Det kan vara fruktträdkräfta/lövträdkräfta, dvs svampen Nectria galligena.
Svampen är en svår sjukdom som går in i små liksom stora öppningar i barken, förgör trädets förmåga att läka sår (bilda kallus) och äter sig in och runt veden under barken. I trädet uppstår köttiga sår på grova grenar och sår som stryper grenar på ung ved.
När angripna grenar får stora, omslutande sår dör de, och orsakar stor bladförlust. När också större grenar och stam får sår börjar hela trädet få försörjningsproblem.
Det finns ingen bot mot denna svamp, och den sprider sig mellan lövträd och -buskar. Oftast smittas fruktträd och våra kultiverade träd och buskar, men också andra träd kan smittas.
Orsaker är
- för nyplanterade träd - att de har smittan redan vid inköpsstället. Inte ovanligt, jag har undersökt trädgårdshandlar i Stockholm och de flesta säljer kräftsmittade träd och buskar.
- för äldre träd - att man beskurit dem med orena verktyg, att man beskurit för hårt, att träden står i leraktig eller sank eller sammanpackad jord.
Om jag vore du skulle jag gå till butiken där jag köpte dem med bilderna, be om friska ersättningsträd (med råge) och om de var ovilliga meddela att bilderna då kommer att publiceras.
Jag har fler bilder på svampangrepp här
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm