Full version: Pollinering amaryllis
Carex
Har två amaryllisar som båda har knopp, men trots ansträngningar tvivlar jag på att de kommer blomma samtidigt, något som vore önskvärt pga. att jag vill korsa dem. Så jag undrar, vad tror ni om att rädda lite pollen från den ena innan den vissnar för att så fort den andra slår ut, pollinera med?
De kanske kommer skilja en vecka max mellan blomningarna. Värt att testa?
wolkenkrabber
Det är alltid värt att testa och spara lite pollen för att pollinera, Men jag har för mig att pollen är en färskvara, så risken finns ju att det är gammalt om en vecka... du får säkert får bättre svar av någon anna Odlait. Men som sagt, det är alltid värt att testa! smile.gif
morellen
Läste någonstans om att man kunde klippa av blomman, förstärka stängeln, vända allt upp och ner och på så sätt få en vas och blomma i ett. Då skulle dessutom blomman hålla sig länge. Om nu det sistnämnda stämmer så kanske man kan få follen som klarar sig till nästa blomma kommer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon