|
Thuresson
23-04-2003, 20:37
Hej! Kan man kanske först köra med roundup och sen täcka med någon täckfilt (eller vad det nu heter..) och kanske täckbark på det?? Kommer det ändå tillbaka? Är det en dum idé att anlägga en rabatt där nu kirskålen stortrivs? Varför måste det finnas överhuvudtaget  ??? // Thuresson Finns det ingen marktäckande växt som tar överhanden eller är kirskålen så envis??
Ljusalfheim
23-04-2003, 21:10
plocka späda blad, finhacka, gör en stuvning...
hade massor sånt i en del av trädgårn, jag lyckades få bukt på problemet genom att föriktigt gå igenom hela den angripna rabatten (totalt angripen). alla rester måste bort...
Hannele
23-04-2003, 22:57
Ja, gör soppa, plättar, stuvning, sallad...Nånting jag inte förstår... Om man dammsuger hemma så tror ingen att det är för sista gången! Man städar snällt om och om igen, varje vecka. Men en trädgårdsägare vill gärna få ogränsrensningen överstökat på en och samma gång...?!?Om man BÅDE lägger tidningar OCH knipsar bort kriskålet som poppar upp, så lär det bli slut en vacker dag.
Man kan begränsa den med gräsklipparen. Klipp kirskålen varje gång du klipper gräsmattan så försvinner kirskålen. Det är så länge sedan jag gjorde det att jag inte är säker på om det tog en hel säsong men det behövdes i alla fall inte två.
Problemet är om inte gräsklipparen kommer åt allt...
Lycka till från Ella
Gör ingen rabatt där förrän du har blivit av med kirskålen!!! Grunden till en välfungerande rabatt är total ogräsrensning ner en bra bit i marken! Det finns ogräs som utan problem har rötter på 1,5 m djup...
Jag hörde något angående kirskål häromdagen, och jag kan bara inte tro att det är rätt. Om man lämnar kirsen ifred så dör den ut av sig själv!!! Om 1000 år eller så?
CITAT (Palmen @ 28-04-2003, 20:12) Jag hörde något angående kirskål häromdagen, och jag kan bara inte tro att det är rätt. Om man lämnar kirsen ifred så dör den ut av sig själv!!! Om 1000 år eller så? Inte en chans!!! Jag har försökt - ok, inte i tusen år men väl i nio och det blir bara mer och mer..... Att trötta ut och begränsa med hjälp av gräsklippare, trimmer, kantsax och "fingerknipsning" hjälper däremot, men man får vara envis... jäkligt envis! (U'säkta fula ordet.....)
Hasse O
30-04-2003, 12:58
CITAT (Ella @ 24-04-2003, 00:09) Man kan begränsa den med gräsklipparen. Klipp kirskålen varje gång du klipper gräsmattan så försvinner kirskålen. Det är så länge sedan jag gjorde det att jag inte är säker på om det tog en hel säsong men det behövdes i alla fall inte två.
Problemet är om inte gräsklipparen kommer åt allt...
Lycka till från Ella Så även i gräsfrö när du har klippt ner kirskålen. Efter att gräset har tagit sig, klipp som en vanlig gräsmatta. Grässorterna konkurrerar ut kirskålen, som inte tål den låga klippningen. Efter ett år kan du börja odla igen.
Eva i Skåne
05-05-2003, 13:41
CITAT (Hannele @ 23-04-2003, 23:57) Nånting jag inte förstår... Om man dammsuger hemma så tror ingen att det är för sista gången! Man städar snällt om och om igen, varje vecka. Men en trädgårdsägare vill gärna få ogränsrensningen överstökat på en och samma gång...?!? Vilka tänkvärda ord. Jag har haft dem med mig hela helgen när jag knipsat kirs i rabatten.
Jag säger bara en sak:
Roundup!!
//Tengil
CITAT (Hasse O @ 30-04-2003, 13:58) Så även i gräsfrö när du har klippt ner kirskålen. Efter att gräset har tagit sig, klipp som en vanlig gräsmatta. Grässorterna konkurrerar ut kirskålen, som inte tål den låga klippningen. Efter ett år kan du börja odla igen.  ...och då får du börja med att ta hand om alla knäpparlarver som trivs så bra i gräsmatta!
CITAT (Tengil @ 14-05-2003, 14:41) Jag säger bara en sak:
Roundup!!
//Tengil Tar roundup hand om kirskål? Vad händer med de andra växterna?
Louise i Göteborg
26-05-2003, 08:14
CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 08:30) CITAT (Tengil @ 14-05-2003, 14:41) Jag säger bara en sak:
Roundup!!
//Tengil Tar roundup hand om kirskål? Vad händer med de andra växterna? Dom dör dom med.
CITAT (Louise i Göteborg @ 26-05-2003, 09:14) CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 08:30) CITAT (Tengil @ 14-05-2003, 14:41) Jag säger bara en sak:
Roundup!!
//Tengil Tar roundup hand om kirskål? Vad händer med de andra växterna? Dom dör dom med. Om man använder roundup, hur lång tid tar det innan man kan odla något på samma plats?
Louise i Göteborg
26-05-2003, 08:22
Det beror på vem du frågar. Man har hittat spår av dessa gifter långt från källan och efter lång tid. Enligt fabrikanten är det bara några veckor, står nog på förpackningen.
Forskare i USA har visat att RoundUp, eller glyfosat som den aktiva substansen heter, orsakar förhöjd cancerrisk. Kirskål orsakar bara ont i ryggen  (alltså när man håller på att gräva upp, plocka, ansa, klippa mm). I en backe där det flödade av kirskål förra året när vi flyttade till vårt hus, där släppte vi fåren tidigt i våras och ca en månad framåt (ungefär mitten av mars till mitten av april). De ÄÄÄÄÄÄÄLSKAR kirskål och äter upp dem så snart de stickar sin lilla böjda stjälk ovanför markytan. Nu vajar ett och annat kirskålsblad där, men ca 95% av kirskålen är borta. Kanske hade vi fått 100% verkningsgrad om fåren gått kvar lite längre. Vad kan man lära sig av detta då? Jo, att om man går in för plock- eller klippmetoden så ska man vara enveten, konsekvent och göra det ihärdigt i halvannan månad från det att bladen börjar sticka upp. Någon som behöver köpa några lamm till hösten? /Helena
Fortsätter om kirskål här...
om man skall täcka ner med markväv eller plast, hur långt "utanför" skall man gå? Räcker en meter runt?
Jag har ett område på kanske 15-20 kvadrat i min slänt som breder ut sig mer för varje år och nu är det på väg mot vår fina glänta med vitsippor, blåsippor, liljekonvaljer, vintergröna och allt vad som växer där, och det tänker jag inte tillåta mer.
Vill bara säga att RoundUp är det värsta man kan använda i trädgården och borde förbjudas. Forskare har hittat spår av RoundUp i grundvattnet och jag tycker man ska undvika gifter som inte bryts ner i naturen. Det går att rensa bort (jobbigt, jag vet), men rötterna är ganska lätta att få upp och man kan också täcka med dagstidningar och plast i minst en säsong för att få bort det värsta...
Belladonna
02-06-2003, 07:18
Om du ska så igen rabatten till en gräsmatta eller nått annat så tabort (rädda) dom växter du har nedgrävda först bara
Trädgårdsmannen
02-06-2003, 09:10
Vad finns det för alternativ till RoundUp som har verkan men som inte lagras i naturen? Någon som provat något av de andra "snällare" medel som nu saluförs som alternativ?
Eva i Skåne
02-06-2003, 15:47
CITAT (Trädgårdsmannen @ 02-06-2003, 10:10) Vad finns det för alternativ till RoundUp som har verkan men som inte lagras i naturen? Någon som provat något av de andra "snällare" medel som nu saluförs som alternativ? Ogräsättika behöver man åtminstone inte öda pengar på  . Jag tror inte ens det tar död på snälla ogräs.
Har provat Rambo, som ju skall vara det "snällare" alternativet som ersätter Round-up, längs en husfasad som vätter direkt mot gatan. Det tar lite tid, men sedan vissnar ogräset i alla fall. Om det också är en cancerframkallande substans som är miljöfarlig, vet jag inte. Det saluförs som ett mildare alternativ, fast hur det är med det får någon annan svara på. Fungerar ok, men tar tid. Vi kommer nog att behandla ett trädgårdsland med Rambo, täcka med plast och låta vara någon säsong, där är en djungel med kirskål. Där det även finns andra växter, gräver vi istället upp ogräset.
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2003, 17:27
Rambo är samma sak som Roundup, Rambo har något mindre Glyfosat i men det är ganska lite som skiljer. Rambo hörde också till de preparat som skulle förbjudas för hobbyodlare.
Men både Roundup och Rambo finns nu godkänd för hobbyodlare, förbudet har överklagats och tills regeringen har bestämts sig så får det säljas.
Såhär står det under Roundup G klass3 för hobbyodlare hos kemikalieinspektionen:
Inför ansökan om fortsatt godkännande observera bestämmelserna i artikel 5.5 direktiv 91/414/EG. Beslutet är interimistiskt och gäller tills vidare i avvaktan på Regeringens beslut om överklagande av KemIs beslut (2002-11-28) om villkorsändring vid fortsatt godkännande.
Samma sak står även på Roundup S klass 3 + Rambomedlena.
Thuresson
02-06-2003, 18:49
Tack alla för bra tips! Har nu sprutat round-up på hela slänten och kirskålen börjar ge med sig. Ska vänta en vecka till och sen ska jag ta fram spaden och gräva så svetten lackar Skam den som ger sig... //Thuresson (en som fortfarande har hoppet kvar)
Gossen Ruda
02-06-2003, 20:36
Visst går det att utrota Kirskål genom att täcka den med en presenning eller liknande i ett par år. Det viktigaste är att man täcker hela beståndet. Kommer man inte åt detta måste man kapa alla rotförbindelser genom att sticka ner en spade runt om så djupt det går.
Samma sak om man skall använda gräsklippningsmetoden. Inga plantor får skonas. På tal om får så kanske det inte passar i en villaträdgård men kaniner är en alternativ metod. När dom har gjort sin plikt kan dom användas som middagsmat.
Roundup är en enklare metod men det är samma där, hela beståndet måste behandlas. Upprepade sprutningar med några dagars mellanrum tills dom kroknar. Inte ens då kan man räkna med 100% framgång men resten är enkelt att bekämpa manuellt.
Så till den alltid lika infekterade debatten om Roundup och dess fantastiska farlighet. Visst finns det säkert "forskare" som kan orsaka cancer hos försöksdjur genom glyfosfatbehandling men frågan är hur relevanta resultaten är. Hur många badar i koncentrerad glyfosfat?
Jag har inte följt med i skriverierna på sista tiden men vad jag vet har man inte hittat glyfosfat i grundvattnet i Sverige, inte heller i några större mängder i dricksvattnet. Däremot förekommer andra äldre bekämpningsmedel så det gäller att skilja mellan äpplen och päron. Den som är orolig att få glyfosfat i vattnet kanske skulle undersöka vilka andra ämnen som hittats i grundvatten och dricksvatten. Naturliga och människoskapade. Ingen uppbygglig läsning kan jag garantera, så varför skrika för ett ämne till. Som dessutom inte är farligt att förtära.
Själv är jag skeptisk till användningen inom jordbruket. Det finns bönder i hela skalan från ekologiodlare till rent hänsynslösa typer. Förra året upptäckte man en bäck i Halland som var kraftigt förorenad. När man sökte föroreningskällan hittade man givetvis en bondgård vars gödselbrunn läckte. Inte fasen brydde sig bonden om det, han slapp väl bara besväret med att tömma den. Men att jämföra en bonde som kör omkring med ett besprutningsaggregat på en traktor med en trädgårdsägare som går med en handspruta och duttar är löjligt. Ändå är det trädgårdsägarna som skall klämmas åt. Utan bevis!
Den dag som någon trädgårdsägare kan påvisas förorena naturen med Roundup kan man börja fundera över användningen men tills dess: Hands off! Vi har tillräckligt med onödiga förbud och förmyndarattityder ändå. Varje människa skall själv få fatta beslut. Det finns värre saker att oroa sig för. Det är inte medlet i sig som är farligt utan eventuell felaktig hantering och då måste man klanta sig ordentligt. Naturen dör inte bara för att man tar fram sprutan. Givetvis skall man inte nonchalera risker, det är för sent att komma med hö när kon är död, men först måste man se om det finns nån risk. För kon eller naturen.
Vilket leder in på vissa människors attityder om andra här på forumet, denna ofördragsamhet som skymtar fram ibland. Använder man gift är man en dålig människa för det gör inte jag t.ex. Eller när man hånar andra trädgårdsägare för att dom fäller träd, har vissa växter, har inte vissa andra växter, har för stor gräsmatta, har ingen gräsmatta alls, har raka gångar med betongplattor eller har inga gångar alls, har fel sorts häck osv. Det bästa är sköta sina egna affärer och sluta glo snett på sina grannar.
Nu har jag skällt färdigt. Voff.
Eder ödmjuke tjänare, Åke.
*pew* Jag fick läskramp nästan.
Bra sagt Åke!
Håller med dig jag, Åke! Voff och mjau!
Eva i Skåne
02-06-2003, 21:27
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2003, 21:36) Vilket leder in på vissa människors attityder om andra här på forumet, denna ofördragsamhet som skymtar fram ibland. Använder man gift är man en dålig människa för det gör inte jag t.ex. Eller när man hånar andra trädgårdsägare för att dom fäller träd, har vissa växter, har inte vissa andra växter, har för stor gräsmatta, har ingen gräsmatta alls, har raka gångar med betongplattor eller har inga gångar alls, har fel sorts häck osv. Det bästa är sköta sina egna affärer och sluta glo snett på sina grannar.
Nu har jag skällt färdigt. Voff.
Eder ödmjuke tjänare, Åke. Ja, här har du nog fått med det mesta Stundvis är det lätt att hålla med, men hån är väl att ta i. Visst gör många av oss misstag, men hånad av de som kan bättre har jag aldrig känt mig. Det är bäst att respektera att vi alla är olika, vill ha det olika och gör olika.
Gossen Ruda
03-06-2003, 08:08
Håna är kanske för starkt, nedlåtande passar bättre.
malinkamalej
03-06-2003, 21:26
Tänk att det fanns en debattråd som handlade om just det jag funderat på under dagen... Jag har ett kirskålsstånd i ett hörn av trädgården som egentligen är rätt trist och mörkt, och nog rätt svårt att få något annat att trivas i. Och det är ju onekligen en rätt effektiv marktäckare  Den sprider sig ut i gräsmattan en del, men det gör inte så mycket, och det är långt till allt jag skulle bli ledsen om den kvävde. Men det vore ju kul om det såg lite mer ut som en plantering och mindre som ett hörn jag inte orkar rensa ogräs i... Vad tror ni om att försöka byta ogräskirskålen mot variegerad kirskål? Den är ju jättesnygg! Jag hittade förvisso när jag letade lite på nätet någon amerikansk trädgårdsida där den beskrevs som "less invasive" än sin vilda bror, vilket möjligen tyder på att jag i så fall blir tvungen att rensa en del i alla fall. Men det blir ju goda pajer i alla fall Malin
Jag behandlade för fyra år sen ett kirskålsangripet område med roundup. Men nu är där lika mycket som förr. Det finns tre sätt att få bort kirskål. Se till att inget grönt från kirskålen får komma upp ovan jord, då kan den dö bort efter ett par år. Täcka med svart plast eller liknande i minst tre år, eller gräva upp varenda liten rot bit. Round up använder jag absolut inte mer. Det finns andra ekologiska bekämpningsmedel man kan prova, Ecoval t. ex.
Håkan P
21-07-2003, 18:56
CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 09:19) CITAT (Louise i Göteborg @ 26-05-2003, 09:14) CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 08:30) CITAT (Tengil @ 14-05-2003, 14:41) Jag säger bara en sak:
Roundup!!
//Tengil Tar roundup hand om kirskål? Vad händer med de andra växterna? Dom dör dom med. Om man använder roundup, hur lång tid tar det innan man kan odla något på samma plats? RoundUp är det enda som fungerar! Spruta inte medlet utan applicera RoundUp med en tvättsvamp/wettextrasa etc. Då fås en selektiv behandling !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|