|
Fem timmar har de hållit igång nu, på våningen ovanför mig. Sen kl. 16 pågår en fylla och ett festande utan like. Stort grabbgäng. Det är som en hel fotbollsläktare. Vrålande allsång, hög musik, jämfotahoppande runt hela lägenheten inklusive balkongen där även vrålande serenader avges med tät frekvens.  Urtrött och irriterad blir man. Går inte att kolla på tv ens. Securitas har varit här två gånger (jag ringde senast) men de skiter i tillsägelserna.
usch! stackars dej  Jättejobbigt när det skall vara så.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:14
Men fy så tråkigt Har det hänt tidigare att störningsjouren kallats? I så fall om det hänt tre ggr så ska hyresgästen få en varning och om det upprepas så har hyresvärden rätt att begära vräkning. Viktigt är att ni är flera som noterar tid och datum när det störs mer än normalt (inte smågrejs förståss) och varje gång anmäler detta också till hyresvärden.
prova med att ringa polisen istället det brukar ta bättre skruv
andersen
17-12-2005, 21:19
Hmm Lördag kväll kl2111 är det nog svårt att kräva att det skall vara tyst,men jag förstår att det kan kännas jobbigt hadde det varit mitt i natten så är det väll en annan femma, men kan du inte gå och prata med dom och be dom att ta det lugnare men förmodligen så drar dom väll till lokal och då blir det ju tyst.
Jag har bara bott här i en vecka. Men jag vet att tjejen som bodde i min lägenhet före mig har ringt Securitas angående den här killen förut, så jag tippar på att han ryker snart. Jag ska kontakta hyresvärden omgående på måndag också angående allt detta. Jag fattar inte att de inte fattar hur mycket de stör folk? Jag överväger polisen också nu, ja.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:21
CITAT (andersen @ 17-12-2005, 21:19) Hmm Lördag kväll kl2111 är det nog svårt att kräva att det skall vara tyst,men jag förstår att det kan kännas jobbigt hadde det varit mitt i natten så är det väll en annan femma, men kan du inte gå och prata med dom och be dom att ta det lugnare men förmodligen så drar dom väll till lokal och då blir det ju tyst. Klockslag har ingen betydelse när det gäller så grov störning som Castea beskriver. Även dagtid ska man visa normal hyfs.
Nej, jag tycker också det känns litet dumt att ringa så tidigt en lördagkväll till Securitas, men tålamodet börjar tryta efter 5 timmars oljud. Och dessutom är jag sjuk, och behöver extra ro idag. Och Securitas sa mig att man har rätt att ha drägligt lugnt omkring sig på dagtid och tidig kvällstid också. Nej, inte går jag och pratar med dem själv. Det vågar jag faktiskt inte.  Inte när de är så här berusade.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:23
CITAT (Castea @ 17-12-2005, 21:21) Jag har bara bott här i en vecka. Men jag vet att tjejen som bodde i min lägenhet före mig har ringt Securitas angående den här killen förut, så jag tippar på att han ryker snart. Jag ska kontakta hyresvärden omgående på måndag också angående allt detta. Jag fattar inte att de inte fattar hur mycket de stör folk? Jag överväger polisen också nu, ja. och när du ringer polisen så säg att det är skrik och slagsmål, som du uppfattar det som... om du bara säger att de stör så ber de dig ringa störningsjouren.
andersen
17-12-2005, 21:26
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:21) CITAT (andersen @ 17-12-2005, 21:19) Hmm Lördag kväll kl2111 är det nog svårt att kräva att det skall vara tyst,men jag förstår att det kan kännas jobbigt hadde det varit mitt i natten så är det väll en annan femma, men kan du inte gå och prata med dom och be dom att ta det lugnare men förmodligen så drar dom väll till lokal och då blir det ju tyst. Klockslag har ingen betydelse när det gäller så grov störning som Castea beskriver. Även dagtid ska man visa normal hyfs. Jo det är nog så sant, men det händer i mitt hus att det är fest ibland och då sätter dom upp lappar att störning kan försekomma, jag kan tycka att man får klara det om det inte sker för ofta, nu vet jag ju inte hur ofta det är hos Castea.
zaaritha
17-12-2005, 21:27
Ring o klaga!! man ska ha rätt att ha det lugnt o tyst!!!!!!!!!!
*Felix matte*
17-12-2005, 21:29
CITAT (andersen @ 17-12-2005, 21:26) CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:21) CITAT (andersen @ 17-12-2005, 21:19) Hmm Lördag kväll kl2111 är det nog svårt att kräva att det skall vara tyst,men jag förstår att det kan kännas jobbigt hadde det varit mitt i natten så är det väll en annan femma, men kan du inte gå och prata med dom och be dom att ta det lugnare men förmodligen så drar dom väll till lokal och då blir det ju tyst. Klockslag har ingen betydelse när det gäller så grov störning som Castea beskriver. Även dagtid ska man visa normal hyfs. Jo det är nog så sant, men det händer i mitt hus att det är fest ibland och då sätter dom upp lappar att störning kan försekomma, jag kan tycka att man får klara det om det inte sker för ofta, nu vet jag ju inte hur ofta det är hos Castea. Så brukar (brukade) grannar göra här också, men då får det vara nån måtta på skrålandet. Fem timmar tror jag inte någon orkar med oavsett tid på dygnet.
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:29) Så brukar (brukade) grannar göra här också, men då får det vara nån måtta på skrålandet. Fem timmar tror jag inte någon orkar med oavsett tid på dygnet. håller med dej...det är ett elände med grannar som inte visar hänsyn. men det är lättare att få rätt i casreas fall..... jag har tvärt om...en granne som klagar på att katten går på golvet på kvällen efter sexton års terror från henne, är hon nu polisanmäld för ofredande, efter att hon har installerat avlyssningsutrustning i sin lägenhet.
Ophelia
17-12-2005, 21:39
Fortsätt ringa. De får betala en avgift för varje utryckning. Securitas meddelar hyresägaren som får vidtaga åtgärder.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:40
CITAT (pejori @ 17-12-2005, 21:34) Herregud... hon måste ha fel i knoppen  Installera avlyssningsutrustning finns det sånt för privatpersoner.
Jag har bott i 6 olika lägenheter i Västerås sedan 1992, och har aldrig någonsin sett att folk satt upp lappar med förvarningar om fester.
Johan K
17-12-2005, 21:43
Du får väl glädja dej i moron, när dom ligger utslagna och bakisar och inte mår allt för bra. Hoppas att efterfesten inte hamnar på samma plats som förfesten.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:44
CITAT (Castea @ 17-12-2005, 21:41) Jag har bott i 6 olika lägenheter i Västerås sedan 1992, och har aldrig någonsin sett att folk satt upp lappar med förvarningar om fester. Kanske är det inte så vanligt... men även om de hade gjort det så har de gått långt över gränsen för vad man behöver tolerera. Överhuvudtaget får störning aldrig vara av så allvarlig art att grannar inte kan t.ex lyssna på radio el se på teve.
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:40) CITAT (pejori @ 17-12-2005, 21:34) jag har tvärt om...en granne som klagar på att katten går på golvet på kvällen  :blink: :blink: efter sexton års terror från henne, är hon nu polisanmäld för ofredande, efter att hon har installerat avlyssningsutrustning i sin lägenhet.  :( Herregud... hon måste ha fel i knoppen  Installera avlyssningsutrustning finns det sånt för privatpersoner. japp...det finns det. hon har gått hela vägen, via hyresnämd och bostadsföretaget till avlyssning för att dokumentera störning. felet är att ALLA ljud är störning för henne. hon vet inte vad "normala ljud" i en hyresfastighet är. störningsjouren har gett henne en varning om att hon är störande med sitt ringande fest är inte att tänka på i detta huset.
*Felix matte*
17-12-2005, 21:53
CITAT (pejori @ 17-12-2005, 21:46) CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:40) CITAT (pejori @ 17-12-2005, 21:34) Herregud... hon måste ha fel i knoppen  Installera avlyssningsutrustning finns det sånt för privatpersoner. japp...det finns det. hon har gått hela vägen, via hyresnämd och bostadsföretaget till avlyssning för att dokumentera störning. felet är att ALLA ljud är störning för henne. hon vet inte vad "normala ljud" i en hyresfastighet är. störningsjouren har gett henne en varning om att hon är störande med sitt ringande fest är inte att tänka på i detta huset.  Men fy så trist  Hoppas att hon flyttar/blir vräkt snart.... Ingen ska behöva tassa på tå för att en annan vill det.
Jag tycker jag har hög tolerans för ljud i hyreshus. Annars ska man nog inte bo i ett sådant överhuvudtaget.... Men hur mycket som helst tål jag inte. Min pappa däremot var p g a ålder och sjukdom tvungen att sälja sitt hus för några år sedan och flytta till lägenhet för första gången i sitt vuxna liv. Han är överkänslig för störningar, så han köpte sig en "55+"-lägenhet, d v s ett sånt där seniorboende för äldre som vill ha större garantier för tysthet och ordning omkring sig. Men äldre kan minsann också störa, nu klagar han på att en gumma våningen ovanför sitter och dunkar vävstol på dagarna.
Snöflinga
17-12-2005, 22:08
Förslag : i morgan kl.8 börjar du spika opp tavelspikar eller helst borra i skruvar med borrmaskin Därtill kan du börja dammsuga med stereon på högsta volym (för du måste ju själv höra musiken över dammsugarbullret)  Du kan ju dessförinnan ta all reklam du fått och lämpa in hos grannen.... Glöm ej att slamra extra mycket om han har dörrbrevinkast... Usch vad elak jag är
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:14) Men fy så tråkigt Har det hänt tidigare att störningsjouren kallats? I så fall om det hänt tre ggr så ska hyresgästen få en varning och om det upprepas så har hyresvärden rätt att begära vräkning. Viktigt är att ni är flera som noterar tid och datum när det störs mer än normalt (inte smågrejs förståss) och varje gång anmäler detta också till hyresvärden. Nja, så länge man betalar hyran så ska det väldigt, väldigt mycket till för att man ska bli vräkt. I alla fall är det så om man har bostadsrätt och jag tror att samma sak gäller om man har hyresrätt. Det är ju bl.a. därför MKB i Malmö illegalt förde register om både befintliga hyresgäster och potentiella - om man väl fick in dem som hyresgäster så är det väldigt svårt att bli av med dem även om de är störiga - så länge de betalar hyran.
Jag är väldigt känslig för ljud och det var ganska jobbigt när jag bodde i lägenhet. Problemet är ju att de har alldeles för tunna vägger mellan lägenheterna. Varför satsar de inte på lite bättre ljudisolering?
I Lund vet jag att de har byggt några hyreshus som ska vara extremt tysta. Tänk om fler kunde göra det!
Snöflinga, he he...sådana tankar finns angående morgondagen.
CITAT (Snöflinga @ 17-12-2005, 22:08) Förslag : i morgan kl.8 börjar du spika opp tavelspikar eller helst borra i skruvar med borrmaskin :rolleyes:
Därtill kan du börja dammsuga med stereon på högsta volym (för du måste ju själv höra musiken över dammsugarbullret) :) Du kan ju dessförinnan ta all reklam du fått och lämpa in hos grannen.... Glöm ej att slamra extra mycket om han har dörrbrevinkast... :P
Usch vad elak jag är :wub: HA!!! hon bad grannen att avsluta sin prenumeration på dagstidningen, för hon stördes av dunsen när den landade!!!!! tänk om jag fiser i sömnen...vad händer då tro?  hon ringde störjouren halv fyra en lördagseftermidag för grannen borrade i väggen
*Felix matte*
17-12-2005, 22:24
CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 22:08) CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:14) Men fy så tråkigt  :angry: Har det hänt tidigare att störningsjouren kallats? I så fall om det hänt tre ggr så ska hyresgästen få en varning och om det upprepas så har hyresvärden rätt att begära vräkning. Viktigt är att ni är flera som noterar tid och datum när det störs mer än normalt (inte smågrejs förståss) och varje gång anmäler detta också till hyresvärden. Nja, så länge man betalar hyran så ska det väldigt, väldigt mycket till för att man ska bli vräkt. I alla fall är det så om man har bostadsrätt och jag tror att samma sak gäller om man har hyresrätt. Det är ju bl.a. därför MKB i Malmö illegalt förde register om både befintliga hyresgäster och potentiella - om man väl fick in dem som hyresgäster så är det väldigt svårt att bli av med dem även om de är störiga - så länge de betalar hyran. Inte alls omöjligt att vräka störande.. Normal hänsyn måste man visa sina grannar. Tre stycken anmälningar ... helst då att fler än en har noterat tid, datum och anmält så skickas varning ut och om det inte hjälper så kan hyresvärd gå till bostadsdomstol och begära vräkning. Det MKB gjorde var väl att varna för såna med invandrarbakgrund.
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:24) Inte alls omöjligt att vräka störande.. Normal hänsyn måste man visa sina grannar. Tre stycken anmälningar ... helst då att fler än en har noterat tid, datum och anmält så skickas varning ut och om det inte hjälper så kan hyresvärd gå till bostadsdomstol och begära vräkning.
Det MKB gjorde var väl att varna för såna med invandrarbakgrund. Det var i alla fall inte det beskedet jag fick när jag hade en väldigt störig granne på våningen ovanpå. De festade och förde oväsen flera gånger i veckan till sent på kvällen, hällde ut öl från balkongen så att det skvalpade ner på min balkong, de slängde glödande fimpar ner på min balkong, sprang omkring och ringde på andras dörrrar mitt i natten etc. etc. Men nu bodde jag i bostadsrätt så det kanske är skillnad i alla fall. Skötsamma pensionärer kan också vara jobbiga. Många hör illa och så skruvar de upp radion och TV:n så att grannarna kan höra varje ord ... För att inte prata om barnfamiljer ... Himla skönt att bo i hus på landet! MKB förde register över alla möjliga personer som de ansåg var störande. Allt för att förhindra att de kom in som hyresgäster hos dem. Jag tror inte att MKB är de enda men de blev upptäckta ....
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:24) Inte alls omöjligt att vräka störande.. Normal hänsyn måste man visa sina grannar. Tre stycken anmälningar ... helst då att fler än en har noterat tid, datum och anmält så skickas varning ut och om det inte hjälper så kan hyresvärd gå till bostadsdomstol och begära vräkning.
Det MKB gjorde var väl att varna för såna med invandrarbakgrund. här åker dom efter tre varningar, som störjouren och flera grannar noterat MEN det ska vara ljud som stör då...inte tystnaden
*Felix matte*
17-12-2005, 22:32
CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 22:10) Jag är väldigt känslig för ljud och det var ganska jobbigt när jag bodde i lägenhet. Problemet är ju att de har alldeles för tunna vägger mellan lägenheterna. Varför satsar de inte på lite bättre ljudisolering?
I Lund vet jag att de har byggt några hyreshus som ska vara extremt tysta. Tänk om fler kunde göra det! I sånt hus skulle jag inte vilja bo.....ha helt tyst kring sig  inget för mej! Jag spelar musik ofta och också på hög volym.. beroende på sinnesstämning. Dock aldrig så högt att grannarna störs i sitt tevetittande. Spelar också då o då på orgeln och sjunger  skulle någon få för sig att klaga så skulle jag bjuda in dem på konsert Vi är GODA VÄNNER hela bunten som bor här
Margaretha
17-12-2005, 22:45
Ja, det har sina poänger och problem att bo i flerfamiljshus. Visst måste man tåla att folk rörs, att katter går, att ett barn vaknar och gråter och att någon har fest emellanåt - här sätter en del också upp lappar - för folk måste ju få leva. En gång satte en riktigt tyst familj upp en lapp om att de skulle ha fest - och trots att vi verkligen ansträngde oss hörde vi inte ett knäpp. Vår förre granne under hade en dotter som spelade piano - i timmar varje dag - och när samma fel kom tillbaka för trettionde gången blir man lätt hysterisk. Dessutom var hon morgonpigg och spelade långt innan den tid när man får störa på helgerna. Jag tyckte så synd om min tonårsson, som ville sova ut på lördag och söndag efter kvällar med kompisarna och som bodde precis ovanpå pianot. Det lät som om hon satt på sängkanten och spelade. Jag övervägde att prata med dem, men så flyttade de och ersattes av en familj som har barn som springer i skor och drar någon leksak efter sig varje morgon halv sex och framåt. Det käns jättejobbigt ibland och vi väcks ofta av det, men det är svårt att säga något. Det kanske är en överaktiv unge. Men så som du har det castea KAN man inte ha det. Så klaga överallt!
CITAT (Margaretha @ 17-12-2005, 22:45) Ja, det har sina poänger och problem att bo i flerfamiljshus. Visst måste man tåla att folk rörs, att katter går, att ett barn vaknar och gråter och att någon har fest emellanåt - här sätter en del också upp lappar - för folk måste ju få leva. En gång satte en riktigt tyst familj upp en lapp om att de skulle ha fest - och trots att vi verkligen ansträngde oss hörde vi inte ett knäpp. Vår förre granne under hade en dotter som spelade piano - i timmar varje dag - och när samma fel kom tillbaka för trettionde gången blir man lätt hysterisk. Dessutom var hon morgonpigg och spelade långt innan den tid när man får störa på helgerna. Jag tyckte så synd om min tonårsson, som ville sova ut på lördag och söndag efter kvällar med kompisarna och som bodde precis ovanpå pianot. Det lät som om hon satt på sängkanten och spelade. Jag övervägde att prata med dem, men så flyttade de och ersattes av en familj som har barn som springer i skor och drar någon leksak efter sig varje morgon halv sex och framåt. Det käns jättejobbigt ibland och vi väcks ofta av det, men det är svårt att säga något. Det kanske är en överaktiv unge. Men så som du har det castea KAN man inte ha det. Så klaga överallt!  instämmer... klaga på
Johan K
19-12-2005, 21:53
Hur gick det sömnen, hamnade efterfesten hos grannen.
Jag har flyttat till en studentlägenhet, efter att ha bott hela min uppväxt i villa. Trodde det skulle vara livat värre (hela området bebos av studenter) -men jag har knappt hört ett knyst. Nån gång har jag hört lite svag musik genom väggen, och nån gång en borr. Så det kanske inte är så dum idé, flytta dit där det bor mycket studenter  (eller kanske husen har tjocka väggar  )
Johan K
19-12-2005, 23:49
CITAT (humla @ 19-12-2005, 22:52) Jag har flyttat till en studentlägenhet, efter att ha bott hela min uppväxt i villa. Trodde det skulle vara livat värre (hela området bebos av studenter) -men jag har knappt hört ett knyst. Nån gång har jag hört lite svag musik genom väggen, och nån gång en borr. Så det kanske inte är så dum idé, flytta dit där det bor mycket studenter  (eller kanske husen har tjocka väggar  ) Ovanlig iakttagelse Undrar vad dom pluggar till?? Polishögskolan ligger väl där uppe. Antagligen har väl bara CSN strulat med utbetalningarna (Inga pengar ingen fylla).
Min erfarenhet av studentboende är att det är tämligen tyst  Folk flest vill inte sitta i sina små dyra ettor och festa, de vill gå ut istället Inte ens musik störs man av här på studentboendet. Men jag kanske har schyssta grannar. Önskar att alla som tror det är en mänsklig rättighet att supa, skråla, leva rövare och se på film högt hade råd att flytta ut i skogen till en stuga. Ja, inte alla till samma stuga, men ni förstår vad jag menar.
 Igår morse, "dagen efter", när jag gick upp och tittade ut från min balkong så var hela trädet utanför fullt med stolar, madrasser, mindre möbler och andra grejer de kastat dit från balkongen ovanför mig lördags natt. Senare på dagen gick några skamfyllda och plockade ner allt... men då hade jag redan fotograferat trädet med innehåll och mailat det tillsammans med en störningsanmälan till hyresvärden! 7 timmars konstant fotbollsläktarbeteende ovanför mig blev det, och... som sagt... en annorlunda julgran. Väntar med spänning på hyresvärdens agerande.
forget-me-not
20-12-2005, 00:58
CITAT (Castea @ 20-12-2005, 00:54) men då hade jag redan fotograferat trädet med innehåll Kan vi inte få se?
Det var väl bra att dom så att säga lämnade lite "hard evidence" i träden så att du har nåt att visa upp för värden. Om du har bilder på att det hänger utkastade möbler ute i träden så slipper du kanske en situation där ord står mot ord och att du blir utpekad som nån "gnällkärring".
Hoppas det löser sig !
Lycka till !
Håller med föregående ... kan vi inte få se "dekorationerna" ? (ursäkta om vi skrattar åt dina problem ... men det låter onekligen sevärt)
CITAT (forget-me-not @ 20-12-2005, 00:58)  :lol: CITAT (Castea @ 20-12-2005, 00:54) men då hade jag redan fotograferat trädet med innehåll Kan vi inte få se? Ål-rajt!
Fanns mer i toppen, men syns inte på fotot.
Ser ut att ha varit rejäl fest ja, bra att du anmäler så det inte blir 7 resor värre på exv nyår.
Bildbevis är nog väldigt bra.
forget-me-not
20-12-2005, 01:14
Den gröna balkongstolen till vänster trodde jag var min först, för jag har sådana så jag var tvungen att öppna balkongdörren och kolla så de stod kvar. Det gjorde de.
Jo, nyår får gärna höras i huset men inte som en 7 timmars fotbollsfest igen, tack.
forget-me-not
20-12-2005, 01:23
CITAT (Castea @ 20-12-2005, 01:20) men inte som en 7 timmars fotbollsfest igen, tack. Det finns inga värre fester.  Grabbar som sjunger allsång en hel kväll.  Fruktansvärt!
Och vad är det i mitten av trädet för runt? "The Little Drummer Boy" was here?
forget-me-not
20-12-2005, 01:27
Kanske en sån där sittpuff eller vad de heter?
Fick de ner allt själva? En del hänger ju väldigt högt upp i trädet?
CITAT (forget-me-not @ 20-12-2005, 01:27) Fick de ner allt själva? En del hänger ju väldigt högt upp i trädet? Japp. Trädruskande & kvastskaft... och snabbt som attan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|