bikiv
I kväll välte en av mina Amaryllisar, en "Minerva" med 9 utslagna klockor! Tog i fallet med sig en brudorkideé (tur nog utan blommor), men slog omkull den krukan = vatten från Amaryllisglaset blandat med orkidéjord över köksgolvet! mad.gif
En knopp gick av och några av de utslagna klockorna blev rejält tilltufsade.

Hade kollat, tidigare under dagen och tyckte det såg "säkert" ut. Men så slog väl den 9:e knoppen ut...

Jag hade löken i ett amaryllisglas med en kraftig blompinne genom löken, ner i glaset.

Nu hoppas jag bara att inte min "Apple Blossom" med nio utslagna klockor ska gå samma öde tillmötes. Tycker att den står stadigt i sin kruka...
Så här der den ut:

Någon som har tips på hur man förhindrar "Amaryllis-välta" ?
Reserv
En rejäl stabil kruka verkar va´en enkel lösning. wub.gif
Christina i Taxinge~
Verkligen en jättevacker Amaryllis du visar! wub.gif

Jag brukar ha i 'marmorkross' i vasen, så den blir tung & stadig i botten. Men först stoppar jag ner en stor, vanlig gråsten som täcks av marmorkrosset. Allt för att det ska bli tungt i botten!
zaaritha
Jag föredrar mörkröda amaryllis!!! Har bara en dum ide´att amaryllis "Ska"
vara röda!!!
Carex
Pinne genom löken?! Hoppas inte du tänkt spara löken efter blomningen, eller fungerar det ändå? *tvivlar*
bikiv
CITAT (Carex @ 19-12-2005, 01:22)
Pinne genom löken?! Hoppas inte du tänkt spara löken efter blomningen, eller fungerar det ändå? *tvivlar*

Ja, det tvivlar jag också på! biggrin.gif

För mig är Amaryllis engångsblommor... har varken plats eller tålamod att förvara lökarna till nästa år!

Christina i Taxinge: Det där med gråsten i botten, låter smart...
Margaretha
Efter att en julnatt ha vaknat av en jättesmäll då en amaryllis for i golvet har jag skaffat stöd. Det ser ut som en spiral med guldknopp högst upp och jag har köpt det eller dem - för hela släkten ville ha - genom ICA-kuriren. Tyvärr verkar de inte finnas längre.
Såg häromdagen att Plantagen har en variant också, men jag tycker att mina är vackrare. Blomsterlandet har också en sort. De består av pinnar med öglor. Säkert också användbara.
Jag sticker ner dem intill löken och det har aldrig hänt någon olycka sedan jag skaffade dessa. smile.gif
krellus
Vilken dramatik!

Vår katt har visat intresse för våra amaryllisar men vi har klarat oss från kattastrofer så här långt! laugh.gif

Håller tummarna...
Swingtime
Jag binder fast den i fönsterkroken
Margaretha
Ja, alla sätt är bra utom de dåliga! Sägs det! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon