*Felix matte*
16-12-2005, 07:48
Visste ni om att det är frivilligt att låta sin brevlåda flyttas.
Den som vill ha kvar lådan vid tomtgränsen har rätt till det, fast det har posten talat väldigt tyst om.
LÄS HÄR
Lady Hamilton
16-12-2005, 07:53
Visst kan du behålla lådan vid tomtgränsen.......................
men det kostar i många fall mycket pengar.
Till och med om du handikappad och har svårt att gå, kan du i vissa fall måsta betala extra för att få behålla brevlådan.
Monica M zon 4
16-12-2005, 07:56
Jasså, minsann! Det sa dom inget om när vi fick nya brevlådegrupper i vårt samhälle! Vi har fått 100 meter till brevlådan så det är väl i och för sig inte hela världen men dom hade ju kunnat upplysa om att det faktiska fanns möjlighet att ha kvar den vid huset.
*Felix matte*
16-12-2005, 07:57
CITAT (Hamilton @ 16-12-2005, 07:53)
Visst kan du behålla lådan vid tomtgränsen.......................
men det kostar i många fall mycket pengar.
Till och med om du handikappad och har svårt att gå, kan du i vissa fall måsta betala extra för att få behålla brevlådan.
Nej det ska inte kosta något.
Jag bor i hyreshus och det har talats om att vi ska få brevlådor i trapphuset men om någon pga sjukdom/handikapp inte kan hämta så ska posten fortsätta komma i brevlådan helt kostnadsfritt och i artikeln jag länkade till står det ju inte heller om några avgifter.
Lady Hamilton
16-12-2005, 08:04
Ja det kanske är skillnad på hyreshus och villor
Men för en villa ägare kan det röra sig om över 1500:- /år o (i vissa fall långt över det.)
Sedan vad posten kallar det för är också olika men has oss får man betala för "Extraservice" som det kallas om du vill ha brevlådan vid tomtgränsen.
Jag
TROR att man kan måsta att acceptera att hämta posten upp till 500m från bostaden utan att klaga, enligt de nya reglerna
*Felix matte*
16-12-2005, 08:05
OK... men gällde inte det där man har lantbrevbärning.
Fast jag är inte så insatt i avgiftsfrågan så jag tror visst att du har rätt
Lady Hamilton
16-12-2005, 08:17
*Felix matte*
16-12-2005, 08:18
Bl.a så här står det att läsa
3.3
Brevlådorna och lådgrupperna bör placeras så att inte en enda mottagare får oskäligt lång väg till sin brevlåda.
2.3.4
En rimlig väg från den kör- eller gånganslutning till fastigheten som mottagaren använder till den brevlåda som placerats på tomten eller utanför denna är högst ca 50 meter, mätt i en riktning. Den rimliga vägen till mottagarens brevlåda beräknas utgående från den av mottagaren använda kör- eller gånganslutning som befinner sig närmast hans bostad och som leder till en allmänt trafikerad väg.
Kanske du Monica M zon 4 har fått lådan placerad alldeles för långt från huset.
Kommunikationsverket
*Felix matte*
16-12-2005, 08:21
CITAT (Hamilton @ 16-12-2005, 08:17)
Naturligt vis har du rätt :wub:
Kom inte o säg att jag har kastat mig in i en disskussion utan att veta vad ni disskuterar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Inte nog att jag ibland har stor trut!

Jag "slirar" tydligen även på tagenterna :rolleyes:
Ber härmed om ursäkt och härmed avslutar jag min medverkan i denna disskussion.

:wub:
(Tänker inte ta bort mina tidigare inlägg! Ni kan gott visa dem för era barnbarn o tala om hur det kan gå när man lägger sig i det man inte begriper )

Har du lantbrevbärning.

inte ska du be om ursäkt
Det är ju bara kul med diskussion
Monica M zon 4
16-12-2005, 08:37
Det är inte hela världen att vi får gå några meter mer än vad reglerna föreskriver. Vi bor i sista huset på en återvändsgata och det finns en naturlig vändplats för brevbäraren vid grannens hus så det är helt ok. Än så länge är vi pigga och friska! Det retar mig dock att vi inte fick veta att vi kunde få behålla brevlådan vid vårt hus.
mamamaggan
16-12-2005, 13:59
Kolla ordentligt vad som gäller om ni inte vill ha lådorna på samlingsställe.
Läste i tidningen om det här för ett tag sedan och det var en man som kollade upp hur posten fick göra. Det visade sig att de hade inte alls rätt att flytta ihop lådorna. Han kunde stoppa det hela p g a någon bestämmelse. Vet inte om det kostade mera men det tror jag inte. Stod ingenting om det i tidningen.
Tyvärr har jag inte tidningen kvar men ni kanske kan fråga posten vad de stödjer sig på när de flyttar ihop lådorna. Har de inget " lagligt" stöd så ......
ja de där skulle man vetat jag tycker inte om att grejerna ligger ute i en öppen låda,när vi förut fick breven i dörren
jag bor i hyreshus
men de va ju bara att acceptera ju
inte för att jag e lat o inte orkar gå ut eller sjuk o inte kan
men idag stjäls de identiteter o annat genom att beställa saker till öppna lådor så jag tycker de e en konstig utveckling
mamamaggan
16-12-2005, 15:31
Är väl inte försent än oldwolfie?
När jag läste om det här så hade posten , på natten , satt upp lådorna redan. Men de fick som sagt var ge sig .
CITAT (mamamaggan @ 16-12-2005, 15:31)
När jag läste om det här så hade posten , på natten , satt upp lådorna redan. Men de fick som sagt var ge sig .
njae jag vet inte jag har inte lust att betala o jag e ju inte handikappad men jag e sur
Inga från Närke
16-12-2005, 17:05
Jag kommer i alla fall att begära att ha vår postlåda kvar utanför vårt hus.
Vi har bara hört rykten om att det skall bli i vårt område eftersom grannen som jobbar på posten och de skall sitta just utanför hans hus. Det är inte långt att gå för vår del men jag vill ha vår post utanför hos oss.
En undran är, vem skall skotta framför postlådorna om man skall samsas med flera grannar, det kommer bara att bli tjafs om detta eller så blir det den grannen som får lådorna utanför sig som får göra det hela tiden.
För är det inte skottat så kommer det ju att bli gnäll från postbudet att de inte kommer intill o.s.v.
mamamaggan
16-12-2005, 19:30
CITAT (oldwolfie @ 16-12-2005, 15:55)
CITAT (mamamaggan @ 16-12-2005, 15:31)
njae jag vet inte jag har inte lust att betala o jag e ju inte handikappad men jag e sur

Jo men kolla.Ttror inte att man måste betala extra utan Posten har tydligen inte rätt att göra såhär.
Gossen Ruda
16-12-2005, 20:22
Det var ett inslag i Västnytt idag om det här. Nån ute på landsbygden hade fått 1,5 km till lådan. Fast det var dubbelt så långt innan. Hoppas inte posten återanvänder en gammal slogan, "Posten når alla överallt", för det kan dom få äta upp i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.