Full version: Nyskördad potatis!
Nina H
Här har ni en som skall äta färskpotatis på julafton!
Dryga 2 kilo finfin potatis tog jag och sonen upp idag. Det var i sista minuten, kylan har letat sig neråt och ett par småknölar var frusna. Det blev inte så stor utdelning på varje sättpotatis, men ändå.....
Nästa år sätter jag mer och då skall jag kupa jorden högre.
Vilken fest!
Gurkan
Låter oerhört lyxigt med färskpotatis till jul ... vi vanliga folk får vänta ett halvår till ... minst.

Vad är det för sort och när satte du dem ??
Pirum
Åh, så kul smile.gif Har du använt nån speciell metod, haft halm över, odlat i mörker under plast, eller kört på precis som vanligt i jorden?

När satte du potatisen?
Nina H
Sorten? - Kommer tyvärr inte ihåg. När jag skulle köpa fanns det inte mycket kvar. Och de såg för läbbiga ut, skrumpna och med långa groddar -tog en påse röda och en påse gula av de som såg någorlunda OK ut.
Satte dem i slutet av augusti precis som vanligt. De blommar inte så sent, utan blasten vissnar rätt snart så jag markerade varje planta med en käpp.
Täckte sedan med lite extra jord och ett lager löv som bildar en tjock kaka som man får sprätta bort när man skall skörda.
Under löven var det ett par cm frusen jord och sedan helt "grävbart".
Har man tillgång till halm är det nog bra - kanske lite mer isolerande än löv?
Nästa år skall jag nog ha lite mer jord på och tjockare lager löv. Och sätta mycket mer!
Vi har hade en middag med gäster i slutet på november och bjöd på den röda färskpotatisen. eftersom det inte blir så stor skörd så blir det rätt dyr potatis, men det var det värt!
Det här var jättekul!
Katti med torpet
Kan man använda valig köpepotatis som sättpotatis om det är svårt att hitta sättpotatis i handeln på hösten? Groddar blir det ju året runt om man låter den ligga men det kanske är något speciellt med köpt sättpotatis?
Susanne i Linköping
Potatis får du säkert även om du sätter potatis från mataffären, risken är bara att den är smittad med någon sjukdom. Risken för t ex potatiskräfta gör att jag numera bara använder min egenodlade potatis som sättpotatis eller köper certifierat utsäde (mitt koloniområde är kräftsmittat så där får jag bara odla resistenta sorter och det är ju inte så kul, hemma vill jag kunna fortsätta att odla mer udda sorter).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon