Full version: Köpa palmfrön...
niklaswik
Jag blev så otroligt palmsugen nu på kvällssidan men så är det ju så många olika sidor där man kan beställa..
Lite krångligt att kolla villkoren för alla också, nån hade minimiorder på $40 och så mycket hade jag inte tänkt köpa för, sen är det dyra fraktkostnader på andra ställen...

I sverige är det väl bara Impecta som säljer några olika palmfrön, men det finns inte alls så många sorter som jag vill ha.

Har någon haft bra/dåliga erfarenheter av nåt speciellt ställe när det gäller palmfrön? (Eller andra växter för den delen bara det finns en del olika palmfrön att köpa på samma ställe.)

Andreas i Uppsala kanske? Fast han/du verkar ju aldrig hålla till på Odla längre..
pisanggoreng
Denna har jag god erfarenhet av.
niklaswik
Åh, tack för tipset! Kommer ihåg att jag har kollat på den förr men ikväll hade jag glömt den... smile.gif

Aldrig köpt nåt därifrån dock, men berätta mer, hur lång tid tog det att få grejerna? Vad kostade frakten? Bra kvalité på fröna?

Tell me, tell me! smile.gif laugh.gif
pisanggoreng
Trots att det inte var länge sen har jag glömt hur mycket frakten kostade... blink.gif

Men jag kommer ihåg att fröna kom snabbt, kanske efter en veckas tid. smile.gif

Inget har hunnit gro än, men det var som sagt inte länge sen jag beställde,
och det är bara några få frön jag har petat ner i jord.
pisanggoreng
Nu hittade jag ett gammalt kvitto: 3,50 pund kostade frakten för ett gäng fröpåsar.
niklaswik
Okej, det är väl ungefär vad man kan räkna med i fraktkostnad från England kanske.

Jag kom att tänka på hur perfekt palmväder det har varit i vinter, det här är vad jag kan minnas första dagen än så länge med temperatur ner mot -10 grader. Just nu är det strax under -8 här...
Kan tänka mig att det är lite varmare där nere i zon 1.. *smått avundsjuk*
Alexander-VG-zon3
om du vill få en djungel så kommer det inte att fuka med att du plantera frö för dom växer så lågsat så det är bättre att köpa vunxa plamer .men om du nu ska plantera plamer ska det varar varmt å fukrigt har du alldrig gjort det iannn börja med en enkel sort som dadel som går attt lköpa nu till jul men det måste vara färska frukert en sida jag ska köpa i från till våren är kolla sidan http://www.rarepalmseeds.com/sampler.shtml där kan du köpa med olika frön i samma .sen perfekt palmväder är det väl inte . en del palmer äslkar fukt å värme året runt ohe det finns ,ånga palmer som gillar svalt på vinntern med . men det finns väl direkt ingen plam som gillar låga temperaturen men månag klar eller överlåver låga minnus grrader även tropiska sorter.typ england eller sverige är väl inte perfket på vintern typ palmer kan ta skada redan vid -8c fast det finns sorter som överlever vid -25c typ ingen palm trivs när det bler mius .
oj vad mycker kl är måstte sova kom hem från jobbet vid 01.30 om ni undar varför jag skriver här så sent smile.gif smile.gif
Carex
Vad jag har förstått så kan de klara ganska låga temperaturer, men det är väl vår fukt och vind som de inte gillar. Förra året fick jag fram enn liten dadelpalm från en torkad frukts kärna, stoppade bara ner den i en annan kruka på fönsterbrädan, och vips några veckor senare var det något underligt som liknade ett grässtrå på väg upp.
Alexander-VG-zon3
jo det är en skilland på att trivas och överleva palmerna överlever låga minus grader men trivs kankse i 10-5c på vintern sen är det ju det med fukt med som du sa minus och fukt är inte bra typ fast det är -3c så måste jag ändå skydda min palm för fukt .och vind är inte heller bra en stark vind på vintern är sämre än -8c .jo man kan få känor å gro från torkade men det är ju alltid lättare med fräkst som med allt annat man planterar smile.gif smile.gif har en himla massa kärnsåddar av dadel palmer 13gammla med två hjärdeblad sen en ny omgång nu som jag väntar på att komma upp smile.gif smile.gif sen även det det kankse står att en palm klara -15c men den klarar kankse bara det i en vecka efter dennveckan å det är samma temeratur så dör den
wink.gif unsure.gif smile.gif
niklaswik
Grejen är den att jag bara ska köpa härdiga eller "någorlunda härdiga" sorter och ja, jag vet att det går sakta från frö, det är en långsiktig palm-plan jag har.

Har tre Chamaerops humilis som snart är ett år gamla varav dom två störta har två blad och den minsta ännu bara har ett... Så att det tar tid är med i beräkningen. smile.gif
andreas i uppsala
Jungleseeds är en bra sida. Jag kommer ihåg att jag bland annat köpt nanorrhops-frön därifrån smile.gif

Att få vissa palmfrön att gro kan vara lite lurigt då det väldigt lätt ruttnar
Alexander-VG-zon3
det är humilis jag har ute nu
men härdiga sorter som överlever llåga minus grader är
brahea armata -9c till -15c
butia capitata -9c till -13c
chamaeops humilis -12c till -15c
jubea chiliensis -15c till -20c
nanorrhops ritchiana -20c
phoenix canariensis och dactylifera dom klarar -5c till -9c
phoenix theophrastii -8c till -12c
sabal minor -15c till -22c
sabal palmetto -8c till -12c
serenoa repens -10c till -12c
trachycarpus fortunei och T.wagnerianus -6c till -18c jag har tröttnat på denna palm för att den är så vanlig
trithrinax campestris -11c till -15c
här är alla som är mest härdiga
sen att där stor olika är att göra med ålder,kruke eller i marken,storlek antal dagar men om du skyddar dom kan du ha några av arterna
Alexander-VG-zon3
sen så tycker jag egna odlade palmer är roligare att ha och även så anpassar dom sig som små till den luften å värmen du har i huset smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 18-12-2005, 19:13)
Att få vissa palmfrön att gro kan vara lite lurigt då det väldigt lätt ruttnar

jag har läst att man kan spruta med fungicider dller vad det heter .
fast sen till våren ska jag köpa ett packet med härdiga sorter från sida rarepalmseeds och även beställa ovanliga sorter så se hur mycket som kommer upp wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
lissa
Jag har dragit upp direkt från dadelkärnorna. Eftersom dom vill ha höga krukor satte jag dom i en avklippt 2liters colaflaska. 2 stod över elementet med den avklippta delen som lock. Praktiskat att bara skruva av kapsylen för att lufta bort mögelmöjligheterna. En annan stod på bakdelen av teven med en tunn plastbit över. Helt plötsligt såg jag att "strået" hade växt rakt genom plasten.Alla trivs men än har inget blad öppnat sig, men den jag gjorde samma sak med förra året har nu fått sitt femte blad...
Dom tar lång tid, men det är roligt att se när det börjar gro. Har däremot aldrig provat med frön...men rarepalmseeds har bra rykte...
Alexander-VG-zon3
jo jag tycker med det är roligt med dadlar för dom r så lätta. har med ett gäng från förra året med dadlar sen en omgång nu som jag sa inann fast jag flyttade mina till höga krukor sen för så är det med dom flesta plamer att dommska ha höga krukor för att rötterna i det vilda söker sig långt ner mott vatten så därför är det bra att efterlikna det i krukan smile.gif smile.gif lägntar till våren ska både köpa fröer å en storpalm till å ha ute i marken smile.gif smile.gif
andreas i uppsala
Det kan vara svårt att få palmfrön att gro såvida man inte vet hur man ska göra. Använder man "plastpåsemetoden" så är det nästan omöjligt att misslyckas, men man ska tänka på att jorden absolut inte får vara fuktig eller. Jorden ska nästan vara torr och ska helst inte komma i kontakt med luft/syre. Därför tar man en påse o håller ner lite jord och fröna o sen förseglar man plastpåsen o lägger den på en plats med rumstemp (beroende på sort dock).

Jag har dragit upp hundratals palmfrön på detta sätt. Allt från trachycarpus till nannorrhops och dadlar.

Om det är sommar-vår ute så kan man alltid slänga ut palmfrönen på en torr plats i rabatten. Det funkar utmärkt! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har haft olika dadel sorter sen en annan och jag har haft det fuktgtigt å väldigt varmt men sen vet jag inte hur det är med anra sorter men på rarepalmseeds så får man med anvsining på ur man får upp dom .men den metoden soim andreas sa ska jag någ testa smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
sen fins där väl en metod där man har sand och mossa eller bara sand typ mycket fukt å hög värme i en plast påse smile.gif smile.gif man får prova sig fram
niklaswik
Ska bara meddela att igår kom mina fröer och nu i eftermiddags sådde jag några och la några i vatten. smile.gif Nu är det bara att vänta och hålla lite koll på temperatur och jordfuktighet... Längtar tills dom tittar upp! smile.gif

Kanon med £3.00 i frakt, på brevet satt nämligen frimärken för £6.18. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon