blomma vart annat år
Alexandra
Din är kanske en flerårig sort? I min trädgårdsbok står att den är tvåårig och borde därför dö efter blomningen?
kerstin z5-6
Alcea rugosa och ficifolia är perenna i lägen söder om z4-5, ibland klarar de även några år i z5-6
Ficifolia har fikonlövsbladverk

Vanlig Alcea Alcea rosea är oftast bienn -tex de superfyllda formerna smile.gif

Alcea kurdica är härdig och perenn i z5-7
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon