labarradepan
16-12-2005, 06:17
I måndags hade vi bott 2 dar i nya huset, sotaren kom som förre ägaren beställt. Han gjorde vad han skulle. Sen i onsdags gjorde vi en bra i vedkaminen nere i källaren. Gjorde som han sa öppna spjället , men vilken rök det kom. Igår prata vi med sotare, det kan vara så efter sotning så vi prova igår igen att elda.. MEn denna gång ännu värre rök.. Stank fortfarande i morse..
Kan det ligga och pyra i skorstenen ? Vi ska ringa sotare så får han komma tillbaka. för så här ska det ju inte vara.
Gossen Ruda
16-12-2005, 07:43
Var ryker det? Ur skorstenen eller in i huset?
Det är inte så att ni eldar med ved som inte är riktigt torr? Det tar lång tid för nyhuggen ved att torka. Helst ska det ligga torrt i ett år innan man eldar med det.
labarradepan
16-12-2005, 08:32
Inne i huset ryker det. Urk. Det verkar som röken aldrig kommer upp i skorstenen.
Vet inte om veden är torr, den fanns när vi flyttade dit. Men tror inte det är det som är problemet.
Ska se vad sotarn säger.
Ingrid på Västkusten
16-12-2005, 09:27
Är huset nytt = nybyggt? Det tar tid innan allt fungerar som det skall när man börjar elda i en ny skorsten.
Har Ni köpt 'gammalt' hus där förre ägaren itne eldat på ett tag kan Du råka ut för exakt samma grej som Du beskriver.
Sotaren kan kolla draget. Om det är gammalt = färdigt hus Ni köpt och det är en tegelskorsten hade jag provtryckt innan jag köpte huset fast det är ju så dags nu och faller tyvärr under köparens undersökningsplikt. Vi gjorde det inte och det kostade att göra det bra sedan (dra skorstenen).
Hälsar Ingrid
Vi byggde nytt hus för 4 år sedan och har en murspis. Den blev ju besiktigad av sotaren innan vi fick använda den och allt var OK och det har inte alls varit besvärligt att använda den trots att den är ny.
Ibland ryker det också in till oss men det beror på att veden inte har varit riktigt torr.
Sommartorparn
16-12-2005, 09:35
Om skorstenen är kall och eldstaden befinner sig långt ner i huset så kan man behöva elda kraftigt med tidningspapper ett tag för att få igång draget innan man eldar med ved. Det sitter som en propp av kall luft i skorstenen som måste bort. Beroende på vad det är för en kamin, så kan man behöva ha luckan/ventilerna öppna i början till dess att det brinner riktigt bra. Är du säker på att du har koll på vad som är öppet och vad som är stängt med spjället? Kan finnas mer än ett spjäll, ett på skorstenen och ett på kaminen, möjligtvis att något av dom är stängda... Kolla allt detta innan du ringer sotaren. Och så torr ved förstås. Gärna björk att börja med för nävern innehåller något som hjälper till att få fyr.
Hur länge sedan var det att sotaren var där? Var det i våras så kan fåglar ha byggt bo efter det att han kollade.
Gossen Ruda
16-12-2005, 13:36
Instämmer i föregående talare. Innan jag fick el i sommarstugan och kom ut på vintern när allt var nerkylt var det svårt att börja elda. Kaminen rykte som en rökbomb innan det blev drag och för att över huvud taget kunna elda i öppna spisen var jag tvungen att hålla lite brinnande tidningspapper långt upp i rökgången. Bara en liten varning om näver, det sotar ganska ordentligt.
Ophelia
16-12-2005, 18:59
Finns inget spjäll som ska ändras?
Om detfinns en sotlucka nånstans på muren så kan det bli tjuvdrag där om den inte är helt stängd..(har hänt vid flertal tillfällen här efter att sotaren varit här..)och då kan det ryka in ganska ordentligt eftersom det inte blir drag i eldstaden..
Jag gissar på kajbo!
labarradepan
19-12-2005, 12:01
Förra måndagen 12/12 var sotare där, han fick ut massor av sot. Men i fredags kom han tillbaka, han hade missat en hel del sot igen. Så nu funkar det kanon att elda.

Nu vet vi hur vi gör ifalll det blir så igen.
Tack för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.