netaave
Jag har en gammal handdriven mangel. Det finns inget som manglar linnedukar så fint som den. Köptes för en massa år sedan på Emmaus för 25 kr. Den används kanske två ggr om året och då endast till findukarna, den är tung som 17 och lite otymplig.
Alla mina dukar är nu rena och nymanglade, till och med de som inte är juldukar. smile.gif Hör liksom till julstöket.
zaaritha
En så´n använde min moster på 60-talet!
Visst blev dukar o lakan o dyl. jättefina av manglingen!!
bikiv
CITAT (netaave @ 16-12-2005, 22:31)
Jag har en gammal handdriven mangel. Det finns inget som manglar linnedukar så fint som den.

Den är jag lite avis på!

Här står jag och styker och stryker och stryker...
*Felix matte*
Förstår att du är nöjd wub.gif

men...här bara stryker vi Damastdukarna... och det går inte att se om det är mangel eller järn som gått över tyget tongue.gif
Gäller ju bara att vika rätt och se till att "viken" är hårt strukna. smile.gif
bikiv
CITAT (Felix matte @ 16-12-2005, 22:37)
men...här bara stryker vi Damastdukarna... och det går inte att se om det är mangel eller järn som gått över tyget tongue.gif
Gäller ju bara att vika rätt och se till att "viken"  är hårt strukna. smile.gif

HUR gör du Felix matte??? Jag får bara mina sneda och vinda...

Använder du Strykspray?

Min mamma "stänkte" dukarna med vatten och rullade ihop dem hårt innan hon strök. Men jag tycker alltid att det blir någon del av duken som ser skrynklig ut!
Kathy
Jaaa......linnedukar ska manglas på rejäla, gamla manglar. wub.gif

När jag flyttade till den här större lägenheten så upptäckte jag en trevlig överraskning i källaren, intill tvättstugan.

Ett mangelrum.

Jag kikade in i rummet och hittar en sån där stor, gammal mangel med marmorskivor. Hade ingen aaaning om hur den funkade, men pappa kom hit och instruerade mig, så nu kan jag mangla på den.
*Felix matte*
CITAT (bikiv @ 16-12-2005, 22:51)
CITAT (Felix matte @ 16-12-2005, 22:37)
Gäller ju bara att vika rätt och se till att "viken"  är hårt strukna. smile.gif

HUR gör du Felix matte??? Jag får bara mina sneda och vinda...

Använder du Strykspray?

Min mamma "stänkte" dukarna med vatten och rullade ihop dem hårt innan hon strök. Men jag tycker alltid att det blir någon del av duken som ser skrynklig ut!

Javisst stänker jag duken innan och rullar ihop den riktigt hårt, sedan in i plastpåse några timmar och därefter strykes den.
Man får hela tiden under strykningen hålla efter och se till att sidkanterna löper jäms med varann och släta till tyget, då bör det inte bli några skrynklor.
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 16-12-2005, 22:56)
Jaaa......linnedukar ska manglas på rejäla, gamla manglar. wub.gif

När jag flyttade till den här större lägenheten så upptäckte jag en trevlig överraskning i källaren, intill tvättstugan.

Ett mangelrum.

Jag kikade in i rummet och hittar en sån där stor, gammal mangel med marmorskivor. Hade ingen aaaning om hur den funkade, men pappa kom hit och instruerade mig, så nu kan jag mangla på den.

En sån mangel hade vi där jag bodde med föräldrarna som tonåring.
Numera har vi också fin elmangel i tvättstugan men dit går vi aldrig tongue.gif
netaave
Jag fuktar också dukarna före, läger i plastpåse och fryser dom. Sen drar vi dukarna på gammalt maner innan de viks på tre, då drar man ut kanterna också. Blir kanonfina som nymanglade efter det.
Castea
I mitt barndomshem fanns en stor kallmangel i källaren. Den använde mamma och pappa ända in på 90-talet. Jag fick ofta uppdraget att veva mangeln åt dem när jag var liten. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon