|
Den verkar gå nu överallt... 3 stycken på jobbet har fått. Jag har mått små illa nu i 5 dagar... det kommer och går. Samt ont i huvudet, vet inte om jag inbillar mej eller om det börjar så någon som fått eländet? Är det nån som vet hur man undviker det?
Hoppas slippa.
Jag brukar undvika lösgodis, vem vet vad som hamnar i de där plastlådorna när folk står och plockar, väljer, velar och ibland t o m lägger tillbaka godis.
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02) Är det nån som vet hur man undviker det? Visst, ta semester ett par månader och beställ hem all mat till dörren
Snöflinga
17-12-2005, 22:11
Det sägs att det är viktigt med hand hygienen, alltså tvätta händerna ofta  Sedan läste jag att ganska många människor är immuna mot kräksjukan  Hoppas du är en av dem
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 22:09) CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02)
Är det nån som vet hur man undviker det?
Visst, ta semester ett par månader och beställ hem all mat till dörren  hmmm... men de som gjort maten då... eller den som lämnar den
CITAT (Snöflinga @ 17-12-2005, 22:11) Det sägs att det är viktigt med hand hygienen, alltså tvätta händerna ofta  Sedan läste jag att ganska många människor är immuna mot kräksjukan  Hoppas du är en av dem  Jag har tvättat händerna när jag jobbat så jag är aldeles fnasig... skulle ju vara skönt att vara imun... fick det förra året i alla fall, Kanske jag slippe i år då
*Felix matte*
17-12-2005, 22:15
CITAT (Castea @ 17-12-2005, 22:07) Hoppas slippa.
Jag brukar undvika lösgodis, vem vet vad som hamnar i de där plastlådorna när folk står och plockar, väljer, velar och ibland t o m lägger tillbaka godis. Sedan jag för några år sedan såg en person (psykiskt sjuk) gå och ha fingret i näsan. peta snor och torka i jackan och direkt efter plocka och välja godis i olika fack ... så har jag inte en endaste gång köpt lösgodis.
Min man tillhör nog de som är immuna. Jag brukar vara den av oss som råkar ut för både det ena och det andra medan han sällan har ont någonstans eller ens är förkyld. Under de åren vi har känt varandra har han aldrig någonsin kräkts. Jag har drabbats av maginfluensa ett par gånger där jag har drabbats från båda hållen om man säger så och han borde rimligtvis ha blivit smittad - men icke!
Jag vet inte om "vanlig" maginfluensa och vinterkräksjuka är samma sak. Finns det någon som vet? Det jag har hört om vinterkräksjuka är att den ska vara mycket värre och ännu mer akut än maginfluensa. En kille på jobbet hade vinterkräksjukan ifjor och han sa att när det var som värst så hade han i princip vrålat efter ambulans för han kände det som om han i princip inte skulle överleva.
*Felix matte*
17-12-2005, 22:36
CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 22:20) Jag vet inte om "vanlig" maginfluensa och vinterkräksjuka är samma sak. Finns det någon som vet? Det jag har hört om vinterkräksjuka är att den ska vara mycket värre och ännu mer akut än maginfluensa. En kille på jobbet hade vinterkräksjukan ifjor och han sa att när det var som värst så hade han i princip vrålat efter ambulans för han kände det som om han i princip inte skulle överleva. De jag vet om har haft kräksjukan säger att det är nästintill "nära döden upplevelse" Därför är jag livrädd att få smittan eftersom vanlig magsjuka är nästan dödlig för mig.
Johan K
17-12-2005, 22:37
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:14) skulle ju vara skönt att vara imun... fick det förra året i alla fall, Kanske jag slippe i år då :unsure: Hoppas inte för mycket. Här nere på östkusten tycker jag att kräksjukan har gått till och från hela hösten, från att som du säger må lite små illa, till att det bryter fullt ut med allt vad det innerbär. Men när det väl har gått så långt brukar det snabbt gå över.
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:36) CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 22:20) Jag vet inte om "vanlig" maginfluensa och vinterkräksjuka är samma sak. Finns det någon som vet? Det jag har hört om vinterkräksjuka är att den ska vara mycket värre och ännu mer akut än maginfluensa. En kille på jobbet hade vinterkräksjukan ifjor och han sa att när det var som värst så hade han i princip vrålat efter ambulans för han kände det som om han i princip inte skulle överleva.
De jag vet om har haft kräksjukan säger att det är nästintill "nära döden upplevelse" Därför är jag livrädd att få smittan eftersom vanlig magsjuka är nästan dödlig för mig. Usch, ja, kul är det inte! Då har vi hört samma du och jag. Jag tycker det verkar som om många blandar ihop vinterkräksjuka med vanlig maginfluensa. Det har blivit ett "modeord". Det är ungefär som att folk som har varit hemma för förkylning en eller två dagar säger att de har haft influensan.  Har man influensan är man inte frisk på två dagar. Jag har haft influensan en gång och det var bra mycket värre än en vanlig förkylning. Jag minns att jag tänkte att "det här hade inte en gammal människa överlevt".
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:36) De jag vet om har haft kräksjukan säger att det är nästintill "nära döden upplevelse" Därför är jag livrädd att få smittan eftersom vanlig magsjuka är nästan dödlig för mig. Finns det inget vaccin mot vinterkräksjukan?  Vore juh mycket olustigt om du fick det, fast däruppe fryser nog alla bacilluskerna ihjäl får vi hoppas
kristerh
17-12-2005, 22:44
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02) Jag har mått små illa nu i 5 dagar... det kommer och går. Du har nog inte vinterkräksjukan om du mått illa av och till i 5 dagar Den kommer väldigt plötsligt, ibland hinner man inte ens till toa, så på 5 dagar hade den både brutit ut och gått över krister
CITAT (kristerh @ 17-12-2005, 22:44) CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02) Jag har mått små illa nu i 5 dagar... det kommer och går. Du har nog inte vinterkräksjukan om du mått illa av och till i 5 dagar Den kommer väldigt plötsligt, ibland hinner man inte ens till toa, så på 5 dagar hade den både brutit ut och gått över krister kan det vara att jag "bara" är trött då att jag mått illa ett tag
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02) Jag har mått små illa nu i 5 dagar... det kommer och går. Det är definitivt inte vinterkräksjuka - det är mycket mer akut än så. Men jag har också haft sådär konstigt illamående några dagar - jag inbillade mig nästan att jag var gravid men det är jag inte hursomhelst. Hissen gick liksom upp och ner hela tiden men inget hände. Men sen bara försvann det så jag hoppas att det gör det på dig också. Det cirkulerar så mycket baciller och virus nu så vi har nog bara fått en släng av det.
*Felix matte*
17-12-2005, 22:47
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 22:43) CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:36) De jag vet om har haft kräksjukan säger att det är nästintill "nära döden upplevelse" Därför är jag livrädd att få smittan eftersom vanlig magsjuka är nästan dödlig för mig.
Finns det inget vaccin mot vinterkräksjukan?  Vore juh mycket olustigt om du fick det, fast däruppe fryser nog alla bacilluskerna ihjäl får vi hoppas  Finns nog inget vaccin och inte har jag heller kunnat ta influensavaccinet pga flera månaders förkylning. Fryser ihjäl vet jag väl inte, just nu har vi -3.2 Men.. med pussel och Jenga så trivs jag utomordentligt bra och saknar inte "uteliv"
Johan K
17-12-2005, 22:57
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:46) kan det vara att jag "bara" är trött då att jag mått illa ett tag :unsure: Det är väl en light kräksjuka du har åkt på då , men det är nästa den som är värst , inte veta om det bryter ut eller inte (Man vill bara sätta in fingrana i munnen och göra procesen kort). Men sen håller jag med om att få den riktiga är ingen höjdar, man blir helt däckad.
CITAT (Johan K @ 17-12-2005, 22:57) CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:46) kan det vara att jag "bara" är trött då att jag mått illa ett tag  Det är väl en light kräksjuka du har åkt på då , men det är nästa den som är värst , inte veta om det bryter ut eller inte (Man vill bara sätta in fingrana i munnen och göra procesen kort). Men sen håller jag med om att få den riktiga är ingen höjdar, man blir helt däckad. Har funderat på om jag kanske fått nån light variant... undra om jag smittat alla jag träffat då.  hoppas inte!
Kräksjukor brukar väl va´mest smittsamma dan innan dom bryter ut?
Jag hade vinterkräksjukan i februari -03. Dottern (då 21 månader gammal)fick det också och det var dessutom första gången hon hade maginfluensa överhuvudtaget. Hon blev så dålig så jag fick ta henne till sjukhuset. Det var verkligen något av det hemskaste sjukan jag haft! Förutom ständiga kaskadkräkningar och diarrér så gjorde det så ont i ryggslutet så jag trodde jag skulle gå av på mitten. Till råga på allt var maken borta på kurs i 3 dagar så jag fick släpa mig iväg i mitt skick jag till sjukhuset med en halvt medvetslös dotter i famnen. När vi kom in till doktorn piggnade hon naturligtvis till och doktorn tyckte att mamma såg ut att vara i större behov av vård  Men gått ner 1 kg över en natt hade hon gjort och det är ju inte så bra för en så liten plutta
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:46) CITAT (kristerh @ 17-12-2005, 22:44) CITAT (yenny @ 17-12-2005, 22:02) Jag har mått små illa nu i 5 dagar... det kommer och går. Du har nog inte vinterkräksjukan om du mått illa av och till i 5 dagar Den kommer väldigt plötsligt, ibland hinner man inte ens till toa, så på 5 dagar hade den både brutit ut och gått över krister kan det vara att jag "bara" är trött då att jag mått illa ett tag  Inte möjligtvis ett litet frö i magen?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-12-2005, 23:03) Inte möjligtvis ett litet frö i magen?  Hmmm... börjar ju fundera... det är ett par dagar kvar tills mensen ska dyka upp...
CITAT (yenny @ 17-12-2005, 23:09) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-12-2005, 23:03) Inte möjligtvis ett litet frö i magen? :D
Hmmm... börjar ju fundera... det är ett par dagar kvar tills mensen ska dyka upp...  Yenny! Se mitt tidigare inlägg här i tråden angående detta! Jag trodde också att jag var gravid efter att ha mått precis som du!
Jag får mycket sällan kräksjuka, däremot så får jag psykisk magsjuka desto lättare, som nu t.ex.
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:14) Jag får mycket sällan kräksjuka, däremot så får jag psykisk magsjuka desto lättare, som nu t.ex.  Vad menar du med psykisk magsjuka Reserv? Menar du att du mår dåligt så att du får magkatarr, eller? Det är ju vanligt med magont om man mår dåligt, är stressad, oroar sig etc. Är det så du menar?
Anki på Öland
17-12-2005, 23:18
Har aldrig varit magsjuk i hela mitt liv, så jag hoppas jag slipper nu också. Pepper, peppar............. Anki
CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 23:10) CITAT (yenny @ 17-12-2005, 23:09) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-12-2005, 23:03) Inte möjligtvis ett litet frö i magen?  Hmmm... börjar ju fundera... det är ett par dagar kvar tills mensen ska dyka upp...  Yenny! Se mitt tidigare inlägg här i tråden angående detta! Jag trodde också att jag var gravid efter att ha mått precis som du! tja... antingen går det väl över... eller så börjar jag snart kräkas... eller så får vi börja planera för en till i hushållet... Antagligen är jag på väg att bli magsjuk... eller har nån lättare variant... det går väl över antar jag!
zaaritha
17-12-2005, 23:21
Går ju här hemma; så jag har ej råkat illa ut---än!!
Snöflinga
17-12-2005, 23:27
Hej Johan K och välkommen till oss
CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 23:15) CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:14) Jag får mycket sällan kräksjuka, däremot så får jag psykisk magsjuka desto lättare, som nu t.ex.  Vad menar du med psykisk magsjuka Reserv? Menar du att du mår dåligt så att du får magkatarr, eller? Det är ju vanligt med magont om man mår dåligt, är stressad, oroar sig etc. Är det så du menar? Näe, jag har haft så så länge jag kan minnas. Det räcker med att nån säger sig må illa eller har kräksjuka så mår jag plötsligt jätteilla, sen väntar jag och väntar på kräksjukan, som aldrig kommer. Men illa det mår jag juh ändå.
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:28) CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 23:15) CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:14) Jag får mycket sällan kräksjuka, däremot så får jag psykisk magsjuka desto lättare, som nu t.ex.  Vad menar du med psykisk magsjuka Reserv? Menar du att du mår dåligt så att du får magkatarr, eller? Det är ju vanligt med magont om man mår dåligt, är stressad, oroar sig etc. Är det så du menar? Näe, jag har haft så så länge jag kan minnas. Det räcker med att nån säger sig må illa eller har kräksjuka så mår jag plötsligt jätteilla, sen väntar jag och väntar på kräksjukan, som aldrig kommer. Men illa det mår jag juh ändå.  Aj då! Då får jag varmt rekommendera dig att hålla dig borta från den här tråden! Det var som imorse när jag åt frukost och så läste jag i tidningen den trevliga upplysningen att varje människa sväljer en och en halv liter saliv varje dag .....Precis vad jag ville veta!
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:28) CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 23:15) CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:14) Jag får mycket sällan kräksjuka, däremot så får jag psykisk magsjuka desto lättare, som nu t.ex.  Vad menar du med psykisk magsjuka Reserv? Menar du att du mår dåligt så att du får magkatarr, eller? Det är ju vanligt med magont om man mår dåligt, är stressad, oroar sig etc. Är det så du menar? Näe, jag har haft så så länge jag kan minnas. Det räcker med att nån säger sig må illa eller har kräksjuka så mår jag plötsligt jätteilla, sen väntar jag och väntar på kräksjukan, som aldrig kommer. Men illa det mår jag juh ändå.  Jaså är du kräsmagad!  Det är inte jag som tur är. Det verkar vara jobbigt. Jag är kanske härdad efter alla säsonger på sjukhuset då kräksjukan har vandrat runt runt och man måste ha intagningsstopp. Då kan man vada omkring upp till knäna utan att bli smittad konstigt nog.
Nu fasar jag verkligen för att lilljänta ska åka dit på kräksjukan  Det är juh jag som ska torka upp skiten då
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:37) Nu fasar jag verkligen för att lilljänta ska åka dit på kräksjukan  Det är juh jag som ska torka upp skiten då  Usch då, det blir inte lätt om du är kräsmagad! Hur gammal är hon? De lär sig ju ändå rätt fort att klara av det där. Min plutta hade en kortvarig magis i somras och hon var jätteduktig på att hålla sig över hinken och hon är ju bara 4 år. Det kommer nog att ordna sig!
Johan K
17-12-2005, 23:56
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-12-2005, 23:47) . Min plutta hade en kortvarig magis i somras och hon var jätteduktig på att hålla sig över hinken och hon är ju bara 4 år. Det kommer nog att ordna sig! :) Jag håller med, oftast klarar små barn det väldigt bra. Har två små flickor på 2,5 och 4 år. Dom kräktes i spannet och var inte alls lessna. Var jätteduktiga, riktigt stolt över dom.
Björken
18-12-2005, 00:10
Inget vaccin mot vinterkräksjukan eller magsjuka över huvud taget men ett osvikligt råd för att undvika att drabbas. 10 vitpepparkorn med en liten skvätt vatten på fastande mage, så har jag undvikit magsjuka i många år trots att jag jobbar bland barn hela dagarna och många åkt på både det ena och andra.
zaaritha
18-12-2005, 00:23
Bra tips!!
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 22:36) CITAT (Rossi @ 17-12-2005, 22:20) Jag vet inte om "vanlig" maginfluensa och vinterkräksjuka är samma sak. Finns det någon som vet? Det jag har hört om vinterkräksjuka är att den ska vara mycket värre och ännu mer akut än maginfluensa. En kille på jobbet hade vinterkräksjukan ifjor och han sa att när det var som värst så hade han i princip vrålat efter ambulans för han kände det som om han i princip inte skulle överleva.
De jag vet om har haft kräksjukan säger att det är nästintill "nära döden upplevelse" Därför är jag livrädd att få smittan eftersom vanlig magsjuka är nästan dödlig för mig. Jag hade det för första och enda gången när jag var gravid för fem år sedan. Då kom det på en halvtimme. Jag var på jobbet och skulle jobba natten där. När jag gick och lade mig så kom det bara!  Tog i så kraftigt med hela kroppen så jag blev rödprickig i hela ansiktet av små blodkärl som brast!  Fruktansvärt.... så jag tyckte nog också det var en nära döden upplevelse...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|