Full version: Vintersovande fjäril
Gossen Ruda
Hittade den här Påfågelögat när jag skulle kapa ner bräder till tändved. Ingen risk att den vaknar upp när det är ett par minusgrader. Nu fick jag lite problem med att hitta en plats där brädan kunde stå ifred och där ingen fågel hittar munsbiten.

pejori
å vad fin!!! ohmy.gif ohmy.gif
sitter dom bara så där öppet och sover? ohmy.gif ohmy.gif
jag trode dom puppade in sig på nått vis, eller gömde sig. wub.gif
Gossen Ruda
Den hade satt sig på baksidan av brädan så den var skyddad innan jag tog fram den.
zaaritha
Tack o lov--att du skyddade den!!
yla
man tycker dom brde dö i kylan dom har juinget att stå emot me ju
amaira
CITAT (oldwolfie @ 19-12-2005, 00:20)
man tycker dom brde dö i kylan dom har juinget att stå emot me ju

Ja, men tydligen har de något att stå emot med biggrin.gif , eftersom de gör det.

Förstår hur du tänker i alla fall, och jag har faktiskt själv ingen aning om varför och hur de kan bli så nedkylda/nedfrysta, och ändå komma tillbaka till livet framåt våren.

Ett av Livets fascinerande realiteter.
wub.gif
Berith
Huuuh så kallt det ser ut. sad.gif Hoppas du har lagt brädan så du kan hålla koll på fjärilen och se om den vaknar till liv igen i vår.
pejori
CITAT (amaira @ 19-12-2005, 08:13)
Förstår hur du tänker i alla fall, och jag har faktiskt själv ingen aning om varför och hur de kan bli så nedkylda/nedfrysta, och ändå komma tillbaka till livet framåt våren.

wub.gif

visst är det wub.gif wub.gif
stackaren är ju bottenfrusen sad.gif
yla
CITAT (amaira @ 19-12-2005, 08:13)
CITAT (oldwolfie @ 19-12-2005, 00:20)
man tycker  dom  brde   dö  i kylan  dom har  juinget att stå  emot me  ju

Ja, men tydligen har de något att stå emot med biggrin.gif , eftersom de gör det.

wub.gif

fast visst är de tur att vi inte vet ALLT
då skulle de ju inte finnas nån magi kvar att förundras över
Gossen Ruda
Orsaken att dom kan frysas ner och klara sig är att dom är anpassade helt enkelt. När cellerna i vår kropp fryser så gör dom det vid 0 grader. Då bildas det stora iskristaller som skär sönder cellväggarna. Insekterna har olika stategier. En del drar ut så mycket vatten dom kan ur cellerna så salthalten ökar vilket sänker fryspunket och dessutom minskar iskristallernas storlek. Andra har någon form av frysskyddsvätska i cellerna med samma resultat. Men till slut fryser även insekter och blir stela som pinnar och kan brytas som såna. När dom tinar lever dom upp igen. Om nu inte nån har varit där och brutit dom. Det är vad jag kommer ihåg, hoppas minnet stämmer.
pejori
oj... smile.gif
intressant det det lät wub.gif wub.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 19-12-2005, 12:30)
fast visst är de tur att vi inte vet ALLT
då skulle de ju inte finnas nån magi kvar att förundras över

...fast somliga vet "allt" här, och bryter magin mitt itu som om den vore nedfrusen till is ... rolleyes.gif

(fast så lätt är det ju inte att ta bort magin biggrin.gif )
yla
nää man blir ju alldeles fachinerad iallafall ju bara för att de e så svårt o förstå attt nåt så litet kan klara så mycket wub.gif
Gossen Ruda
Och hur 17 har dom lärt sig tricken??
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2005, 17:14)
Och hur 17 har dom lärt sig tricken??

jaa det är ju det man undrar dom har helt klart en fungerande intuition eller livsklokskap som inte behöver läras in utan den bara finns där

det skulle vi kunna behöva ibland också färdig livskunskap som vi bara VISSTE utan vidare slippa sitta på skolbänken hihi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon