Full version: Win XP-kunnig?
Castea
Jag fick förra helgen spyware och trojaner i min dator, trots antivirusprogram. Har installerat flera spyware-scanningprogram nu också, och läget är under rätt bra kontroll. Dock får jag inte bort riktigt allt skit. Får varningar att skiten ligger i en mapp som heter "System Volume Information". Får inte bort nåt från den mappen trots att jag scannar den. Min fråga är - vad gör "System Volume Information"? Skulle det skada datorn om jag helt enkelt tog bort hela den mappen?

Har inga formateringsskivor för hårddisken, då Win XP redan var installerat när jag köpte datorn.
*Felix matte*
Det här hittade jag när jag googlade
Sanering av System volume information folder i Windows XP
LadyG
CITAT (Castea @ 16-12-2005, 10:21)
Jag fick förra helgen spyware och trojaner i min dator, trots antivirusprogram. Har installerat flera spyware-scanningprogram nu också, och läget är under rätt bra kontroll. Dock får jag inte bort riktigt allt skit. Får varningar att skiten ligger i en mapp som heter "System Volume Information". Får inte bort nåt från den mappen trots att jag scannar den. Min fråga är - vad gör "System Volume Information"? Skulle det skada datorn om jag helt enkelt tog bort hela den mappen?

Har inga formateringsskivor för hårddisken, då Win XP redan var installerat när jag köpte datorn.

Du kan definitivt skada XP om du tar bort den mappen.

Du bär uppdatera ditt antivitusprogram, samt installera Search & Destroy som tar det som inte är virus (adware, spyware etc).

Lycka till!!
Castea
Ok, tack för god info! Ska installera Spybot också nu. Har Spy Sweeper och Spyware Blaster installerat också, och som antivirusprogram har jag AVG.

Av någon anledning dras alla spywarevarningar igång mera när jag kör Internet Explorer, så jag kör Mozilla mest nu istället. Försökte t o m avinstallera IE, men det går inte ens. Microsoft är ena smarta filurer.... wink.gif
Bessie
Ad Aware är ett av de bästa programmen för att bli av med spyware. Kan laddas ner via internet eller så brukar t.ex. PC För Alla ha programmet på sina CD-rommar.
Sulawesii
Har du testat att göra en systemåterställning?
Castea
Jo, systemåterställning har jag testat. Hjälpte inte.

Det verkar ha löst sig genom det tips jag fick av Felix Matte (Sanering av System volume information folder i Windows XP). Gjorde såsom länken informerade, och sen dess faktiskt inga virusvarningar.

Får dock någon varning ibland för "Possible Threats" via Spy Sweeper, ett program jag har för spyware-scanning. Men då fungerar ju det programmet i alla fall!

Ad Aware har jag haft och kört fram till förra helgen, då jag avinstallerade det. För det var virus som gick igång när jag körde det programmet. wacko.gif

Ja ja, datorn mår i alla fall mycket bättre nu en vecka senare, inte helt ok ännu men nästan tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon