|
Alexandra
17-12-2005, 22:25
För oss blir det ingen jul om inte samtliga i familjen får:
1. en Alladinask och 2. en bok
Vilka julklappstraditioner har ni?
CITAT (Alexandra @ 17-12-2005, 22:25) För oss blir det ingen jul om inte samtliga i familjen får:
1. en Alladinask och 2. en bok
Vilka julklappstraditioner har ni? Ingenting mer än det?  Herre gud! Här önskas det herrparfymer för mellan 4-600:-, kastrullset, Disneyfilmer, knivset, Fia med hutt, bilbana, massa böcker, cd-skivor, klänningar, kostymer, pengar. Jag skulle va´själaglad om dom önskat sig nån bok och en chokladkartong istället
zaaritha
17-12-2005, 22:29
Böcker, o dyl.
Latmask
17-12-2005, 22:34
Min mamma får en CD-skiva med Christie. En skiva hon pratat om i flera år som hon hade på vinyl när hon var ung. Vi har inte lyckats hitta den förrän nu. Svärfar får en talbok och svärmor får ett pussel och en pusselmatta. Det var vad de önskade sig. Som komplement får de biljetter till Kalle & Bengan - dragspelsshow. Sambon får en fuktighetsmätare och en manick som visar var det finns elsladdar i väggen när han ska borra, det tyckte jag gynnade hela familjen. Sen får han en liten sudokubok och ett pokerspel till datorn (önskemål). Sonen som är 1,5 får böcker, skivor (Mora Träsk), lite leksaker, en hemsydd snuttefilt med kattmönster och en hemmavirkad trasdocka. Traditioner var det ja... det jag försöker göra är att varje present ska ha en tanke bakom. Att det visar att man verkligen tänkt ut något som den andra ska uppskatta. Som helst inte kostar massor, men som kanske kräver lite mer energi av den som ger. Tyvärr har sambon med familj inte samma tradition utan det är mer pengarace, men jag kör hårt med hemlagade blomsterarrangemang och hemsydda saker och annat som kräver lite mer än att bara betala och packa in. I de fall personer önskar sig dyra saker så blir det dock (som i år) inte mycket ork kvar till att göra de presenter som jag tycker om att ge. Min sambo har inte så stor fantasi, utan vill helst att alla ska önska exakt det de vill ha. Och den traditionen följer de ganska hårt hela familjen. Så våra traditioner krockar en hel del, jag tycker att det bara blir ett utbyte av pengar om man ska önska saker som de andra köper rakt av.
Alexandra
17-12-2005, 22:38
Jovars, de finns många önskemål i familjen....  jag menade bara att de här sakerna är obligaroriska julklappar hos oss - ungarna skulle få spatt om de inte kunde mumsa ur sin pralinask på juldagen och läsa en god bok. Det har blivit vår egen tradition, det här med pralinaskarna började när ungarna var små och vi hade inte råd med så många presenter - det blev liksom lite mer volym under julgranen när askarna låg där....annars äter vi inte så mycket choklad och snask resten av året....bara en liten kaka då och då......
solkatten
17-12-2005, 22:51
Jag ska ge mina två syskonbarn varsin liten skottkärra och spade och kratta med långa skaft. De är två och tre år gamla så jag tänkte det ska börjas i tid om de ska försörja familjen på grönsaker inom snart framtid.
netaave
17-12-2005, 23:00
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 22:29) Ingenting mer än det?  Herre gud! Här önskas det herrparfymer för mellan 4-600:-, kastrullset, Disneyfilmer, knivset, Fia med hutt, bilbana, massa böcker, cd-skivor, klänningar, kostymer, pengar. Jag skulle va´själaglad om dom önskat sig nån bok och en chokladkartong istället  Fia med hutt är kul! Det har vi som tradition att spela med bästa kompisarna kvällen före nyår. Dom kommer alltid till oss då från O-hamn så vi har det som "träningsläger" inför nyårsfirandet. Men vi dricker bara vin.
Snöflinga
17-12-2005, 23:06
Vet inte.... eller jag vet att det blir alldeles för mycket ...... Fast goda föresatser varje år så syns knappt granen för alla klappar (lätt överdrift)  Å andra sidan är vi 14 pers. merparten barn,,, men ändå.. Tonåringar är inte billiga... tacka vetja när de var bäbbar och uppskattade det prasslande omslagspappret mer än presenten Fast min frissa hade en bra ide, som jag skall försöka införa nästa år: En månad innan jul samlas alla vuxna, skriver sina namn på en liten lapp, lägger i en skål.... Sedan tar var och en en lapp och den vars namn det står, köper man en julklapp till som högst får kosta 300:- brava
Jag kan inte avslöja vad jag har köpt till min man i julklapp eftersom han också är en Odlait!
Men till föräldrar och syskon blir det en del talböcker som de uppskattar väldeliga + vanliga böcker, biljetter till en Nyårsrevy och så lite annat smått och gott som pussel, godis etc.
Vi lägger en hel del pengar på julklappar. Min man och jag ger varandra för ungefär 2000 kronor var och sen får släktingarna för ca. 500-600 kronor per styck av oss.
Margaretha
17-12-2005, 23:08
Det varierar efter behoven. Min gamla svärmor kommer att bli jätteglad för en dammsugare som är lätt, så att vi kan slänga hennes gamla som hon knappt orkar bära och för en väckarklocka med stora siffror.
En av sönerna får en samlingsbox med alla årgångar av Vänner! Den andra skor till sin snowboard.
Min man önskar böcker i parti och minut, så det får han många av!
Jag försöker alltid hitta någon liten riktigt personlig grej till var och en också, något som de inte önskat, något som de inte väntat sig. De paketen är roligast! Både att ge och få!
SOLVEIG
17-12-2005, 23:10
 Vad i allsin dag är Fia med hutt? Jag har spelat mycket Fia ! Kan jag ha spelat denna variant utan att veta om det månne?
CITAT (SOLVEIG @ 17-12-2005, 23:10)  Vad i allsin dag är Fia med hutt? Jag har spelat mycket Fia ! Kan jag ha spelat denna variant utan att veta om det månne?  Näe, har du spelat det så vet du om det. Man har små nubbeglas istället för konerna, och så får man dricka nubben man puttar
*Felix matte*
17-12-2005, 23:12
Årets tema är Badlakan.. stora härligt mjuka, sköna (barnen m resp) Barnbarnen får mest nyttigt de också men även några leksaker.
netaave
17-12-2005, 23:15
CITAT (Reserv @ 17-12-2005, 23:12) CITAT (SOLVEIG @ 17-12-2005, 23:10)  Vad i allsin dag är Fia med hutt? Jag har spelat mycket Fia ! Kan jag ha spelat denna variant utan att veta om det månne? :blink: Näe, har du spelat det så vet du om det. Man har små nubbeglas istället för konerna, och så får man dricka nubben man puttar Det är därför vi håller oss till vin.
CITAT (netaave @ 17-12-2005, 23:15) Det är därför vi håller oss till vin.  Du kan juh fylla nubbeglasen med vin istället, till dom minderåriga brukar vi hälla upp dricka, funkar med allt som är flytande
netaave
17-12-2005, 23:22
Ska finnas något ölspel också, men jag vet inte hur man spelar det.
Zarah P
17-12-2005, 23:52
Vår enda tradition är att vi har julrim.  Annars varierar klapparna friskt, från år till år och från person till person. Hemgjort, köpt, önskat & överraskningar om vartannat.
mamamaggan
17-12-2005, 23:58
Böcker , böcker och böcker. Det är det som jag köper mest till julklappar.
Släktens två småbarn får kläder och leksaker men den äldste , 2 1/2 , får bok även han. Började förra julen att köpa Min Skattkammare och tänker fortsätta med det.
Till våra söner har vi köpt hushållsprylar och sedan får de presentkort + lite smått och gott ( "lukta gott " mm).
Sonen får en ny bildskärm (platt) Dottern får en digitalkamera. Min sambo får ett målat porträtt av sin saknade hund som gick bort i våras.
Ophelia
18-12-2005, 10:34
Jag har/ska inhandla Mp3-spelare, hudvårdsset, böcker, prenumeration på en tidning, teleskophåv, böcker och kläder. Sedan ger jag alltid bort två korgar med exotiska frukter, choklad och ost/charkvaror som är lite av roligare variant.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2005, 06:28) Sonen får en ny bildskärm (platt) Dottern får en digitalkamera. Min sambo får ett målat porträtt av sin saknade hund som gick bort i våras.  Åhh.. vad fantasktiskt fint målat! Vi har funderat på samma med vår vovve. Men har inte kommit till skott ännu. Vi har dock varit till fotografen och det blev jättefina foton Är det någon kompis som målat eller någon alla kan anlita?
Inga från Närke
18-12-2005, 11:18
Vi ger inga julklappar till våra respektive föräldrar och syskon, men en tröja till sambon, javalampa till barnbarnet (Killen 14 år) + pengar 500:-. Hus för värmeljus till barnbarnet (tös 15 år) + pengar 500:-, bonusbarnbarnet Maria får kläder fick så mycket på sin födelsedag 30 nov. (3 år) så det får räcka. Docka + dockvagn = 1000,00. Lilla bonusbarnbarnet Kristian (1,5 mån.) får också kläder. Min dotter och måg får kastruller och frottehandukar som önskades. För det mesta blir det nyttosaker. I mellandagarna så ska jag med barnbarnen och handla en dag så då blir det väl lite mera eller om de köper för sina 500:- det får vi se.
CITAT (Annlo @ 18-12-2005, 11:09) Åhh.. vad fantasktiskt fint målat! Vi har funderat på samma med vår vovve. Men har inte kommit till skott ännu. Vi har dock varit till fotografen och det blev jättefina foton Är det någon kompis som målat eller någon alla kan anlita? Jag har beställt den av en tjej som jag hittade på nätet. http://www.mariasgalleri.comEn akvarell 40x50 kostar 700:- + porto.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2005, 11:38) CITAT (Annlo @ 18-12-2005, 11:09) Åhh.. vad fantasktiskt fint målat! Vi har funderat på samma med vår vovve. Men har inte kommit till skott ännu. Vi har dock varit till fotografen och det blev jättefina foton Är det någon kompis som målat eller någon alla kan anlita? Jag har beställt den av en tjej som jag hittade på nätet. http://www.mariasgalleri.comEn akvarell 40x50 kostar 700:- + porto. Tack för länken! Vad duktig hon verkar vara! Den länken ska jag spara...
fruberglund
18-12-2005, 18:44
Ingenting i år! Inte ens mannen och jag ska byta nåt i år. Vill inte ge mig in i julhandeln med lille Isak, speciellt inte nu när RS-viruset går här i Jönköping. Då ska man undvika folksamlingar säger de
netaave
18-12-2005, 20:57
CITAT (fruberglund @ 18-12-2005, 18:44) Ingenting i år! Inte ens mannen och jag ska byta nåt i år. Vill inte ge mig in i julhandeln med lille Isak, speciellt inte nu när RS-viruset går här i Jönköping. Då ska man undvika folksamlingar säger de  Klokt tänkt och ni har väl redan fått en julklapp som heter duga!
Vi ger våra föräldrar en middag på Hjlmars revy. Sedan ger vi inget mera till oss vuxna. Bara våra egna barn som fortfarande är i leksaksåldern, robotar och hästar för hela slanten... Äldsta bonuskillen som är 13 år får pengar och önskade kläder.
Klematis
19-12-2005, 10:56
Var ute och tittade på marias galleri. Vad duktig hon verkar vara jätte fina bilder.Klematis
Vuxna får inga julklappar hos oss.
Min brorsdotter (15) önskar sig "smink å sånt" Min brorson (13) önskar sig pengar Min sambos barnbarn (Alice, 10) önskar sig en MP3-spelare och kläder Min sambos barnbarn (Anton, 8) önskar sig ett dataspel där man har kamera och är med i bild, version 3 (kommer inte ihåg vad det heter nu) och kläder
Så detta blir det från oss.
/Stina
Zarah P
19-12-2005, 11:31
Alla "mina människor" får julklappar. Jag handlar lite då & då under året, när jag hittar något jag vill ge bort - och om det närmar sig jul så sparar jag det lite tills det är dags.  Det behöver ju inte vara dyrt för att vara genomtänkt! (Tack och lov...! *hehe*)
Våran jultradition är väl att vi är så trista gubben och jag att vi köper en julklapp ihop från oss till varandra...nåt vi tänkt skaffa ändå..i år blev det en DVD-spelare.. 3 av barnen får MP3-spelare och den fjärde ett GameCubespel...dotera får dessutom en gitarr och pojkarna lite smågrejer... ...mina föräldrar brukar få nåt..inte lätt att fundera ut nåt men en amaryllis om det kniper.. ..svärföräldrarna brukar få nån tidningsprenumeration.. Annars är jag rätt förskonad från julklappshysterin...vi ger inget syskon emellan eller så...har en kompis som brukar få nåt men jag säger inte vad för hon kanske läser här..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|