Full version: Julgrupper
Klematis
Hejsan på er
Är det någon som brukar göra egna julgrupper? Jag brukar göra med julstjärnor, hyasint och ev någon mer blomma. Lite julprydnadsaker och kvistar. Skulle gärna vilja ha några enkla tips.
klematis
Zarah P
Jag har tre vita hyacinter i en lika vit kruka - omgivna av renlav (vitmossa, som det kallas). Runt krukan har jag ett silverband med en silverglittrig julgranspyntsstjärna från IKEA. Enkelt och snyggt. (Tycker jag.)
Annars brukar jag julpynta min adventsljusstake, som är en genomskinlig, fyrkantig "låda", med ljushållarna som ett lock ovanpå. Däri brukar jag ha vitt marmorkross, och en ormhasselgren med små minijulgranskulor, bara. smile.gif
Christer i Falköping
Du kan ju ha i stort sett vilka krukväxter du vill i julgruppen. Varför inte en fylld höstglöd? Det är ju bara din fantasi som sätter gränser. Kanelstänger doftar ju dessutom gott.
Christer.
Anki V
När det är rea på julpynt efter jul brukar jag bunkra upp med småpynt att dekorera nästa års julgrupper med.

Förra året gjorde jag 18-20 st och gav bort till vännner och släktingar. "Alla" sparar sedan de överblivna korgarna/krukorna så jag kan få tillbaka dom när blommorna gjort sitt. rolleyes.gif

/Anki
kerstin z5-6
Vi åker gemesamt i det lilla sällskapet" jag till hör till handelsträdgård
De bjuder på jord och två slags mossa, du medför egna korgar , men pyntet, och fa alla de slag av lämpliga växter står i långa rader
det betalar du för förstås ..

Konsten är bara att begränsa antalet korgar smile.gif
Minicyklamen , vit o , variegerad benved ,och vita hyacinter blev fint ...men jag gjorde många smile.gif
Allis
Jag brukar spara korgar och dekorationer från julgrupper och planterar en hyacint, minijulstjärna och en liten enbuske. Vitmossa runtomkring,ev. tujakvistar. Sedan dekorerar jag med små rosetter, kulor, små tomtar , kanske nån glittertråd, torkat apelsinskal eller vad jag har. Det brukar bli rätt så fint tongue.gif
Rossi
Vi brukar göra egna julgrupper. Vi var på Plantagen idag och köpte hyacinter, julros, små enar, en liten gullranka + en vit cyklamen. Det ska gå i vitt för oss i år eftersom vi har lika väggar i vardagsrummet och det är där gruppen ska stå. Vi har köpt lite lila dekorationsstenar och lila trasselsudd som vi också ska dekorera med + lite torkade apelsinskivor o.s.v.
zaaritha
Brukar göra julgrupper i stora skålar, m hyacinter, miniväxter, mossa,
vintergröna, m.m. Men denna julhelg gör jag inget så´nt-- kvittar ju--i alla fall, tyvärr!!
Eva St
CITAT (zaaritha @ 17-12-2005, 22:38)
Brukar göra julgrupper i stora skålar, m hyacinter, miniväxter, mossa,
vintergröna, m.m. Men denna julhelg gör jag inget så´nt-- kvittar ju--i alla fall, tyvärr!!

Men du inte kvittar det --- känns det tufft så gör en extra fin till dig själv
Eva St
Castea
I år har jag inte gjort någon julgrupp. Men ett tidigare år gjorde jag en julgrupp med mini-en, miniväxter och mossa i en terracottaskål. Lade dit en spegel också, som "sjö" och satte en liten prydnads-Bambi på sjön. Och några småtomtar satte jag i julgruppen också.
Betty
Jag brukar göra mina julgrupper själv. En av årets grupper har jag satt i en röd liten plåtbunke köpt för några tior på Åhlens. I den har jag en vitstrimmig röd miniamaryllis 'Amalfi', en silvrig minien och en vit minijulstjärna. Jag dekorerade den med grön mossa, torkade frökapslar och röda bär och några små möss med tomteluvor. BILD
kerstin z5-6
Din silvriga minien kan vara Juniperus squamata smile.gif I så fall är den fullt härdig ute och värd att spara smile.gif bild
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-12-2005, 12:59)
Din silvriga minien kan vara Juniperus squamata smile.gif I så fall är den fullt härdig ute och värd att spara smile.gif bild

Tack Kerstin! Då ska jag spara den och sätta ut den i trädgården till våren. smile.gif
Zarah P
CITAT (Betty @ 18-12-2005, 12:30)
Jag brukar göra mina julgrupper själv. En av årets grupper har jag satt i en röd liten plåtbunke köpt för några tior på Åhlens. I den har jag en vitstrimmig röd miniamaryllis 'Amalfi', en silvrig minien och en vit minijulstjärna. Jag dekorerade den med grön mossa, torkade frökapslar och röda bär och några små möss med tomteluvor. BILD

Åh, vilken FIN! wub.gif
Betty
CITAT (Zarah P @ 18-12-2005, 13:41)
Åh, vilken FIN!  :wub:

Tack Zarah! smile.gif Det ska bli spännande att se hur amaryllisblommorna ser ut när de väl slår ut, en av dem har börjat brista lite högst upp och där skymtar lite rött, jag tror att de kommer att vara rätt så små.
kerstin z5-6

Här är några av mina smile.gif
Ewa L
Jag gjorde två stycken i år för första gången.

Skall försöka föreviga och visa på bild imorgon.
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att ha gjort hundratals julgrupper varje år när jag jobbade i blomsteraffär så har nog tjusningen försvunnit. Men jag gjorde prototypen till julgruppen som alla på mitt jobb fick i julklapp i år.

Ett litet tips till er som gör egna julgrupper: Lita inte till 100% på den där plastningen som finns i de plastade korgarna. Ha ett fat under eller plasta själv en extra gång med en vanlig plastpåse.
Sommartorparn
Alltså det där med julgrupper. Nån som förstår varför växterna står så trångt? Svårt att vattna. Blir inte långlivade. Därför, när jag får en julgrupp i present så brukar jag montera isär den och plantera varje växt i egen kruka. (och så bort med tomtar och guldsprayat krafs....) Har fått många fina krukväxter på det viset. smile.gif
Klematis
Man skulle passa påatt spara naturfynd hela året som man kan använda till alla möjligt arrangemang. Jag brukar använda stenar tickor grenar mm i mina sommarkrukor.
Klematis
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sommartorparn @ 19-12-2005, 10:21)
Alltså det där med julgrupper. Nån som förstår varför växterna står så trångt? Svårt att vattna. Blir inte långlivade. Därför, när jag får en julgrupp i present så brukar jag montera isär den och plantera varje växt i egen kruka. (och så bort med tomtar och guldsprayat krafs....) Har fått många fina krukväxter på det viset.  :)

Det är inte meningen att växterna i julgruppen ska leva så mycket längre än över jul och nyår. En julgrupp ska se fyllig ut, den får inte vara gles utan det ska se rejält maffigt ut.
Sommartorparn
Jasså,
synd att så fina växter ska få så kort livslängd tycker jag som slaktar julgrupperna så fort jag kan. Ger fina enar och murgrönor att ha på balkongen, och dom röda blommorna är fina hela vintern och våren. Lökarna kommer ut i trädgården. biggrin.gif Mest prisvärt om man köper julgrupper efter helgerna och slaktar.
Zarah P
CITAT (Sommartorparn @ 19-12-2005, 12:35)
Jasså,
synd att så fina växter ska få så kort livslängd tycker jag som slaktar julgrupperna så fort jag kan. Ger fina enar och murgrönor att ha på balkongen, och dom röda blommorna är fina hela vintern och våren. Lökarna kommer ut i trädgården. biggrin.gif Mest prisvärt om man köper julgrupper efter helgerna och slaktar.

Jag brukar låta dem stå till strax efter nyår, och sedan ta isär dem. Då får jag liksom allt i ett; både fina julgrupper att njuta av, och nya krukväxter när jag tröttnat på julen. smile.gif
kerstin z5-6
Jag gör som Zarah -vitsen med julgrupper är väl att de är julgrupper ?
Ställer men dem svalt o vattnar med måtta så klarar de sig galant till nyår ....
Sen kan man spara det som är värt att spara -många små barrisar är prisvärda till jul -fast alla sorter är inte härdiga
olgak
Gjorde min första julgrupp i år! Det blev inte så utspejsat, men såhär gjorde jag:

I en vid, låg keramikskål planterade jag
1 flamingoblomma med gul-gröna blommor,
2 små murgröna,
3 hyacinter (2 vita o en blå).

Jag lät murgrönorna stå kvar i krukorna, tryckte bara ihop dem så de gick ner, och flamingoblomman avgränsade jag med en plastpåse, för att dessa tre ska kunna få mer vatten utan att hyacinterna blir för blöta. Egen plockad mossa på toppen + att jag plockade lite lingonris och några ljungkvistar som jag stack ner, det blev pricken över i.

Sen har jag min framlidna mormors urgamla julgrans-stjärna, en ståltrådshistoria med glitter på, som extra piff. Den måste vara från 30-talet, och det syns, men den har sin charm.

(Jag önskar jag hade en kamera för att skicka en bild i stället.)
Ewa L
Jag gjorde två försök till julgrupper i år:

Vitbrokig Benved [dold på bilden], Hjärtan på tråd + en liten palm. Lite gulliga porslinstomtar och stenar etc. (Tanken var att min dotter skall kunna ställa ut denna utekruka m Benveden i till våren för att sedan planteras till hösten.)

Och ett andra försök:

1 Järnek, 1 Vitbrokig Murgröna, Kalanchoe + 1 Fittona.

Svårt att få till bilderna märker jag.
Carex
Min moster brukar göra en typ av julgrupper som är ganska vanliga i danmark. Hon köper granris (företrädesvis av ädelgran för de barrar inte lika mkt) Och sätter kvistarna i lämplig längd och utformning i en kruka eller på ett fat så det fylls. Sedan sätter hon till en liten trevlig växt ibland, men mest består det av torkade saker såsom kottar och gamla fröställningar. Och det hela kröns med ett stort mafigt ljus eller ljushållare, ofta går hela gruppen i antingen guld eller silver på ett sparsmakat sätt. Det hela sätts fast med dekarationslera på fatet eller i krukan.
Sylvia
Ja, jag brukar göra mina julgrupper själv, både inne och ute. Här ser ni en inomhusvariant:
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 20-12-2005, 17:58)
Ja, jag brukar göra mina julgrupper själv, både inne och ute. Här ser ni en inomhusvariant:

Så fin wub.gif
Klarar den sig ute i kyla?
Sylvia
Nää, den är ju som sagt, inomhusvariant...
*Felix matte*
Ja herregud det ser jag ju nu biggrin.gif

hur kunde jag läsa utomhusvariant två ggr till o me, för jag kollade extra gång ohmy.gif laugh.gif
olgak
Sylvia, snälla kan du inte berätta vad du hade i utomhusvarianterna? Nyfiken!
Sylvia
Jag gör vanligen utomhusvarianter av antingen små "julenar" (se artikeln på Odlas förstasida!) eller så använder jag gröna kvistar. Se här: Vinterfint
Zarah P
CITAT (Sylvia @ 22-12-2005, 13:39)
Jag gör vanligen utomhusvarianter av antingen små "julenar" (se artikeln på Odlas förstasida!) eller så använder jag gröna kvistar. Se här: Vinterfint

Vilka snygga arrangemang!
Jag är djupt imponerad. smile.gif
Zazu
CITAT (Sylvia @ 20-12-2005, 17:58)

den var snygg!
vad är det där vita spretet förnåt?
Kathy
Jag brukar göra julgrupper själv, men iår blev det tallris i en stor vas och riset har dekorerats med egenhändigt gjorda domherrar (av makaroner som målats) som hänger lite här och var i riset. Har även några kanelstänger samt en knuten, stor julrosett i riset.

Passade även på att göra en egen dörrkrans av tallris med lindade band, kanelstänger och rosett.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Scrollan @ 23-12-2005, 01:28)
Passade även på att göra en egen dörrkrans av tallris med lindade band, kanelstänger och rosett.

Min dörrkrans gjorde jag också av tallris. Det går ju hyfsat fort med tall, nackdelen är all kåda man får på händerna.

Kathy
Din krans var väldigt fin, Åsa, mälardalen zon 2. wub.gif
Det är nu jag funderar på om jag ska lägga ut bild på min krans, eller ej... rolleyes.gif

Nåja, den är ju i alla fall personlig tongue.gif

Biggan_
CITAT (Scrollan @ 23-12-2005, 01:28)
Jag brukar göra julgrupper själv, men iår blev det tallris i en stor vas och riset har dekorerats med egenhändigt gjorda domherrar (av makaroner som målats) som hänger lite här och var i riset. Har även några kanelstänger samt en knuten, stor julrosett i riset.

Hur gjorde du domherrarna? Vilken sorts makaroner? Kan du inte visa bild på dem? smile.gif
Kathy
Jag var på Plantagen på Julaftonen för jag ville bara ha en julgrupp, trots allt.
Kom hem med en otroligt fin julgrupp i en fyrkantig korg med två vita hyacinter, en julstjärna, en amaryllis, minipapegojblomma och lite grönt. Det var den sista de hade i den sorten.
wub.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 25-12-2005, 15:41)
Hur gjorde du domherrarna? Vilken sorts makaroner? Kan du inte visa bild på dem? smile.gif

Vingarna och stjärtfjädrarna är av fjärilsmakaroner, hållaren för tråden är en vanlig makaron, buken på fågeln är gjord av snäckmakaron (? - kommer inte riktigt ihåg vad den heter), huvudet är en flirtkula och näbben en bit av en tandpetare. Ögonen är köpta i påse på Amusar där även flirtkulorna är köpta. Kontaktlim har använts och vanlig dekorfärg.

Nu blev domherrarna inte sådär jättebra, men man måste prova sig fram. smile.gif
Jag tänkte göra kycklingar till påsk.
Biggan_
Jesses vilken häftig domherre, något som mina barnbarn kan få syssla med hos mej när dom inget har att göra. Tack för tipset Scrollan! smile.gif biggrin.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 25-12-2005, 16:55)
Jesses vilken häftig domherre, något som mina barnbarn kan få syssla med hos mej när dom inget har att göra. Tack för tipset Scrollan! smile.gif biggrin.gif

Åh...tack så mycket! wub.gif
Och kul att du uppskattade tipset. wub.gif

Ytterligare ett tips som gör det lite enklare; måla alla detaljer först innan du limmar.
Stjärtfjädern är en halv fjärilspasta.
Inga från Närke
Jag brukar inte göra julgrupper eftersom vi har doftallergi i familjen. Inte jag men mina barnbarn. Men jag gjorde en variant som då inte doftar, satte bara ner 3 olika växter i en korg. Inte så bra bild men ni ser nog. Den står på köksbordet så ljuset faller lite fel.

Amaryllis, Begonia och Höstglöd.
Castea
Scrollan, vilken cool domherre! laugh.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 25-12-2005, 16:35)
CITAT (Birgitta P @ 25-12-2005, 15:41)
Hur gjorde du domherrarna? Vilken sorts makaroner? Kan du inte visa bild på dem?  :)

Vingarna och stjärtfjädrarna är av fjärilsmakaroner, hållaren för tråden är en vanlig makaron, buken på fågeln är gjord av snäckmakaron (? - kommer inte riktigt ihåg vad den heter), huvudet är en flirtkula och näbben en bit av en tandpetare. Ögonen är köpta i påse på Amusar där även flirtkulorna är köpta. Kontaktlim har använts och vanlig dekorfärg.

Nu blev domherrarna inte sådär jättebra, men man måste prova sig fram. smile.gif
Jag tänkte göra kycklingar till påsk.

Snyggt smile.gif Hur kommer man på att göra domherrar av makaroner ohmy.gif tongue.gif
Kathy
CITAT (Felix matte @ 25-12-2005, 22:13)
Snyggt smile.gif Hur kommer man på att göra domherrar av makaroner ohmy.gif tongue.gif

Jooo...man kliver på en julmarknad helt oplanerat då man är på väg till Tierp för att skriva kontrakt på en sommarstuga.
Och självklart måste man stanna för at titta på julmarknaden. Och där hittar man hemgjorda domherre-makaroner, blir inspirerad och åker hem för att prova på att göra egna. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 25-12-2005, 23:23)
CITAT (Felix matte @ 25-12-2005, 22:13)

Snyggt smile.gif  Hur kommer man på att göra domherrar av makaroner ohmy.gif  :P

Jooo...man kliver på en julmarknad helt oplanerat då man är på väg till Tierp för att skriva kontrakt på en sommarstuga.
Och självklart måste man stanna för at titta på julmarknaden. Och där hittar man hemgjorda domherre-makaroner, blir inspirerad och åker hem för att prova på att göra egna. wub.gif

Visst är det kul när man inspireras till att också själv fixa ... när man ser andras alster. smile.gif Så var det för mej när jag såg Sylvias ljuskedjearrangemang smile.gif
Sylvia
CITAT (Zazu @ 22-12-2005, 16:06)
den var snygg!
vad är det där vita spretet förnåt?

Om du menar den vitblommiga växten framtill så är den en Whitfieldia elongata.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon