Full version: Fläder
Eva St
Funderar på om det går att ta sticklingar från Fläder och är det rätt tid nu i så fall.
Eva St
Ingrid på Västkusten
Buslätt!

Vill man uppöva gott självförtroende för sticklingsrotning så är fläder busenkelt. Tag en kvist och stoppa i en kruka. Vattna reglebundet. Slutet av säsongen är det en planta!!

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Eva St
Det låter ju hur bra som helst. Fast om jag misslyckas så får ju mitt självfortoende en rejäl knock out men då kan man väl alltid skylla på plantan eller hur. Tar nog chansen och gör ett försök i alla fall självfortoendet får bli en senare fråga.
Tack för svaret.
Eva St
Almdalen
Jag tror också att jag skall försöka, får väl se om det är så lätt som Ingrid säger.
smile.gif
Ingegerd
Eva St
Annars kan vi väl trösta varandra.
Eva St
Almdalen
Det låter bra Eva St, jag skall höra av mig hur det går.
wub.gif
Ingegerd
Monique
biggrin.gif Bor ni i Skåne är det "bara" att klippa till lagom långa pinnar, 2dm, och trycka ner i jorden. I augusti har ni ett gäng plantor att sätta på lämplig plats.
Enklast är om man trycker ner dem snett i god jord och sedan vattnar när man kommer ihåg.

För egen del betraktar jag dessa träd och buskar som ogräs.
Det hjälper inte vad jag gör de kommer alltid tillbaka.
Almdalen
CITAT (Monique @ 24-04-2003, 20:03)
biggrin.gif För egen del betraktar jag dessa träd och buskar som ogräs.
Det hjälper inte vad jag gör de kommer alltid tillbaka.

Ogräs eller inte, det blir underbar saft av blommorna. Och som häck mot hästhagen kan det fungera, även om den skulle föröka sig. Har ännu bara en ynka buske, men förhoppningsvis blir det fler.
rolleyes.gif
Ingegerd
Monique
biggrin.gif Som häck är de fantastiska och jag håller med om att det är vackra blommor och att man kan göra god saft av både blommor och bär.
Varför jag betraktar dem som ogräs är beroende av att vi har två tunnland
mark där min dröm är att något annat än fläder och björnbär breder ut sig.
Efter tio år av envishet har jag börjat "forma" i stället, det som trivs det trivs och det av mig inplanterade dör eller för en tynande tillvaro.
Röjsåg o lie är mina bästa vänner.
Vi har dock en vanlig trädgård där nagelsaxen och blommorna samsas.
Eva i Skåne
CITAT (Monique @ 24-04-2003, 20:03)
biggrin.gif Bor ni i Skåne är det "bara" att klippa till lagom långa pinnar, 2dm, och trycka ner i jorden. I augusti har ni ett gäng plantor att sätta på lämplig plats.
Enklast är om man trycker ner dem snett i god jord och sedan vattnar när man kommer ihåg.

Tål de sämre jord sedan när de rotat sig? Min skogsmark är mager och stenig, men jag skulle gärna vilja sätta som häck mot skogen.
Eva St
Låter jättebra att de är så lätta. Det blir både god saft och gott vin av blommorna så användningsområdet är stort.
Eva St
Berith
Det låter gott med fläderblomsvin! Kan man få utförligare instruktioner i Recept? smile.gif sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Även i zon 2 går det bra att peta ner pinnar fast jag petar ner mina i krukor :-)
och det är så lätt som jag säger :-)) fast tag flera - inte bara en och den får itne torka ut när den börjar ha blad smile.gif

När Ni har planterat fläder, glöm inte att plantan tar ca två till tre år på sig innan den sätter fart, så välj rätt plats och hav tålamod. Bäst är den på god mullig jord - då är den ett träd :-)

Själv är jag uppvuxen i Skåne och fläder, ask och asp är de värsta ogräsen som finns så här i Gbg odlar jag variegerad fläder istället :-)
japp - ifårn en pinne ;-))

Hälsar Ingrid
Eva St
CITAT (Berith @ 25-04-2003, 06:33)
Det låter gott med fläderblomsvin! Kan man få utförligare instruktioner i Recept? smile.gif sleep.gif

Visst kan jag fixa det. Måste bara leta rätt på det först.
Eva St
Anders zon III
CITAT (Eva i Skåne @ 24-04-2003, 22:08)
Tål de sämre jord sedan när de rotat sig? Min skogsmark är mager och stenig, men jag skulle gärna vilja sätta som häck mot skogen.

De verkar gilla friskt fuktig kväverik jord. Ursvårt hos mig - alldeles för torrt. Men de växer i alla fall. Tror du får vattna och gödsla tills de etablerat sig på en sån plats.
e_sedell
Är det alltså rätt tid nu?
Ingrid på Västkusten
Börjar bli lite varmare nu - jag väntar nog till maj :-) om man itne rotar inomhus.

Hälsar ingrid
e_sedell
okej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon